Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

03.11.2007., subota

Suprotnosti i totalitet

Asocijacije. Zašto su važne?
Omogućavaju nam prepoznavanje i razumijevanje stvarnosti i izgleda svijeta. Drugim riječima omogućuju nam dolazak do znanja.
Da bi opisali svijet nije nam potreban isključivo neki logički i znanstveno ispravan proces spoznavanja. U dolasku do znanja nam mogu pomoći snovi, halucinacije, glasovi u glavi i ostale lijepe stvari, koje znanstvenici odbacuju kao siguran način i dobar način spoznavanja. Ipak, postoje primjeri koji dokazuju da nam slike izazvane snovima i halucinacijama ukazuju kakva je stvarnost. Ti nepouzdani procesi spoznaje (primjerice halucinacija oaze u pustinji može biti fatalna za ljudski život) skupljaju razne podatke u nekakav model objašnjenja stvarnosti.
Nadrealisti su prvi ukazali na to da se stvarnost ne može u potpunosti opisati i shvatiti bez utjecaja snova i prihvaćanja njihovog sadržaja kojemu dajemo gotovo jednako vrijedan status kao i informacijama skupljenim normalnom percepcijom i logičkim razmišljanjem.
Danas takvo stajalište pomalo ulazi i u akademsku filozofiju.

RAZUMIJEVANJE

Prijedlog Linde Zagzebski iznesen u njezinom tekstu «Recovering understanding».
Ona nam predlaže da umjesto težnje epistemologa za opravdanjem znanja, za znanje trebamo imati razumijevanje.
Samo razumijevanje, za razliku od opravdanja, nije isključivo kognitivni proces već sadržava razne bizarnosti poput vizualizacija ili u tekstu već navedenog glasa u glavi.
Tako autorica navodi primjer otkrića strukture molekule benzena koja je nastala tako što je Auguste Kekule sanjao zmiju koja si grize rep i prema tom svom snu došao je do razumijevanja kako molekula izgleda.
Pa Albert Einstein je preuzeo oblik pokrivača kao model za razumijevanje njegove teorije izgleda svemira.
Autorica smatra da stvarnost ima određenu strukturu, stoga bi po njoj cilj epistemologije trebao biti shvaćanje strukture, a ne sigurno znaje pomoću opravdanog vjerovanja ili istina. Ipak, odbacuje da predložena struktura u potpunosti iscrpljuje strukturu stvarnosti.
Prema njoj razumijevanje je stanje shvaćanja nepropozicionalne strukture realnosti.
Na taj način smo sposobni razumijeti tako različite stvari od rada auto motora, muzike pa do znanosti i metafizike. Razlog tome je što sama realnost nije isključivo propozicijska, odnosno ne shavćamo realnost isključivo preko slijeda nekih tvrdnja, već i razumijevanjem njezinih modela koje ne dobivamo samo preko nekakvog kognitivnog pouzdanog procesa, već i putem raznih procesa koje bi svaki trijezni znanstvenik odbacio kao besmislice.

Budući da filozofija teži razumijeti stvarnost u cjelini, trebalo bi proširiti filozofske metode, odnosno metode razumijevanja, a ne da se stvarnost pokušava razumijeti, odnosno objasniti isključivo kognitivnim procesima, pojmovnom analizom, drugim riječima «znanstveno (politički) korektnim metodama». Naime, čini se da je stvarnost bogatija od samih informacija koje nam naša osjetila pružaju i filtriraju i time što nam se ukazuje nezavisno od pouzdanih procesa spoznaje, daje nam do znanja koliko smo momentalno limitirani našim kognitivnim aparatom i kako mu ne smijemo robovati.

No nije li halucinacija i normaln a percepcija nešto što samo se be isključuje, pa kako nam onda može pomoći u dolasku do znanja?

MEFISTOFELES

Mircea Eliade u svojoj knjizi "Mefistofeles i androgin" se bavi pitanjem proturječnosti čije je spajanje nužno za totalitet. Tako je nama nužno koristiti metode spoznaje koje si proturječe kako bi zahvatili stvarnost u potpunosti.
Za tu svoju tvrdnju koristi citate iz Goetheova Fausta:

Od sviju duhova, što niječu,
Vragolan mi je muka najmanja
Da, ljudska djelatnost veoma lako slabi
I mir uživat brzo želi svak;
Stoga dat ću mu drugara, koji vabi
I djeluje, jer mora to vrag


Eliade tumači te stihove na sljedeći način: "Mefistofeles potiče čovjekovu aktivnost. Za Goethea, zlo je, baš kao i pogreška, produktivno." - Mircea Eliade - "Mefistofeles i Androgin", Fabula nova, Zagreb 2004., str 92

Još jedan citat: "Pa ipak, kao što se često znalo primijetiti, iako se Mefistofeles svim sredstvima suprostavlja strujanju Života, on Život potiče. On se bori protiv Dobra, no na kraju Dobro čini." str.93

To nam potkrjepljuje gore navedenu tezu da bez spoja ili sudara suprotnosti ne možemo zahvatiti totalitet te da je Bogu, koji je po definiciji dobar, nužan zli element koji ipak na kraju radi u Božiju korist.
Eliade dalje razlaže, a pogotovo se to odnosi na indijsku filozofiju i mitologiju, da je dobro i zlo proizvod vela iluzije i spada isključivo pod zakone ljudskih bića, dok je svemir odnosno sve što jest i ono što se nalazi iza vela iluzije, zapravo iznad dobra i zla i samo spajanjem tih proturječja možemo shvatiti stvarnost u potpunosti.
- 12:43 - Komentari (21) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»