|
DUBROVNIK
Piše: Nikolina Metković
Otvaranjem Pelješkog mosta i većeg dijela pristupnih cesta, jug zemlje će konačno biti spojen s ostatkom Hrvatske. No, osim bolje prometne povezanosti most s pristupnim cestama i još jednim, Stonskim mosto te tunelima izazov je i za interventne službe. S otvaranjem Pelješkog mosta počet će tako s radom i vatrogasna postrojba na Zaradežu o čemu za Južni u „Tjednom razgovoru” govori županijski vatrogasni zapovjednik Dubrovačko - neretvanske županije Stjepan Simović.
Zapovjedniče, pet mjeseci pred vama vrijeme je u kojem je potrebno ustrojiti novu vatrogasnu postrojbu na Zaradežu. Kako teku pripreme?
- Prvog dana veljače održan je radni sastanak predstavnika Hrvatske vatrogasne zajednice i Hrvatskih cesta i razgovarali smo o provedbi niza aktivnosti na pristupnim cestama za Pelješki most. Naime, od 1. srpnja Pelješki most i dio pristupnih cesta otvorit će se za sav promet i s ciljem što veće razine zaštite i sigurnosti svih naših sudionika u prometu na našim novim cestama mi smo dužni organizirati ispostave vatrogasne postrojbe. Mi inače već neko vrijeme održavamo redovne sastanke na tu temu. Naša postrojba bit će smještena na Zaradežu, kod petlje za Brijestu.
Što možete reći o postrojbi, kako će ona djelovati?
- U postrojbi će 24 sata dnevno po troje u smjeni dežurati vatrogasci. U niti jednom momentu ne smiju biti manje od tri vatrogasca. Osim mosta imamo i četiri tunela duga zajedno preko preko 5 i pol kilometara i velika je opasnost da se, ne daj Bože, dogode požari, nesreće ili bilo koje druge vrste intervencija. Postrojba će raspolagati s tri vatrogasna vozila, tunelskim, navalnim i zapovjednim vozilom. Takav je plan i nadam se da ćemo do 1. srpnja dobiti potrebnu opremu jer 1. srpnja postrojba mora biti u funkciji jer počinje s radom.
Kako teku pripreme, treba se upoznati i s terenom.
- Pred nama je vrlo zahtjevnih pet mjeseci pripreme. Redovito obilazimo teren, dakle pristupne ceste i tunele jer cijelu tu dionicu moramo i fizički pregledati i dobro je poznavati.
Hoće li interventna postrojba na Zaradežu imati veći broj pripadnika?
- Očekujemo da ćemo u postrojbi zaposliti 15 vatrogasaca koji bi tu dežurali i radili. Momci koji će doći moraju biti profesionalni vatrogasci, znači sa završenom vatrogasnom školom. Oni prije samog prijema u službu moraju proći i određena testiranja i puno bi nam značilo da dobijemo 15 novih momaka.
Naši vatrogasci redovito redovito sudjeluju u spašavanju ljudskih života u prometnim nesrećama na cestama diljem Županije. No, sad ipak imamo poprilično dug Pelješki most, četiri tunela, je li potrebna neka dodatna obuka i usavršavanje za djelovanje u prometnim nesrećama u tunelima, objektima kojih na županijskim cestama nismo imali.
- Mi svi profesionalni vatrogasci svu tu obuku prođemo kroz svoje školovanje, ali ova situacija s dijelom novih cesta i za nas je sigurno veliki izazov. Vatrogasci moraju proći obuku za gašenje u tunelima, tehničke intervencije i vožnju kamionom, sve se to mora proći jer je prilikom takvih nesreća važna brzina, ali nadasve stručnost. Svjedoci smo da su prometne nesreće na autocestama i brzim cestama zapravo jako teške, teški su to sudari i naravno da svi vatrogasci moraju biti dodatno educirani. Mi to i sad radimo, imamo dodatne obuke za pripadnike postrojbi, ali svakako da su nam ove nove okolnosti poseban izazov jer mi dosad nismo imali tunela u našoj Županiji, a ovi novoizgrađeni tuneli su poprilično veliki. Jedan je primjerice dug 2,5 kilometara. Mi, primjerice u Županiji imamo mali tunel u Dingaču, ali ovo je nešto novo i treba veliku odgovornost, no naši momci su i inače vrlo odgovorni i sigurno da ćemo na eventualne intervencije u tunelima staviti poseban naglasak.
Koliko je Vama kao županijskom vatrogasnom zapovjedniku sve ovo veliki izazov i odgovornost jer osvjedočili smo se već, kad na terenu stvari pođu neželjenim smjerom, proziva se zapovjednika.
- To je uvijek veliki izazov i velika odgovornost. Često tijekom intervencija prevladaju i emocije, ali ja kao zapovjednik i u najgorim trenucima moram biti hladne glave. Svjedoci smo da nas na ovom našem području prate teške nesreće, od velikih šumskih požara koji traju danima, od tragedija koje smo imali, teških sudara, hidroelektrane u Platu, sjetite se i pada zrakoplova. Ovo je naše područje stvarno specifično, ali sudjelovanje u svim tim intervencijama zapravo nas čini još boljima u našem poslu. Grube su to stvari, ali kad se dogodi nesreća, morate ostati pribrani. Moj moto kao zapovjednika je da morate biti na mjestu događaja, i ja tako cijelo vrijeme funkcioniram. Kad te netko i viče, kad nije zadovoljan tvojim djelovanjem, kad je izgubio nekoga bliskoga, ja kao zapovjednik to moram znati otrpjeti. Ali kad si tamo, kad si na terenu, tada se stvari i rješavaju, i ja tako funkcioniram otkad sam županijski vatrogasni zapovjednik.
Da, zaista se nikad nije dogodilo da Vi kao županijski vatrogasni zapovjednik niste na terenu sa svojim vatrogascima od šumskih požara pa do tragedije u HE Dubrovnik.
- Niti jedna složenija intervencija nije se dogodila, a da nisam bio tu, da nisam bio na terenu. Mislim da to tako mora biti i da je to ispravan način.
Objekt na Zaradežu u kojem će postrojba biti smještena, pretpostavljam da je on u izgradnji?
- Da, da, objekt se gradi jer sve mora biti gotovo do 1. srpnja. Zaradež je dobra lokacija s koje možemo pokrivati i dio cesta prema mostu i onaj drugi dio prema Stonu. Mislim da ćemo s te lokacije, a ne daj Bože da zatreba, biti spremni jako brzo intervenirati na mjestu nesreće. Važno je i moram naglasiti, naša postrojba mora zaživjeti s okolnim dobrovoljnim vatrogasnim društvima.
Dakle, morate imati koordinaciju s DVD -ovima?
- Točno, jer kad se dogodi velika nesreća ta tri dežurna čovjeka koja su u postrojbi, morat će imati pomoć. Primjerice, samo na području Općine Ston imamo četiri DVD -a i njihovi pripadnici morat će biti uključeni u obuku jer velike nesreće iziskuju i veći broj vatrogasnih postrojbi na terenu. Daj Bože da nam ne budu nikad trebali.
Naravno, morate raditi u koordinaciji i s drugim službama poput policije, hitne pomoći.
- Da, jer ceste i most koji su izgrađeni za sve nas su veliki izazov. Pelješki most kao infrastrukturni objekt koji je napokon spojio dva dijela Hrvatske ima veliku simboliku i neko će vrijeme biti u fokusu sviju nas. Već i sad je puno onih koji jedva čekaju automobilom proći preko mosta i sigurno da je potreban veliki oprez svih nas. Na početku će biti porođajnih muka, ali neće ih biti puno. Inače, prva dionica pristupnih cesta će se otvoriti krajem lipnja, druga nešto kasnije.
S obzirom na obim prometa koji se očekuju i samu znatiželju ljudi možda je tako i bolje.
- Da, vjerujem da jest jer svima nama je „štos” sad proći preko mosta. Nakon našeg nedavnog sastanka svi su pitali, „možemo li proći preko mosta”, a kažu iz Hrvatskih cesta „ne možete jer sad se nešto radi na sredini mosta”. Dakle, interes za most je jako jako velik.…. IZVOR: južni.hr
|