uskoplje

12.04.2005., utorak

Po čemu je značajna 1214. godina?

Crkva sv. Križa u zagrebačkom Sigetu, u kojoj će se 16.4.2005. u 18.30 sati održati sveta misa za sve Uskopljane Uskopaljska zajednica u RH koja 16. o.m. organizira, na ovom blogu već spominjanu, Uskopaljsku večer u Zagrebu, objavila je i oglas u Hrvatskom slovu kako bi i na taj način obavijestila što više zainteresiranih o rečenoj Večeri. Nova informacija koju do sada nismo spominjali odnosi se na svetu misu koja će se, kako piše u oglasu, za sve Uskopljane održati prije početka Večeri, to jest u 18.30 sati u crkvi Sv. Križa u Sigetu.

No, ono što je autora ovoga teksta prije svega zainteresiralo i zaintrigiralo vidjevši ovaj oglas, jest grb Uskopaljske zajednice u Republici Hrvatskoj (UZRH), koji je, također, objavljen uz oglas. Točnije rečeno, na spomenutom grbu (kojega, na žalost, zbog lošeg novinskog otiska nisam uspio kvalitetno skenirati) zaintrigirala me je godina napisana iza naziva “USKOPLJE”, a na zastavi koja vijori iznad uskopaljskih brda, crkve i rijeke. Naime, na grbu je napisana brojka 1214 koja bi, kako pretpostavljam, mogla označavati samo godinu (iako možda i griješim, budući da iza brojke nije stavljena točka), koja je po nečemu značajna za Uskoplje.
Bela IV. 20. srpnja 1244. godine izdao je povelju u kojoj naše područje naziva Vzcoplem Odmah sam se pokušao sjetiti što se to tako bitno dogodilo u Uskoplju ili vezano za Uskoplje daleke 1214. godine. Najprije sam pomislio na povelju Bele IV. u kojoj se naše područje naziva Vzcoplem, no ona je izdana 20. srpnja 1244. godine. Na pamet mi je pala i povelja Stjepana II. Kotromanića i brata mu, kneza Vladislava u kojoj se spominje i “ot Uskopla Hrvatin Vlčković s bratiom”, no ona je izdana između 1326. i 1329. godine. Ostali meni poznati značajni datumi vezani za Uskoplje, od Ljetopisa Popa Dukljanina preko povelje aragonsko-napuljskoga kralja Alfonsa V. do povelje hrvatsko-ugarskog kralja Matijaša Korvina, još su udaljeniji od 1214. godine.
Kako nisam mogao sam dokučiti po čemu je to 1214. godina značajna za Uskoplje, odgovor sam pokušao pronaći i kod svog poznanika, koji o povijesti, osobito o povijesti Uskoplja, zna mnogo više od mene. No, ni on nije znao! Spomenuo je tek mogućnost da se naprosto radi o grješci, što sam ja bez razmišljanja odbio, budući da smatram da se u ovako ozbiljnoj stvari jednostavno ne može potkrasti tako velika pogrješka.
Ali, opet, što je onda? Što se to tako bitno za Uskoplje desilo 1214. godine (dakako, ako je uopće riječ o godini)?

Uz rub


Listajući spomenuti broj Hrvatskog slova naišao sam na još jedan spomen Uskoplja. Naime, na 22. stranici piše da je gospođa Vesna Cerovac iz Zagreba Osnovnoj školi Stjepana Radića iz Uskoplja darovala godišnju pretplatu za Hrvatsko slovo za 2005. godinu. Prije gđe Cerovac, netko je istu pretplatu darovao i uskopaljskoj srednjoj školi.
Ne bi li bilo lijepo da uskopaljske škole, pored Hrvatskog slova, primaju i Vijenac, Kolo, Poslovni savjetnik, Forum, Quorum….? Ne bi li bilo lijepo da pretplate za njih, umjesto ljudi koji možda nemaju nikakve veze s Uskopljem, plate upravo Uskopljani koji žive izvan Uskoplja?

- 08:00 - Komentari (7) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2005 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Opis bloga

Linkovi

Lektira