TYCHE

nedjelja, 22.02.2009.

Washington DC - kako se voziti

Ovaj post ce biti pun prizemnih detalja, stvari koje nitko ne pise u putopisima jer - to su nebitne stvari!

Osim toga - to je valjda profesionalna deformacija - mene u gradovima koje posjecujem uvijek silno zanima arhitektura i infrastruktura, pa onda slikam kojesta. Post festum nitko ne razumije zasto sam slikala kojekakve
cudne stvari poput velicanstvene ogromne sume kranova i dizalica na stadionu u izgradnji rofl.

GRADSKA PROMETALA I KAKO SE VOZITI

Nema ama bas nista posebno u tome kako prometuju gradska prometala, slozit cete se s tim - ali - ovdje je slika nesto malo drukcija nego na nasim ulicama i POD nasim ulicama. Drzim da ce vam mozda to sarenilo biti do neke mjere zanimljivo.

U tom gradu dakle se mozete prometati raznim prometalima :

1/ Vlastiti autic

Naravno, prosjecni Croaticus Domesticus Vulgaris bez auta ne moze niti do susjeda prekoputa - medutim kako se cini, na ulicama Washingtona ih bas nema previse, nema prometnih zagusenja i guzve cak niti u dnevnim spicama kad ljudi idu na posao i s posla.
Mozda im je cestovni prometni sustav u gradu bolje rijesen nego recimo u Zagrebu, Splitu ili Osijeku (koji su za mene sinonim prometne nocne more glede regulacije prometa i parkiralisnog prostora), a mozda ljudi tamo nemaju potrebe za svaki mirakul sjedati u auto nego se vise sluze javnim prijevozom.

Ovo je slika napravljena prijepodne radnog dana u centru grada.

DSCF0770a

A ovako im izgledaju parkiralisni satovi

parking sat

2/ Bus tours - turisti i najezde

Ovaj grad je kako vele 24/7/365 dana u godini turisticka Meka. Osim sto je administrativno, politicko i upravno sjediste imperija tu se slijevaju dnevno tisuce ljudi sa svih strana svijeta. Bez pretjerivanja.

Sve je prilagodeno opsluzivanju turisticke djelatnosti - zalogajnice i aranzmani na svakom koraku.
U tu svrhu su organizirane i razne Tour bus ponude.

Mi smo bili uplatili dvije ponude:

HOP ON-HOP OFF i GRAY LINE

DSCF9953_resize

DSCF9977_resize

DSCF9978_resize

DSCF9976_resize

a ima i nekih drugih

DSCF9975_resize

DSCF0008_resize

Kupite aranzman, vrijedi vam dva dana i uskacete i iskacete iz busa po volji i zelji duz cijele rute na za to oznacenim mjestima.

3/ Nesto sto se tesko moze definirati, ali vozi, pliva i zaraduje lovu

DSCF9986_resize

DSCF9987_resize

DSCF9988_resize

To je zapravo vrlo vrlo razgranat turisticki biznis koji pokriva vise gradova u USA.

4/ Bicikli i slicno

U tom gradu su bicikli jako popularno prometalo. Sve se sareni od razlicitih boja i vrsta, kicenih dodataka (kosarica naprijed, zastavica odozada, dodatnih turbo svjetala, fluorescentnih oznaka, trubica) i brandova.

Ljudi puno ulazu u svoje bickle, sminkaju ih i drze u redu, ali necete vidjeti i puno zastitnih pokrivala za glavu - to tamo cini se nije obvezno kao tu u Njemackoj.

Bicikle vozi i staro i mlado, na biciklu mozete vidjeti ostarjele hipije, domacice koje voze spizu, studente i poslovne zene u stiletto cipelicama s ajme skupim aktovkama u kosaricama ispred volana.

Na biciklima mozete vidjeti cak i policjote (u jednom od iducih postova)

Mozete ih iznajmiti u turistickom aranzmanu, a postoje i oznacena mjesta gdje mozete uredovno 24/7 iznajmljivati bicikl za osobnu uporabu.
To u praksi znaci da lijepo platite, uzmete bic, odvezete se kud trebate i ostavite bic na tamosnjem punktu.

Postoji jos jedan zanimljiv nacin turistickog razgledavanja grada - SEGWAY

Segways at WH.preview

Vise mozete vidjeti NA OVOJ STRANICI, nismo se probali voziti, ali smo vidjeli jako puno ljudi uokolo.

5/ Gradski bus

Ovaj grad slovi kao ekoloski osvjesten, to se vidi na svakom koraku, i ne samo po ogromnim promotivnim jumbo plakatima. Izmedu ostalog ljude se potice da se voze sto vise javnim prijevozom, a javni prijevoz nastoji sto manje zagadivati okolis.

bus

DSCF9957_resize

Karakteristicno je da na svim javnim mjestima, prostorima i prometalima postoje upozorenja na vidnim mjestima i mehanizmi pomoci invalidnim osobama i majkama s malom djecom. Zakonodavac je ove stvari regulirao vrlo jasno i sankcije za krsenje ili nepostivanje ovih pravila su drakonske. Nikome NE PADA NA PAMET parkirati na mjesto za invalide ili parking za majke s malom djecom, ili u autobusu sjesti na takva oznacena mjesta. Prometala su skoro sva niskopodna, a ako i nisu postoje male rampe koje se automatski izvlace u slucaju potrebe.

DSCF0811_resize

6/ Taxi

Taksija ima svih mogucih boja i fela, vrsta vozila, koncesionara i vozaca koji ih voze i pricaju na svim mogucim jezicima (u pozadini), voze se ulicama kako biste ih mogli dozvati usput ili stoje parkirani na pojedinim stajalistima.

Ova kompanija primjerice ima vrlo zvucno ime:

taxi

A s ovakvim tipom se bas ne bih vozila po mraku

DSCF9980_resize

DSCF9981_resize

DSCF9982_resize


7/ Mozete se voziti i ovako

DSCF0204

DSCF0204a_resize

To naravno ako imate diplomatske tablice ove godine

8/ Metro

WASHINGTON DC METRO - Metrorail - je po broju putnika drugi najveci sustav u USA.

Vjerovatno tako nije svaki dan, ali - citat:

"The highest ridership for a single day was Barack Obama's inauguration on January 20, 2009 with 1,120,000 riders"

Najveci zabiljezeni broj putnika U JEDNOM DANU!!!! 1.120.000 putnika.

Bez namjere da vas umaram suvisnim podacima (kome se cita, moze na WIKI gdje sam dala link), samo cu ubaciti par slicica.

SYSTEM_MAP_0107 target=_blank>METRO system Washington DC

Tu se vidi kako izgleda s ulice ulaz u Metro. Svaka postaja je jasno oznacena svjetlecim stupom i natpisom. Posebno je odvojen ulaz za invalide i teske terete s teretnim dizalom. posebno za masovni putnicki promet s ogromnim pokretnim stubama.
Temeljno pravilo jest - ako ne kanite trcati gore ili dolje - stojite s desne strane. Lijeva strana je rezervirana za prolaznike - a prolazi se vrlo cesto i brzo. Neki od tih stubisnih elevatora su OGROMNI i vozite li se vozite ...

Sistem je sljedeci - kad se spustite u podzemlje, nailazite na hol u kojem su smjesteni automati za prodaju karata. Vrlo je jednostavno objasnjeno sto treba ciniti. Kompletna vertikalna i horizontalna signalizacija, mapa sustava, semafori, vizuelna i zvucna signalizacija - detaljno i svakom razumljivo.

I nema teorije da se sverate - karta koju dobijete u automatu se provlaci kroz stroj kod kontrolne kucice u kojoj su sluzbenici i policjot. Kad se voznja okonca, prolazite kroz isti takav sustav i provlacite kartu ponovno. Ako ste je preplatili dobijete je natrag da je jos koristite - inace, kad se karta vadi na aparatu, ukucava se sifra odredista i uplacuje toliko koliko treba.

ulaz u Metro

DSCF0020resizes

DSCF9857

DSCF1630_resize

DSCF1632_resize

DSCF1645_resize

DSCF9866_resize

DSCF9867_resize

DSCF9868_resize

DSCF9869_resize

DSCF9870_resize

DSCF9871_resize

DSCF9872_resize

DSCF9873_resize

DSCF9874_resize

DSCF9875_resize

DSCF9876_resize

DSCF9880_resize

DSCF9882_resize

DSCF9886_resize

DSCF9887_resize

DSCF9888_resize

DSCF9889_resize

DSCF9890_resize

DSCF9891_resize

DSCF9892_resize

DSCF9893_resize

DSCF9894_resize

DSCF9895_resize

Vozili smo se u razno doba dana - na ovim slikama je bilo jako, jako rano - pola sest ujutro!
Zato sam se i usudila napraviti par fotki.
Inace je veca guzva iako nikad cak ni u spicama nije mucno prerpano do te mjere kao sto nasi tramvaji znaju biti.
Za vrijeme voznje nema buke i galame, ljudi uglavnom citaju, rijetki spavaju. Uobicajena je pojava ustati se starijima, majkama s djecom i jako gojaznim osobama - to me je (iako bi trebalo biti normalno) nemalo zacudilo.

Druga stvar koja me je ocarala je cistoca koja vlada i na postajama i u samim vlakovima. U vlakovima je na podu - tepison! Na samim stajalistima nema odlaganja otpada osim na za to predvidena mjesta, sve je i tamo cisto!
Nema grafita, otkinutih presvlaka, rasporenih sjedala i potpisa.

Klijentela koja se sluzi podzemnom zeljeznicom - SVI! Tu mozete vidjeti doslovce sve staleze i vrste stanovnika ovog predivnog grada - od beskucnika, studenata i obicnog svijeta do poslovnih ljudi u skupim kaputima i odijelima.

Inace, ovaj grad je poznat po najvecem udjelu obrazovanog stanovnistva (u postotku) u USA i u ovom trenutku gotovo jedini koji ne stagnira i ne osjeca recesiju - procitajte ovaj clanak.

Tu se ne gube radna mjesta i domovi, tu cijene nekretninama rastu, tu ljudi zive urednim zivotom, nema recesije i kriza se ne osjeca.

Primjerice - u financijskom sektoru - iako radna mjesta nisu toliko bjesomucno dobro PREplacena kao neka radna mjesta u ostalim stagnirajucim sredinama - svi bi rado dosli tu raditi. Ali - to je isto tako mjesto gdje se status ne pokazuje krznenim kaputima i preskupim automobilima - zacudili biste se!

Eto - toliko za sad - u iducem nastavku prizori s ulica - nasumicni ...

Ostajte mi u dobru sretan

- 19:12 - Komentari (14) - Isprintaj - #