Povratak u toplo naručje Europe
[ Produkcija: Velika Britanija, 2007 * Redatelj: Steve Bendelack * Scenarij: Hamish McColl, Robin Driscoll * Fotografija: Bez Irvine * Glazba: Howard Goodall * Uloge: Rowan Atkinson, Ema de Caunes, Max Baldry, Willem Dafoe, Karel Roden, Jean Rochefort ]
Deset godina nakon njegova prvog ambicioznog dugometražnog projekta, „Bean: Film potpune katastrofe“ (1997, redatelj Mel Smith), popularni britanski televizijski i filmski komičar Rowan Atkinson vraća se na velike ekrane filmom „Mr. Bean na praznicima“ (Mr. Beans Holiday, 2007) redatelja Stevea Bendelacka. Iako dijele istog i publici već dobro poznatog junaka riječ je o filmovima potpuno različitog pristupa i ugođaja. „Bean: Film potpune katastrofe“ napravljen je u suradnji Atkinsona i komičarevog televizijskog scenarista Richarda Curtisa i bio je namijenjen prvenstveno američkoj publici. Radnja se odvijala u Sjedinjenim Državama, a okosnica priče bio je povratak u Ameriku slavne američke umjetnine >>Whistlerova majka<<, koju je djelatnik Britanskog nacionalnog muzeja Bean, krivo interpretiran kao visoki kustos tog muzeja, uspio unakaziti do neprepoznatljivosti. Film nije uspio postići očekivani uspjeh kod američke publike utrživši u tamošnjim kinima nešto manje od 50 milijuna dolara. Bean na taj način nije osvojio Ameriku, pa se Atkinson nakon deset godina odlučio na smanjenje apetita i osvajanje Starog kontinenta – Europe.
Nakon gledanja „Mr. Beana na praznicima“ čini se da je Rowan Atkinson načinio pravi potez. Njegov humor, iako je neverbalan i fizički, ionako ima previše suptilnosti i satiričkih žaoka na svijet oko nas da bi bio kompatibilan nevelikim očekivanjima ležerne i površne američke publike kojoj su komičarski ideali u proteklom desetljeću bili „Čovjek gumenog lica“ Jim Carrey ili tinejdžerske i romantične komedija prepune >>zahodskog humora<<.
Komika Mr. Beana temelji se na vještini improvizacije Rowana Atkinsona, no Bean nije junak >>pao s neba<< - svaki njegov skeč referira se na neke situacije iz svakidašnjeg života, i možemo ga prihvatiti kao pučkog tribuna koji podsjeća gledatelje na nelogičnosti zamke ludog svijeta današnjice koji na mnoge načine tlači običnog malog čovjeka.
Upravo tim pristupom Atkinson se uz pomoć novih scenarista Hamisha McColla i Robina Driscolla poslužio u svom drugom filmu. Mr. Bean jednako je smušen i ovdje, upada iz nevolje u nevolju, ne zna konzumirati francuske riblje specijalitete, gubi osobne stvari... no Bean je isto tako i suosjećajan čovjek meka srca koji će se brinuti o desetogodišnjem dječaku kojeg je nesretnim slučajem razdvojio od oca. Bean, >>čovjek iz susjedstva koji se nađe u nevolji<< blizak je da ne može biti bliži svakom gledatelju, a gotovo istim pristupom poslužio se svojedobno, još tamo u 50-im i 60-im godinama prošlog stoljeća jedan od najvećih filmskih komičara svih vremena – neponovljivi Jacques Tati, Francuz čije je filmsko čovjekoljublje u rangu onog Chaplinova ili Keatonova. Rowan Atkinson u ovom filmu oživljava toplinu i duh Tatijevih filmova i taj nam se potez čini sjajnim. „Mr. bean na odmoru“ je ultra >>feelgood<< film, film koji će gledatelje nasmijati do suza, a istovremeno njihovim srcima proširiti val topline. Smije li se uopće tražiti nešto više?
O ČEMU SE RADI
Gospodin Bean (Rowan Atkinson), pomalo uštogljeni britanski konzervativac neobičnih manira na granici ekscentričnosti, pripadnik srednjeg staleža optimističkog pogleda na svijet, no svejedno vječiti usamljenik, na mjesnoj lutriji dobije primamljiv zgoditak: videokameru i kartu za francusku mondenu prijestolnicu Cannes kojeg može posjetiti baš u vrijeme održavanja glasovitog filmskog festivala. Putovanje gospodina Beana odvijat će se, međutim, uz mnoge poteškoće čim prijeđe granicu domovine: susrest sa stranom (francuskom) kulturom i običajima proizvest će mnoge nesporazume, od običnog konzumiranja škampa do snalaženja na željezničkim kolodvorima, a nespretan kakav jest Bean će, ne želeći razdvojiti oca i sina, ruskog redatelja također na putu u Cannes koji nesrećom ostaje na peronu, dok redateljev desetogodišnji sin s Beanom nastavlja putovanje prema Azurnoj obali. Osjećaj dužnosti i brige motivira Beana da pazi na dječaka tijekom putovanja, no Beanova urođena smušenost otežavaju im putovanje jer Bean izgubi i novčanik i dokumente. Ipak, simpatični dvojac se snalazi na razne načine, privremeno postaju i ulični zabavljači, borave na setu američkog ratnog filma, upoznaju mladu francusku glumicu, i nekako napreduju prema Cannesu...
|