pokret

nedjelja, 14.05.2006.

4 DOHVATLJIVE SNAGE

Četiri su nam dostupna i prihvatljiva načina na koji se možemo udružiti i postati snaga.


MORALNA SNAGA
Primjeri moralne snage su ono što se dogodilo s TV-dnevnikom kao i ono što je Neutrino poduzeo s "Krašom" (postovi od 9 do 11.5.2006). Pisati protestna pisma očekujući da primatelj uvidi svoju grešku naizgled ovisi o razložnosti i snazi argumenata koji mu se upućuju, ali faktički ovisi o broju upućenih pisama. Jedno pismo, koliko god bilo utemeljeno, primatelj može primiti kao mišljenje zanemarivog čudaka. Deset pisama mora uočiti, sto je ječe od deset, a na tisuću pisama se mora zabrinuti. Tisuću pisama može značiti prijetnju da se javno mnijenje okreće protiv kritizirane djelatnosti, te da publika/potrošači mogu promijeniti svoje ponašanje na način da primatelj osjeti stvarnu štetu ili na drugi način bude onemogućen u onome što radi. Time se snaga moralnih argumenata svodi na ono što ću kasnije opisati kao "društvenu snagu".


EKONOMSKA SNAGA
U novinama je već decenijska praksa, a bilo je primjera i na webu i na blogovima, da se kadikad iznese primjer nekoga u nevolji, pa oni koji za to tim putem saznaju upućuju priloge za pomoć. Daleko zanimljiviji primjer je objašnjenje da "Beatlesi" svoj planetarni uspjeh mogu zahvaliti tinejđerskom džeparcu. Naime, bilo je i prije "Beatlesa" glazbe koje je imala potencijal da postane općepoznata, međutim tek u vrijeme "Beatlesa" mlađarija je imala dovoljno svog novca da može bez pitanja roditelja kupovati gramofonske ploče i minisuknje, što je omogućilo takav procvat glazbene i modne industrije koji je prouzrokovao seljenje profita između industrijskih grana.

Ako je za pokretanje novina potrebno/dovoljno 100.000 eura, malo je vjerojatno da itko od ljudi koji piše/prati blogove ima te novce i volju da ih uloži u takav projekt. Međutim, dvije stotine ljudi možda mogu svaki za sebe sakupiti po 500 eura i procijeniti da se isplati uložiti ih u projekt koji bi, ako uspije, mogao narednih deset godina vraćati po 1000 eura godišnje. Ili - ne trebaju biti u pitanju novine - može se raditi i o nekom drugom izglednom projektu koji bi pored financijske dobiti i radovao one koji su u njega uključeni.

DRUŠTVENA SNAGA
Elektronska komunikacija omogućuje da se značajan broj ljudi gotovo trenutno počne usklađeno ponašati. Vidjeli smo to na primjeru one frke prije nekoliko godina s Radijem 101. Ako je takvo ponašanje usmjereno, recimo, na to da ljudi prestanu kupovati "Krašove" proizvode ili se uzdrže nekoliko dana od kupovanja neke određene novine, dovoljno je da profit onoga protiv kojega je akcija usmjerena opadne samo za deset posto, s prijetnjom da će to biti trajno, pa da taj mora izaći u susret istovremeno postavljenim zahtjevima. Time se društvena snaga zapravo svodi na ekonomsku snagu.

POLITIČKA SNAGA
Povijest nas uči da je neke zamašne društvene promjene započeo vrlo mali broj ljudi. Koliko je ono bilo Iliraca koju su započeli Ilirski preporod? Ako se ne varam, ne više od dvadeset. S koliko je ono pristaša Castro započeo revoluciju na Kubi? Također dvadesetak. Prva pobjeda Atile Biča Božjega bila je kada se nametnuo za vođu četvorici prijatelja. Koliko je ono bilo HDZ-ovaca osnivača na prvom sastanku u baraci? Tridesetak.

Koliko se nas svakodnevno nađe na ovoj stranici od kada je prije dva dana postavljena? Dvije stotine!

Da li nas dvije stotine možemo djelovati na ostalih dvije stotine tisuća ljudi koji svakodnevno dolaze na Blog.hr?

Ako bismo uspjeli povesti svega polovicu od tog broja ljudi, sto tisuća glasaća s dogovorenim ponašanjem mogu prevagnuti tko će biti izabran za gradonačelnika Zagreba, a ako uz to uspijemo jasno precizirati svoje zahtjeve, onda svaki kandidat za gradonačelnika mora itekako paziti da im udovolji.

Sedam je sati ujutro kad završavam ovaj tekst. Dobro jutro, blogerski narode! Probudite se!

- 07:11 - Komentari (19) - Isprintaj - #