< | srpanj, 2017 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
O AUTORU
blog je kreiran 25.10.2014. u 13:49h
dizajn: Sjena duše
dr Zlatan Gavrilović Kovač-na Wikipediji HR
dr ZLATAN GAVRILOVIĆ KOVAČ (Dubrovnik, 25.01.1959.) živi u Adelaide-Australija, hrvatski je politički književnik, filozof i pjesnik, diplomirao je pomorsku školu u Splitu i stekao zvanje mornaričkog časnika 1977. Studij sociologije i filozofije pohađa na zadarskom Filozofskom fakultetu i Filozofskom fakultetu u Zagrebu, diplomirao je na ovim odsjecima 1986. Doktorsku dizertaciju brani na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pod mentorstvom akademika Muhameda Filipovića 1989. pod naslovom “Filozofske pretpostavke suvremene znanosti” (ili o filozofiji Nikole Kuzanskog). Jedan je od autora famozne “Bijele knjige” zbog čega je bio proskibiran u javnosti. Bio je glavni i odgovorni urednik "Studentskog lista" i časopisa "Pitanja", od 1982. do 1985. Školsku godinu 1990./91. provodi na stručnom usavršavanju iz teoloških studija na International Christian University u Beču, ali se ratnih prilika nakon 6 mjeseci vraća u domovinu. Radio je kao klinički pedagog u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče u Zagrebu od 1991. do 1994. i kao urednik na australskoj multietničkoj radio stanici 5 EBI FM u Adelaideu, od 1999. do 2003. Zadnjih 25 godina suradnik je hrvatskih književnih portala i dopisnik iz Australije. Objavio je preko 55 znanstvenih i stručnih knjiga političke tematike kao i prijevode s engleskog i ruskog jezika, kao i samostalne zbirke poezije i zajedničke zbirke s drugim autorima u digitalnom obliku na portalu: http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php
Živi i radi u Adelaideu u Australiji.
dr Zlatan Gavrilovic Kovac (Dubrovnik 25th of January 1959) lives in Adelaide South Australia, is Croatian political writer, philosopher and poet. He graduated Maritime School in Split and became a naval officer in the year 1977 Studies of sociology and philosophy he attending in the Zadar Faculty of Philosophy and the Faculty of Philosophy in Zagreb. He graduated from these departments in the year 1986. PhD thesis defended at the Faculty of Philosophy in Sarajevo under the mentorship of Academician Muhamed Filipovic 1989 with the title Philosophical assumptions of modern science (or the philosophy of Nicholas of Cusa). He is one of the authors of the famous "White book" from 1984 and therefore was belittled publicly. He was editor in chief of the student newspaper 'Studentski list' and magazine "Questions" from 1982 to 1985. School year 1990/91. he attends vocational training from theological studies at the International Christian University in Vienna, but the war situation returns to his homeland after six months. He worked as a clinical pedagogue at the Vrapce Psychiatric hospital in Zagreb from 1991 to 1994 and as an editor at the Australian Multiethnic Radio Station 5 EBI FM in Adelaide, from 1999 to 2003. Last twenty years he is an associate of the Croatian literary portal and correspondent from Australia. He has published over 50 scientific and professional books of political themes and many books of poetry. He is translating from english and russian languages.
Izdane knjige:
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic1.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic2.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic4.php
SUZE OD KAMENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic3.php
SRCE OD PAPIRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic5.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic6.php
OKOVANO VRIJEME I.DIO (praxix o filosovima)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic7.php
OKOVANO VRIJEME II (Kako su Zlatana...)
http://www.digitalne-knjige.com/p129.php
OKOVANO VRIJEME III (Raspad države)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic9.php
OKOVANO VRIJEME IV (Nautički dnevnik)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic10.php
RAZGOVORI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic11.php
BIJELA GOLUBICA (Zbirka poezije)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic12.php
AUTOBIOGRAFIJA I DRUGE PRIČE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic13.php
POLEMIKE
http://www.digitalne-knjige.com/p170.php
KRITIKE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic15.php
ESEJI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic16.php
KNJIŽEVNA KRITIKA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic17.php
JAKARINA KOSA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic18.php
ČIME SMO NEZADOVOLJNI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic19.php
MIJENE MJESECA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic20.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic21.php
FILOZOFIJA I KONAČNI SVIJET
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic22.php
AGAMEMNON
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic23.php
VELIKA IMENA HRVATSKE ZNANOSTI I FILOZOFIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic24.php
RAZGLEDNICA IZ AUSTRALIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic25.php
SLAVENSKO PITANJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic26.php
POVIJESNA LUTANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic27.php
Prijevod putopisa, trilogija:
1. knjiga trilogije: PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic28.php
2. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic29.php
3. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic30.php
RUSKA ZORA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic31.php
i ZAJEDNIČKA ZBIRKA POEZIJE POEZIJA SVEMIRA - Željka Košarić-Safiris, Jadranka Varga i dr. Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN 978-953-8100-54-3
http://www.digitalne-knjige.com/poezijasvemira.php
ZNANOST I POEZIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic32.php
LAŽI I OBMANE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic33.php
CRVENI KOKOT
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic34.php
NEBO MAKOVIMA OBASUTO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic35.php
DNEVNICI - 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic36.php
DALJINE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php
DNEVNICI - 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic38.php
DNEVNICI - 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic39.php
DNEVNICI - 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic41.php
KAPI ROSE - Zajednička zbirka: Anđa Jotanović, Željka Košarić-Safiris, Tanja Repinac, Jadranka Varga i dr Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN: 978-953-354-062-7
http://www.digitalne-knjige.com/kapirose.php
PISMA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic42.php
UZ KOZMOLOGIJU ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic43.php
KOZMOLOGIJA I FILOZOFIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic44.php
KOZMOLOŠKA DOMIŠLJANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic45.php
5EBI-FM ADELAIDE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic46.php
ČOVJEK I KOZMOLOGIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic47.php
NEKI POJMOVI KOZMOLOGIJE ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic48.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic49.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOGA PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic50.php
U POTRAZI ZA ISTINOM
https://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic51.php
SIN EZRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic52.php
OSOBITOST REALNOG
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic53.php
FEMINIZAM, KNJIGA O JEDNOM APSURDU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic54.php
KLJUČEVI DVORCA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic55.php
UKRAJINA, KNJIGA O BESMISLENOM RATU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic56.php
knjiga koja je poshumno izdana, a napisao je moj otac ALEKSANDAR GAVRILOVIĆ - BRODSKI DNEVNIK
http://www.digitalne-knjige.com/agavrilovic.php
UKRATKO O GLAVNOM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic57.php
BLOGOVI, KOJE PRATIM
zajedno protiv plagijata
DIGITALNE KNJIGE
Magicus.info
Sandra Vulin
Webstilus
Sjena duše
lanterna duše - Wendy.Tanja
Peki
Safiris
...
...
Zlatan
Osvrt na knjigu - "Daljine", Zlatana Gavrilovića Kovača
- 16:47 -
Komentari (2) -
Isprintaj -
#
slika: Nenad Grbac POEZIJA I SLIKARSTVO - IZVAN GRANICA POSTOJANJA Poezija i slikarstvo dvije su različite, no i usporedive vrste umjetnosti. I jednoj i drugoj cilj je izazvati emocije, pri čemu se poezija više oslanja na unutarnje osjećaje, a slikarstvo na vizualni doživljaj. Upravo stoga netko je i rekao ili napisao: "Poezija je slikarstvo koje se sluša i nevidljivo je, a slikarstvo je poezija, koja je vidljiva ali se ne može čuti". I dok pjesnik svoju umjetnost stvara pomoću misli i riječi, slikar to isto radi pomoću kista, boja i platna. Poznata je činjenica da su mnogi slikari inspiraciju za svoje slike pronašli upravo u pjesmama i da su mnogi pjesnici inspiraciju za svoje stihove pronašli u slikama. Kao najpoznatiji primjer slikara, koji je inspiraciju za svoje slike pronašao u stihovima često se navodi Van Goghova slika "Vrane u polju", koja je nastala na temelju Celanove pjesme "Pod slikom". Vjerojatno najpoznatiji primjer pjesnika, koji opis slika i umjetničkih djela koristi u pjesmi, Homerov je opis Ahilejeva štita u 18. pjevanju Ilijade. Opisivanje vizualnoga prikaza u antici je gotovo zasebni žanr. Razvijeni primjeri te figure pojavljuju se u Petronijevu Satirikonu te osobito u djelima mlađih sofista - Kebeta, Lukijana, Kalistrata i Filostrata. Filostrat, za kojega se vjeruje da je prvi upotrijebio pojam ekfraza, u djelu Slike opisao je 65 tobože izgubljenih ili izmišljenih slika. Za ekfrazom kao pogodnim postupkom epskoga pripovijedanja posegnuo je Ivan Gundulić u Osmanu. Ta uzajamnost ili povezanost poezije i slikarstva ili točnije rečeno poezije i svih drugih vrsta umjetnosti prožela mi je um i tijekom prvog čitanja zbirke izabrane poezije "Daljine", Zlatana Gavrilovića Kovaća. Naime u njegovoj poeziji osjeća se naglašena težnja da prepriča doživljeni, no da i stvori svoj vlastiti izmišljeni svijet. Njegov kist je misao, platno - riječi, a boje i nijanse - razmaci, zarezi, točke i uskličnici. I baš poput svakog pravog slikara, umjetnika ili pjesnika on svojom poezijom ovaj svijet pokušava učiniti ljepšim boljim i ugodnijim. Naime kreacija je suprotnost destrukciji, ljepota je suprotnost ružnoći ili neuglednosti, dobro je suprotnost zlu, a istina je suprotnost laži, prevari i manipulacijama. Sve to pjesnik i osjeća i prenosi svojim stihovima. On koji je daleko odavde jasno osjeća i razabire da kultura i umjetnost stvaraju identitet svakog naroda i da su utkane u tradiciju i nastojanja da se ostavi trag u svijetu. Vrednovanje i ulaganje u kulturu i umjetnost trebali bi biti obveza svih nas. Sve to navelo nas je da čitajući Zlatanovu poeziju prisjetimo još jednog velikog umjetnika Claudea Moneta, francuskog slikara (Pariz, 14. studenog 1840. - Giverny, 5. prosinca 1926.). Njegova pojava, slike i opsesija slikanjem iznenadili su mnoge. Po njegovoj slici "Utisak", odnosno prema francuskom nazivu izvornika "Impression, soleil levant", je i čitav pravac, impresionizam, dobio ime. Opisujući svoja djela Monet je izgovorio i sljedeće rečenice: "Samo ja mogu nacrtati ono što samo ja vidim.", "Ja slikam… kao što ptice pjevaju.", "Boja je moja opsesija: cjelodnevna radost i muka.". A, upravo zbog toga Zlatanove smo stihove odlučili ilustrirati Monetovim slikama. I upravo zbog toga nemojte nikako razmišljati o savršenosti, nesavršenosti, dovršenosti ili nedovršenosti svijeta koji umjetnost pokušava stvoriti. Opustite se i dopustite Zlatanovoj poeziji i Monetovim slikama da vas odvedu nekud daleko. U daljine… U Zagrebu 13.04.2017. Nenad Grbac slika: Nenad Grbac I tu knjigu, moći ćete preuzeti tako da svojim mišem kliknete na link: http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php te pažljivo slijedite daljnje upute o uvjetima preuzimanja digitalnih knjiga. Uredio i obradio: Nenad Grbac http://digitalne-knjige.com/oxwall/blogs/post/2122 |
FRANE PETRIĆ O SVJETLOSTI
- 18:09 -
Komentari (3) -
Isprintaj -
#
slika: digital artist Evo, danas nam je progovoriti o velikom Frani Petriću i njegovoj ‘’Sveopćoj novoj filozofiji’’ koja predstavlja, zapravo, kamen međaš za sve daljnje prirodne filozofije u Hrvata. Isto tako mogli bismo reći, da taj interes Hrvata za vlastitu filozofiju treba što više njegovati i na tom interesu što više nastojati i tako-reći popularizirati, jer se u ovom dobu sporta i masovne kulture može izgubiti svaki uvid na ta velika pregnuća naših ljudi koji su kroz teška stoljeća nosili i gurali filozofsku misao dalje i bez čijeg udjela nije moguće razumjeti razvoj zapadne znanosti i filozofije u Europi. Međutim, čini nam se, da danas stvari stoje drugačije i da se u domeni povijesti znanosti i filozofije javljaju mnogi imitatori, prevaranti i šarlatani koji hoće uniziti naš doprinos svjetskoj obrazovanosti i to među samim Hrvatima i to baš prema riječima: ‘’Tu sei molto attiva: d’inverno pattini sul ghiacco, in primavera giochi a tennis, poi fai parte della squadra di pallacanestro, e adesso scopriamo le tue ambizioni letterarie’’. Onda možemo zamisliti kakve su im te literarne ambicije i koliku one vrijednost imaju i kako pogubno mogu utjecati na još nejake duše naših mladića i djevojaka kojima bi prva životna zadaća bila ovladavanje prirodnim spoznajama i znanjima kako bi postigli mir kreposna i slobodna života. Da je tome tako, najbolje nam pokazuje slučaj Petrićeve ‘’Nove sveopće filozofije”, jer se u Hrvata čekalo gotovo četiri stoljeća na objavljivanje našeg prijevoda ove filozofije te kao da nije postojao interes od ranije, da ovo djelo ugleda svjetlost dana, kada za to bijaše vrijeme, nego kako rekosmo, ostadosmo u neznanju za mnoga stoljeća i prošto vapismo za jednim relevantnim prijevodom ovog našeg učitelja u Rimu koji učaše mnoge pa i jednog Giordana Bruna koji opet Petriću duguje mnogo, ali o njemu reče sve najgore. Naime, pošto je danas tri izdanja ovog Petrićevog djela, prvo izdanje ‘’Nove sveopće filozofije” izdano je u Ferrari godine 1591., drugo u Veneciji 1593., a treće hrvatsko izdanje u Zagrebu 1979. godine i to sa nekim manjim razlikama i ovdje valja istaknuti kako je ovo treće zagrebačko izdanje prvo izdanje ovog Petrićevog djela na jedan živi jezik i mi danas znamo koliko je doprinos Petrića europskoj filozofijskoj misli, koliko je taj doprinos velik i značajan, da nam se čini kako nas Petrić zaslužuje i više, nego što je slučaj. Ja sam ime Frana Petrića ili latinizirano Franciscusa Patriciusa i njegovu ‘’Nuova de Universis Philosophia’’ već ranije spominjao u kontekstu spora, rasprava i polemika o tome tko je zapravo otkrivač infinitezimalnog računa, koji spor datira još od 18. stoljeća kroz spor o prvenstvu između Newtona i Leibniza. Ova, vjerojatno najslavnija kontroverzija u povijesti znanosti, može biti jedinstvena i po tome što niti Hrvati nisu nje pošteđeni i to upravo s obzirom na presudne utjecaje mislilaca talijanske renesanse među kojima i našeg Frana Petrića prema literaturi i filozofiji neoplatoničara sa Camebridge-a, a da je tome tako dovoljno, je kritički sagledati prva poglavlja takozvane Petrićeve ‘’Pancosmie’’ gdje se raspravlja o fizičkom prostoru, o matematičkom prostoru i djelovanjima među njima i beskonačnosti i u kojima knjigama ne samo što se objašnjavaju i pretresaju počela tijelesnog svijeta, nego se ona potkrepljuju i geometrijskim dokazima, a izlaze se i ustroj i tvorba cijelog tog svijeta. Tako ovdje Petrić raspravlja o prostoru, kontinuumu, beskonačnosti, geometriji, aritmetici, simetriji, paralelnim linijama, nagibnim linijama, pravim linijama koje se doticu i još mnogim drugim pitanjima tako da danas upravo začudno djeluje kako je ovdje posrijedi jedno posve aktualno mišljenje koje kani modernim rješenjima tako, da već slobodno možemo našeg Franu Petrića shvatiti prethodnikom jednog Sakijerija, Rimana i Lobočevskog, a s obzirom na pitanje utjecaja na neoplatoničare sa Camebridge-a i prethodnikom jednog Issaca Barowa, Newtona i Leibniza, što možemo reći, da ovo Petrićevo djelo predstavlja svojevrstan reprezentativni lik znanstveno sintetičkog izraza renesansne filozofije koja nosi cijelo to bogatstvo kulturno-povijesne prošlosti na način, da otvara i nove vidike kojima će se kretati filozofski i znanstveni duh prema novovjekovnim strujanjima i nadolazeći novi rad. Sam naslov ‘’Nuova de Universis philosophia’’ ukazuje, zapravo, na to da se radi o nečem novom u našem poimanju svijeta što i sam Petrić u predgovoru naglašava pišući, da se radi o "raspravi kakvu nitko prije njega nije sastavio", odnosno, da je riječ o djelu: "…koje je divljenja doštojno po obilju predmeta, drevnoj novini, raznovrsnosti dokaza, istini, neobičnosti i učestalosti metoda, po sustavnom poretku, postojanosti razloga, težini sudova, sažetosti izrijeka i jasnoći riječi”. Radi se, dakle, o jednom posve novom utemeljenju filozofije koje ide daleko dalje od njegovih prethodnika platonika poput Marsiglia Ficina ili Picca della Mirandole ili Telesija, jer je kod Petrića, za razliku od drugih kod kojih je Bog nešto nadosjetno i daleko od nas u odvojenom svijetu, Bog harmonije iz koje rezultira sva ljepota i stvaralaštvo te je prema tome Bog u cijelom svijetu nazočan i kod stvaratelja i kod stvorenog, duševna supstanca potencijalno nazočna u svemu onom najmanjem kao i najvećem, upravo apsolutno imanentan. Jedan nepromjenjiv za svagda stvoreni svijet bio bi, prema Petrićevom mišljenju, mrtav univerzum. Živi i živući univerzum mora u svojoj unutrašnjosti predstavljati proces postojane promjenjivosti. U ideji od "jednog sve", ab uno omnia ili od "jednoga prvotna jednoca", ab uno unitas primaria, znači upravo "svejedinstvo", unomnia, stvari i oblika, materije i duha, a to će reći, jedan životni dah koji sve pokreće i prema kojem sve jest to što jest. Ili kao što Petrić kaže: "Prije Prvoga ništa, Poslije Prvog sve, Sve od počela, Od Jednog sve, Od dobroga sve, Od Boga jedno-trojednog sve, Bog Dobro, Jedno, Počelo, Prvo – sve je to isto, Od Jednog prvotna Jednoca, Od prvotne Jednoce sve ostale jednoce, Od jednoca biti, Od biti životi, Od života umovi, Od umova duše, Od dusa naravi, Od naravi svojstva, Od svojstava oblici, Od oblika tijela, A sve je to u prostoru, Sve je to u svijetlosti, Sve je to u toplini, S pomocu njih pripravlja se povratak Bogu, To nek bude istinski cilj i svrha ove naše Filozofije." Bitak je jedan i očituje se u svemu bivstvujućem, a to se bivstvujuće pokreće u svesvjetlu: "Svjetlo i svjetlost je Zoroastrov životni oganj". Panaugia - to ime jednog od četiri problematski odijeljenih područja Petrićeve Nove Sveopce filozofije nosi adekvatno grčko nazivlje, a to prvo je Panaugia i taj je pojam posuđen od Filona Aleksandrijskog, a prevodimo ga danas na hrvatski jezik riječju "svesvjetlost". Dakle, svjetlost je ovdje mišljena kao osnovica svega što jest i postoji identitet svjetlosti, topline i svjetske duše kao identičnih faktora sveukupne zbilje. U početku izlaganja svoje filozofije Petrić ističe po čemu se filozofska misao razlikuje od svega drugog ljudskog spoznavanja i znanja pa stoga i njen početak mora biti drugačiji, nego spoznaje nekih iskustvenih znanosti i nauka; “Philosophia, studium est sapientiae”, “Sapientia, universitatis est cognitio”, “Filozofija je učenje mudrosti”. Mudrost je spoznaja Sveukupnosti, Sveukupnost svih stvari osniva se na poretku, Rerum universitas, constat ordine i upravo ta spoznaja sveukupnosti, ta misao cjeline našeg znanja osnovna je karakteristika svekolikog filozofskog mišljenja. Stoga Petrić kaže: ‘’Philosophia ergo, lucis, luminis, admirationis, contemplationis proles est verissima, Filozofija je, dakle, najistinskije čedo svjetla, svijetlosti, divljenja, razmišljanja.’’ pa i ova svesvjetlost ima svoj izvor u prvoj svjetlosti, lux prima ili prasvjetlosti. Sveukupno svjetlo ima, dakle, izvorište od jednog prvotnog, bezgraničnog svjetla koje Petrić nazivlje empirej, a to je jedan drugi svijet, prvotniji, od kojeg potječe sve, sam je bestjelesan i od njega je sve tjelesno, svaka se množina rađa od Jednoće pa stoga sve proizlazi iz Jednog, a ta je jednoća prasvjetlo. Prasvjetlo obasjava čitav svjetski prostor ili kao što Petrić kaže: “…sve svjetlosti potječu od nebeskog svjetla, a ono se po Zoroastru naziva empirej, a po Filonu panaugia" i nešto dalje. Po mišljenju Platonova slušatelja, svjetlost biljne duše potječe od osjetne svjetlosti, a ta opet od svjetlosti uma, a ta od beskrajnog svjetla prvotnog uma.” To se prvotno svjetlo očima ne vidi, nego tek duhom poima, a u iskustvenom svijetu vid je osnovno spoznajno izvorište, a odatle se spoznaja svjetla uzdiže do Oca sve svjetlosti od kojeg sve potječe i kojemu se sve vraća. Vidimo ovdje, dakle, da se ovo Petrićevo mišljenje razlikuje od teorija kakve su bile razvijane u antičkoj Grčkoj, recimo kod Aristotela pa i od onih teorija kakve nalazimo kasnije kod muslimanskih mislilaca koji su radili u pravcu razvoja geometrijske optike u srednjem vijeku. Isto tako, ovo se mišljenje razlikuje od kasnije vrlo utjecajne teorije svjetlosti kakvu je formulirao Newton, na primjer, a onda dodatno preinačio Albert Einstein u 20. stoljeću, jer prema Newtonu o svjetlosti se može drugačije govoriti. Na temelju njegovih eksperimenata refrakcije svjetla kroz staklenu prizmu on zaključuje, da se bijelo svjetlo sastoji od zraka različitog indeksa loma i da je boja svojstvo svjetla, a ne svojstvo koje dolazi od refrakcije kroz materiju pa je tako Newton svjetlo poimao kao roj čestica koje se kreću u vakumu određenom brzinom. Kasnija je teorija Einsteina tome pridodala svoje poimanje svjetlosti u smislu paketa energije ili fotona i ta teorija danas suvereno vlada našim poimanjima prirode svjetlosti. Mi smo, međutim, još daleko od toga, da možemo dati ispravan odgovor na pitanje o svjetlosti pogotovo, ako imamo u vidu filozofije kao onu Petrićevu, jer tamo gdje prirodne znanosti, gdje znanost uopće zastaje pred stvarima i problemima i ne može više ići dalje zato što dalje od te točke ne ide ne samo njeno tumačenje, već čak niti principi njenog tumačenja, tu u stvari filozofija preuzima stvari i probleme i razmatra ih na svoj način, na način koji je sasvim različit od onog kojeg primjenjuje znanost, jer znanost objašnjava stvari u odnosu jednih prema drugima, ali svagda ostavlja nešto neobjašnjenim. U matematici to su, na primjer, prostor i vrijeme, u fizici, mehanici i kemiji to su materija, kvalitet, prvobitne sile, prirodni zakoni, u botanici i zoologiji to su raznovrsnost vrsta i sam život, u povijesti to je ljudski rod sa svim svojim osobinama mišljenja i htijenja. Filozofiji, međutim, svojsveno je, da ništa ne pretpostavlja kao poznato, već joj je sve u istoj mjeri strano i za nju je problem ne samo odnosi pojava, već i same pojave pa i sama logična struktura zgrade znanja, dok se znanosti zadovoljavaju, da sve svedu na relacije i odnose, jer kao što rekosmo, upravo ono što znanosti pretpostavljaju, što stavljaju u temelje svojih objašnjenja i postavljaju kao svoju granicu, je pravi problem filozofije koja, prema tome, tamo počinje gdje znanosti prestaju. Tako je i u pitanju svjetlosti, jer sadržaj znanosti je svagda međusobni odnos pojava svijeta, međutim, nije pitanje ZAŠTO koje važi i znači samo na temelju ovog osnovnog načela. Dokazi odnosa među pojavama u znanostima zove se objašnjenje. Prema tome, objašnjenje nikada ne ide dalje, ono se ograničava na to, da pokaže predstave u uzajamnom odnosu oblika. Ako je objašnjenje dotle doprlo, onda se dalje ne može pitati zašto jest dokazani odnos i to jest onda ono što se upravo i ne može drugačije predstaviti, što će reći, da je on forma svake spoznaje. Svako objašnjenje koje ne upućuje na neki odnos za koji se dalje ne može traziti nikakvo zašto, ostaje pri nekoj pretpostavljenoj biti, nečemu nejasnom na čemu mora najzad, da se zaustavi svako prirodoznanstveno objašnjenje. Ako tako promatramo stvari, onda vidimo kako ove nove i posve moderne teorije svjetlosti zapravo možemo shvatiti zabludama, kada se poričući životne sile i sile svesvjetlosti hoće objasniti pojave života i svekolikog svijeta fizikalnim i kemijskim silama ili mehaničkim djelovanjem materije, polozaja, oblika i kretanja "izmaštanih atoma". Sukladno tome, čak bi svetlost bila nekakvo mehaničko titranje ili čak gibanje imaginarnog etera koji se u tom cilju postulira i koji, kako bi to Schopenhauer rekao: “…udara po zjenici gdje onda na primjer 483 bilijuna udaraca u sekundi daju crvenu boju, a 727 bilijuna udaraca ljubičasti itd. Onda bi, zar ne, ljudi slijepi za boje bili oni koji te udarce ne mogu da broje?’’ Takve grube, mehaničke, demokritske tupave i zaista čvornate teorije su zbilja dostojne ljudi koji, pedeset godina poslije Goetheova ‘’Učenja o bojama’’, još vjeruju neutronima homogene svjetlosti i koji se ne stide, da to kažu. No, oni će iskusiti, da ono što se djetetu, Demokritu, oprašta, da se to ne može oprostiti zrelom čovjeku. Mogli bi oni jednom i sramno završiti, ali u tom slučaju svatko se na prstima odatle udaljuje praveći se kao da tu nije ni bio. Petrićeva se metafizika prirode suprotstavlja ovoj znanstvenoj slici i Petrić prije svega kritički raspravlja o Aristotelu. On smatra, da je neodrživa Aristotelova znanost o elementima kao jednostavnim tjelešcima. Ta jednostavna tjelešca postaju prema njegovoj Novoj filozofiji jednostavna općena svojstva koja su osnovica svim posebnim prirodnim stvarima kao svjetlo, toplina, prostor i tekućina. Međutim, o svjetlosti treba razmišljati drugačije u smislu kojeg Petrić ističe kao: "Od svjetla i svjetlosti ni jedna stvar nije ni ljepša ni radosnija" ili na jednom drugom mjestu: "A cijeli je ovaj naš svijet, sudioništvom u svjetlosti, i vidljiv i lijep." "Od svjetla, velim…”, kaže Petrić,"...koje je slika samog Boga i njegove dobrote koje obasjava sve područje iznad svijeta, sve ono što je okolo svijeta i ono što je od svijeta koje se po svemu proteže, svime se razlijeva, sve prožima. Prožimajuci sve, ono oblikuje i tvori. Sve oživljava. Sve sadržava. Sve odrzava. Sve okuplja. Sve ujedinjuje. Sve razdvaja. Sve stvari koje jesu ili svijetle ili griju ili žive ili postaju ili se hrane ili rastu ili se usavršavaju ili se gibaju - sve njih sebi svraća. Svraćene pročišćava. Sve usavršava. Sve obnavlja. Sve uščuvava te čini, da ne iščeznu u ništa. Svih je stvari i broj i mjera. Svjetlo je najčistije od svih stvari. Nepromijenjeno, nepromjenjivo, neizmjesano, neizmjesljivo, neukroćeno, neukrotljivo. Ničim nije oskudno. Svime je bogato. Željeno od sviju, svima poželjno. Ures nebesa. Ures svih tijela. Nakit svijeta. Ljepota svijeta. Radost svijeta. Smijeh svijeta. Od njega pogledu nije ništa milije. Ništa duši radosnije. Ništa životu pogodnije. Ništa spoznaje doličnije. Ništa korisnije za djelovanje. Bez njega bi sve počivalo u tmini, samo sebi ništetno, a nama nepoznato. Stoga, to svjetlo (lux) (jest) prvotni uzrok svega razmiđljanja." Naš veliki Frane Petrić stoji sa svojom Novom sveopćom filozofijom na prijelazu svjetova i ušao je u europsku povijest filozofije kao osebujni i dosljedni filozof koji se suprotstavljao tradicionalnim oblicima mišljenja. Njegova borba za slobodu individualnog mišljenja i djelovanja, njegov hrabri stav prema preživjeoj filozofskoj i znanstvenoj tradiciji osebujna je karakteristika ovog, slobodno bismo mogli reći, jednog od vodećih renesansnih mislilaca. Stoga ne iznenađuje, da u svojoj borbi sa autoritetima, a za autonomiju filozofskog znanja i slobodu mišljenja, on učenje koje se pokriva tradicijom i starim autoritetima, naziva nazoviučenjem i kao da nam ponavlja Mateja: "Vaše svjetlo neka tako zasja pred ljudima da vide vaša djela ljubavi te slave vašeg Oca nebeskog". http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php |
STARI DUBROVAČKI TRAMVAJ
- 18:10 -
Komentari (1) -
Isprintaj -
#
slika: internet Taj je tramvaj svakako jedna izuzetna stavka na računu Dubrovčana. Istina bijaše jako star tramvaj, ali mislim da je mogao biti renoviran i zadržan barem na prostoru Lapada i Gruža, ako već ne zbog strmine i u Pilama, jer naime ta strmina na Pilama bijaše razlogom, da jedne zgode otkažu kočnice jednom tramvaju koji se baš spuštao sa Boninova pa se on u brzini zabuba u drugi koji je stajao na parkiralištu u Pilama. Bijaše to negdje 1968. ili 1969. godine, a kasnije se dogodi to isto, ali tada tramvaj padne u provaliju ispod zidina i bijaše 7 mrtvijeh osoba, tako mi se danas čini. Nedugo zatim taj je tramvaj postao muzejskim primjerkom u tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu i mislim da je Ezra imao prilike zaviriti u njega, a onda je povučen negdje i iz tehničkog muzeja i od tada više nitko ne zna kako on izgleda. http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php |
MOJA NOVA KNJIGA "DNEVNICI - 4. DIO"
- 09:36 -
Komentari (2) -
Isprintaj -
#
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php ISBN 978-953-354-048-1 Nova knjiga na portalu http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php Digitalnu knjigu "Dnevnici - 4.dio" Zlatana Gavrilovića Kovača, predstaviti ćemo vam uz pomoć manjeg dijela predgovora knjige: PREDGOVOR I konačno, ovaj dio "Dnevnika" odnosi se na godinu 2007., tim povodom htio bih reći par riječi o karakteru našeg socijalizma koji se u svim svojim glavnim momentima jako razlikovao od ruskog modela. Ukoliko sve individue jednoga društva imaju iste potrebe i ukoliko imaju isto i ukoliko je drušvo stvarno proklamirana i ostvarena jednakost svih građana, onda se unekoliko može govoriti, da je socijalizam drutvo bez tržišta, novca i robe kako je to svojevremeno pisao Radomir Lukić. To je kod nas bilo obuhvaćeno ruskim pojmom uravnilovke koja zapravo nikada nije bila naša stvarnost. Te su diferencijacije počele već u ratu s obzirom na razlikovanje oficirskog komandnog kadra od običnih vojnika ili partizana. To se očitovalo prije svega u količini duhana kojim se moglo raspolagati i osim prvih godina poraća, uravnilovka je uglavnom bila od svih napuštena. Sukob sa Informbiroom i naše odlučno i fundamentalno ne Staljinu 1948. godine uglavnom je značilo napuštanje tog modela uravnilovke, ali je istovremeno u našem slučaju značilo i napuštanje socijalističkog kursa razvoja. Znači, to nije izmišljotina novog doba da su naime revizije uslijedile posebno nakon Hrvatskoga proljeća 1971. One su otpočele daleko ranije i nastavile se do u osamdesete godine što je konačno dovelo i do sloma starog režima. Od tada je i bilo primjetno vraćanje izvornom Marxu kako bi se opravdali novonastali socijalni uvjeti. To su ti naši famozni "madeži socijalizma"'o kojima se u našoj partiji govorilo kao o nužnom zlu. Pri tome se naravno smetnulo s uma, da je glavna snaga socijalne diferencijacije kod nas odanost našem vođi i proklamiranoj ideologiji pa onda nije čudno, da se narodnim masama koje su u pravilu bile totalno obespravljene suprotstavljala partijska i vojna elita koja je plutala na zlatnim polugama, dok se trećina stanovništva prehranjivala i životarila na socijalnome dnu. Znači, mi smo se značajno razlikovali od ruskog društva, ali je isto tako istina da su se mnogi, zbog beznađa u kojem se većina nalazila, odlučili na egzodus prema zapadnim zemljama tako da hrvatska migracija čini danas jednu od najvećih migracija na svijetu. Oni su, dakle, bili prisiljeni na migraciju iz ekonomskih razloga, ali naravno iniciranim političkim voluntarizmom partije na vlasti. Odatle i jedna filozofija u nas, da će nas migracija "skupo koštati", jer je uglavnom bila razumijevana kao neprijatelj socijalističkog društvenog poretka. Autor, Adelaide, 4.6.2017. Onako usput ćemo spomenuti da je i ta knjiga dostupna i u Epub formatu (format namijenjen čitanju knjiga na tabletima i mobitelima). Tu knjigu, baš kao i sve naše ostale dosad objavljene digitalne knjige, moći ćete preuzeti s našeg portala tako da svojim mišem kliknete na link: http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php te pažljivo slijedite daljnje upute o uvjetima preuzimanja digitalnih knjiga. Posebno ćemo spomenuti i činjenicu da su sve digitalne knjige objavljene na našem portalu uključene u sustav ISBN (International Standard Book Number ili međunarodni standardni knjižni broj). Time se te knjige i pravno izjednačuju s tiskanim knjigama što je posebno važno za sve autore knjiga objavljenih na našem portalu, jer se time i digitalne knjige objavljene u našoj nakladi, odnosno na portalu www.digitalne-knjige.com, priznaju kao objavljena djela. Nadamo se da ćete posjetiti stranice našeg portala te da ćete biti zadovoljni kvalitetom i atraktivnošću materijala, koji vam nudimo. Srdačan pozdrav Uredništvo portala http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php Kontakt: Mobilni telefon: 095 / 853-03-40 |