Nemojte da vas naslov preplaši;) Obično ljudi ne žele čitati tekstove o računovodstvu jer je to nešto komplicirano i dosadno. Stvarnost je totalno drugačija. Nakon što ste registrirali firmu i obavili još par sitnica (otvorili žiro račun, ubacili se u registar obveznika PDV-a i sl.) trebate naći neki knjigovodstveni servis da vam vodi knjige. Gledajte da ima više zaposlenih jer u slučaju da je jedan od njih na bolovanju ili otiđe iz firme ne želite da vaše poslovanje trpi. Nažalost ne mogu vam nikoga preporučiti jer si ja sam to vodim. Moram se zahvaliti frendici koja me inspirirala da krenem u to i objasnila mi kako je to sve u stvari jednostavno.
Prema Zakonu o računovodstvu dužni ste voditi poslovne knjige.
Najvažniji dokumenti koje sastavljate su Bilanca i Račun dobiti i gubitka.
Zašto je to odlično znati?
Kao prvo kako ćete voditi firmu ako ne razumijete barem neke osnovne stvari? Kao drugo kako ćete ulagati u dionice ako ne znate čitati financijska izvješća firmi u koje namjeravate ulagati? Kao treće kako ćete proširiti svoje poslovanje i na kraju upravljati tisućama zaposlenih ako ne znate upravljati firmom temeljem brojki.
Ovo zadnje mi je jako zanimljivo, a to sam isto naučio od Richdad-a. Upravljati firmom temeljem brojki?!? Da, to je upravo ono što predsjednici uprava velikih kompanija rade. Oni gledaju brojke iz bilance i računa dobiti i gubitka i na temelju toga donose odluke. Namjerno malo pojednostavljujem, ali svaka akcija u firmi se na kraju vidi u tim brojkama. Bilo kao povećanje prodaje određenog proizvoda, smanjenje financijskih obveza prema banci, smanjenje troškova zaposlenih (ovo zadnje je uvijek "in") itd. Iz tih brojki se može jako puno saznati o firmi.
Btw. dvojno knjigovodstvo koje se danas upotrebljava svugdje u svijetu a koje znači da se svaka promjena knjiži na DVA mjesta je izmislio naš čovjek, Hrvat, Benedikt Kotruljević. Mislim da možemo biti jako ponosni zbog toga.
Bilanca
Mrzim učiti definicije napamet tako da ni ovu nisam zapamtio. Nema veze zamislit ćemo bilancu kao financijsku sliku vaše firme. Ono uzmete fotić i kliknete. Sigurno vas zanima kako vaša slika izgleda čim ste otvorili firmu. Evo sad ću vam to nacrtati:
Kao što vidite lijeva i desna strana su iste i uvijek MORAJU biti iste. Aktiva predstavlja vašu imovinu u ovom slučaju vaših 20 tis kn koje ste uplatili na račun u banci kad ste otvarali firmu i koje je banka prebacila na vaš žiro račun. (ili 10 tis kn casha i 10 tis kn u stvarima svejedno) Ta lova je vaša i spremna je za trošenje. Pasiva s druge strane predstavlja zbroj vašeg Kapitala + Obveza. Budući ste tek krenuli i obveza (još) nemate, sve je Kapital odnosno to je tih 20 somova koje ste upisali u sudski registar.
Stigao vam je prvi račun!
Još se niste ni snašli, a stigao vam je račun za telefon. Nekakvih 1830 kn. I što sad? Čim ste dobili račun (koji naravno glasi na firmu) trebate ga proknjižiti i financijska slika vašeg poduzeća se mijenja. Vi imate OBVEZU platiti tu lovu. Obratite pažnju na sljedeće: račun još NISMO platili on je samo došao u firmu, ali slika se već promjenila. Da vidimo sliku:
Shit! Nije mi dobro ispala slika. Lijeva i desna strana nisu jednake. Lova (20 somova) je i dalje na računu, a pasiva se povećala jer moramo platiti račun. Imamo obvezu. Budući se radi o dvojnom knjigovodstvu činjenicu da je došao račun moramo proknjižiti na dva mjesta. Na jednom mjestu smo to napisali - kao obvezu prema dobavljaču (HT-u) - vidi sliku, a na drugom mjestu ćemo to knjižiti kao trošak. To je možda i najteže za skužit, ali poslije sve ide ko alva. Znači došao nam je račun koji moramo platit, imamo obvezu prema dobavljaču da to platimo i imamo trošak, trošak telefona.
Međutim kad gledamo bilancu taj se trošak odmah ne vidi. Nije razlog u mutnoj fotografiji nego u činjenici da se taj trošak vodi preko drugog dokumenta odnosno Računa dobiti i gubitka. Preko Računa dobiti i gubitka se izračuna kolika je dobit/gubitak i onda se taj iznos prepiše u Bilancu. U ovom našem slučaju to bi značilo da imamo gubitak od 1.830 kn jer eto još nismo ništa zaradili, a već imamo trošak. Slika bi onda izgledala ovako:
Gubitak i obveza su isti iznos i mi smo opet u ravnoteži. Pazite: još UVIJEK nismo platili taj račun.
plaćanje računa
Ok. Došao je datum valute (datum kada treba platiti račun). Za HT je to obično 20-eti u mjesecu. Plaćamo račun s našim internet bankarstvom, nismo ludi da ispunjavamo virman (kojeg treba kupiti) i čekamo u redu u FINI i još nam drape svoju proviziju. Sjedamo za kompić i plaćamo račun. Ode lova sa žirca.... fijuuuuuu.... Drugi dan dobivamo tzv. IZVOD (dokument temeljem kojega knjižimo) - odnosno sami si ga downloadamo u *.pdf-u ili isprintamo. Nećemo valjda plaćati još i dostavu izvoda?!?! Na njemu piše da je otišlo 1830 kn HT-u, pišu brojevi računa i datum te novo stanje našeg žiro računa = 18.170. Sad trebamo i to proknjižiti. 1830 kn skinemo sa žirca (to je prva promjena) i platili smo obvezu HT-u (druga promjena. Da vidimo slikicu:
Kao što vidite na gornjoj slici, naša Aktiva i Pasiva su se smanjile jer smo ostvarili gubitak, ako ništa drugo najvažnije je da su iste:))) Obveze smo platili i više ih nema, a nema ni love na žiro računu. Kapital je ostao ISTI!! Upisani kapital se ne mijenja on je uvijek 20 tis kn. Možete ga eventualno sami povećati dodatnim uplatama ili kad ostvarite dobit i tu promjenu morate upisati u sudski registar, ali to košta i jedva ste upisali i ovih prvih 20 niste ludi da sad to odmah idete povećavati (o smanjenju nema ni govora!).
Eto mislim da je dosta za prvi put. Iz primjera sam namjerno maknuo PDV jer bi onda bilo mrvicu kompliciranije. Važno je skužiti da obveze i gubitak mogu nastati bez da u stvarnosti lova napusti vaš račun. Nažalost vrijedi i obrnuto. Kad izdate račun ostvarili ste prihod i na to morate platiti PDV i porez na dobit bez obzira što vam "oni tamo" još nisu platili. Zato oprez s izdavanjem računa.
Post je objavljen 12.09.2004. u 21:02 sati.