zastava 850 je posljednji model legendarnog fiata 500 kojeg je zastava iz kragujevca po prvi put javno prezentirala 1980. na sajmu automobila u beogradu. priča o ovom vozilu počela je 1955, na ženevskom sajmu automobila. naime, nekoliko godina prije prezentacije prvog fiće, fiatov glavni inžinjer dr. dante giacosa (1905-1996) prihvatio je zadatak da konstruira malo vozilo u kojem bi se, za razliku od legendarnog topolina, mogla prevoziti četiri putnika.
vozilo je imalo 633 ccm i snagu motora od 16 kW.
inače, vrijedno je spomenuti da je popularni fićo bio prvi monovolumenski automobil ikad proizveden.
"It is worth noting that this was first monovolumen car, ever produced."
podatak je iskopan negdje na netu - na nekoliko mjesta - ali valja spomenuti i to da m0nk u komentarima demantira ovaj "monovolumen", tako da se ograđujem...
možda je onda bio njihova pretača? :)
posljednji talijanski fićo proizveden je još 1960, ali se s proizvodnjom nastavilo u argentini, austriji, španjolskoj i naravno jugoslaviji.
za njegove mnogobrojne poklonike - fićo je bio više od automobila.
osim za "civilne" potrebe (npr. odlaska u ribolov, utakmice lokalnog nogometnog kluba ili posao), fićo je služio kao policijsko, ambulantno pa čak i vojno vozilo!
generacije vozača, od kojih mnogi danas voze puno prestižnija vozila po cijelom svijetu, upravo su na fići ispekle zanat.
danas će ovaj maleni automobil, simbol poslijeratne italije, koji je svojevremeno omogućio najširim masama da dođu do vozila, možda postati zaštićena vrsta ako se usvoji prijedlog izmjene prometnog zakona koji bi dopustio da taj model ostane u prometu.
prijedlog je podnešen krajem studenog 2004. i konačna odluka bi mogla biti donešena u roku godinu dana.
tada bi se "cinquecento" i dalje smio voziti, što je oduševilo mnoge ljubitelje tog modela nedavno protjeranog iz prometa zbog zagađivanja. pristaše inicijative koju su već nazvali "spasite fiat 500", tvrde da prisutnost tog malog auta na cestama, proizvedenog u 3,678.000 primjeraka između 1957. i 1975. godine, neće znatno doprinijeti zagađenju atmosfere. njegovi protivnici to pobijaju, ocjenjujući da jedan fiat 500 zagađuje okolinu više nego 200 suvremenih automobila.
bez obzira na to, mali automobil, čija je vrijednost uglavnom emotivne prirode, kao i za citroën 2CV (spačeka) ili renaulta 4, posjeduje veliki broj ljubitelja u cijelom svijetu i ima mjesto u kolekcijama mnogih bogatih ljubitelja automobila.
u japanu također postoji klub obožavatelja fiata 500, kojega popularno zovu "kutija za jogurt", ali s cijenama koje mogu dostići i 20.000 dolara.