Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/knjigoljub

Marketing

NOVO : Peter Nadas - "Divna povijest fotografije" (Fraktura, 2005.)

Sudnji dan? Možda najizopačenija pornografija? Ili, ujedno, i jedno i drugo? To sve i još mnogo toga nalazi se u romanu Divna povijest fotografije jednoga od najzanimljivijih suvremenih mađarskih pisaca Pétera Nádasa.
Dinamičan, zabavan i tužan, ovaj je roman neka vrsta suvremene komedije u kojoj svaki lik igra svoju ulogu iz koje stalno pokušava izaći i promijeniti svoju poziciju ali u tome nikako ne uspijeva. Bilo da je riječ o mladoj plemkinji-fotografkinji Korneliji koja za vožnje zračnim balonom doživi šok i biva smještena u sanatorij, liječnicima u sanatoriju, njezinu ljubavniku Carlu, kuharu Albertu, njezinu zaručniku barunu koji sve to financira...

U Divnoj povijest fotografije, kao u nekom tajnom obiteljskom albumu, nižu se slike koje se ne pokazuju znancima na rođendanima. Divna povijest fotografije apologija je svim fotografima, svim ljubavnicima, svima onima koji žele ovjekovječiti druge i sebe u kratkim trenucima prolaznosti.

Nádasev eksperimentalni stil zahtijeva koncentrirano čitanje, ali poetičnost njegovih opisa i lirska senzualnost neodoljivo vuku čitatelja kroz ovu modernu bajku.
Lucy Mallows, The Budapest Sun

To je knjiga puna aluzija i zaigranosti. Neprestano se razvijaju nove slike, ali samo se rijetke fiksiraju. Iz jedne nastaje druga, a iz nje već sljedeća. Međutim, posvuda se i u svemu osjeća neizmjerno zadovoljstvo autorove igre. Cjelina je pastiš koji povremeno nalikuje uputama za neku društvenu igru u kojoj jedan igrač drugoga želi iznenaditi i oduševiti najneočekivanijim potezima – no oba su, naravno, autor sam.
Jochen Jung, Die Zeit

Po svim umjetničkim pravilima postmodernog pripovijedanja, Péter Nádas pušta svoju glavnu junakinju da pati zbog potisnutih osjećaja. Za to mu je, ironično, poslužio cjelokupni repertoar devetnaestoga stoljeća: sanatorij u kojem boravi bolesna buntovnica mješavina je erotomanskih tamnica Marquisa de Sadea, sanatorija na Čarobnom brijegu i barokno pretrpanih, anarhičnih slika iz filmova Petera Greenawaya.
Nicole Hennberg, Frankfurter Rundschau

Nádas je iz jednoga suštinski vizualnog medija uspio prenijeti u verbalni onu vrst raspoloženja i pogleda na stvarnost koja je bogata značenjima, simbolima ali i zlim slutnjama. U tom smislu, ovo djelo zaslužuje da ga se naziva uspješnicom.
The New Presence

Ono što se vidi na slici neporecivo je nijemo, ne može biti izrečeno niti ispripovijedano. Ta je nijemost preplavljena strašću za otkrivanjem priča u slikama – davanjem glasa i izricanjem. To je čudna opsjednutost povezivanjem slika i pisanja, traganjem za nečim strašnim u ljepoti.
Péter Balassa, Kalligram

O autoru


Péter Nádas rodio se 14. 10. 1942. u Budimpešti. Autor je brojnih zapaženih romana, zbirki novela i kratkih priča, drama i eseja. Osim spisateljskim radom, bavio se i novinarstvom, te radio kao fotograf i urednik. Nakon prvih zbirki priča, Biblija (1967.) i Traženje ključa (1969.) objavljivanje njegova prvog romana Kraj obiteljskoga romana (1977.) dugo je priječila mađarska cenzura. Međunarodni je ugled stekao monumentalnom Knjigom sjećanja (1986.), psihološkim romanom pisanim na tragu Prousta, Thomasa Manna i magičnoga realizma.
Za svoja je djela nagrađen brojnim nagradama – Nagradom Milán Füst 1978., nizozemskom Nagradom Društva Mikes Kelemen 1980., Nagradom za mađarsku umjetnost 1989., Austrijskom državnom nagradom za europsku književnost 1991., Nagradom Kossuth 1992., Leipziškom nagradom 1995., francuskom Nagradom za najbolju stranu knjigu 1998., Nagradom Vilenica 1998., Autorskom nagradom Soroseve zaklade 2001., Nagradom Franz Kafka Republike Češke 2003.
Objavio je niz romana, knjiga priča, eseja i drama među kojima se uz navedene ističu romani Godišnjak (1989.) i Divna povijest fotografije (1995.), zbirka priča Minotaur (1997.) i eseji O nebeskoj i zemaljskoj ljubavi (2001.).


s mađarskog prevela : Kristina Peternai
Izdavač: Fraktura, Zaprešić






Post je objavljen 06.04.2005. u 08:43 sati.