KUPUJE GA ŠPANJOLSKA
Turska napreduje u testiranju, masovnoj proizvodnji i planiranim izvoznim aktivnostima naprednog mlaznog trenažnog aviona Hurjet, nakon što su dva prototipa završila oko 340 letova i 260 sati leta, priopćili su turski odbrambeni dužnosnisnici, piše Anadolija 25. studenog.
Hurjet, koji razvija Turska zrakoplovna industrija (TAI), planiran je za isporuku akrobatskom timu turskog Ratnog zrakoplovstva, Turkish Stars, 2026. godine. Radovi na sklapanju aviona već su u toku, a očekuje se da će novoproizvedeni model obaviti svoj prvi let u prvom kvartalu naredne godine.
Projekat je pokrenut u kolovozu 2017., a avion je prvi put poletio u travnju 2023. Prije toga, prvi kompletirani dio ušao je u završnu fazu sklapanja u lipnju 2022, čemu su prethodila ispitivanja na zemlji, uključujući testove stajnog trapa, provjere instalacija, mehanizama kabine te sveobuhvatne provjere električnih i sistema goriva.
Prvi turski nadzvučni trenažni avion na mlazni pogon obavio je inicijalno pokretanje motora 30. siječnja 2023, nakon čega je 25. travnja iste godine izveo svoj prvi let. Od tada testiranja se kontinuirano provode u okviru projektnih parametara.
Tokom ispitivanja, dva Hurjeta izvela su zajednički let u različitim kamuflažama, a jedan je letio u formaciji s akrobatskim timom "Turkish Stars" (Turske zvijezde), što je privuklo veliku pažnju javnosti.
TAI uspostavlja proizvodnu liniju kapaciteta dva aviona mjesečno. Tursko Ratno zrakoplovstvo u početnoj fazi treba primiti 16 aviona, a očekuje se da će ukupan broj rasti s uvođenjem novih konfiguracija.
Jednomotorni avion dizajniran je za modernu obuku pilota borbenih aviona, naoružane i nenaoružane zračne patrole te akrobatske misije. Dug je 13,6 metara, visok 4,1 metar, s rasponom krila od 9,5 metara. Može dostići brzinu do 1,4 Macha i letjeti na visini do 45.000 stopa. Hurjet ima sedam nosača za različite vrste naoružanja i opreme, s ukupnim kapacitetom od tri tone.
TAI se priprema potpisati izvozni sporazum sa Španjolskom za Hurjet, a konačni ugovor o nabavci trebao bi biti sklopljen uskoro, izjavio je za španjolski medij "El Espanol" izvršni direktor kompanije Mehmet Demiroglu.Demiroglu je rekao da je avion prvenstveno dizajniran kao trenažer, ali se brzo može preraditi za nove misije ili isporučiti u različitim konfiguracijama, ovisno o zahtjevima kupaca.
Planirani ugovor predviđa kupovinu oko 45 aviona Hurjet, koji bi zamijenili španjolsku flotu zastarjelih F-5, u poslu procijenjenom na 3,12 milijarde eura (3,6 milijardi dolara). Isporuke bi trebale početi 2028. godine. ( Anadolija, mzz)
Post je objavljen 26.11.2025. u 06:51 sati.