Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/drustvenaodgovornostpoduzeca

Marketing

Kako nas je Michael Porter podsjetio na svrhu poslovanja

U razgovorima o društvenim problemima najčešće se spominju država, politike, reforme ili razne udruge koje pokušavaju nešto promijeniti. Poduzeća se obično stavljaju sa strane, kao da njihov jedini posao treba biti stvaranje profita. Zbog takvog načina razmišljanja Porterovo predavanje djeluje osvježavajuće, jer pokazuje da poslovni sektor zapravo ima puno veću ulogu nego što se na prvi pogled čini.

Porter jasno ukazuje da neprofitne organizacije, koliko god se trudile, jednostavno nemaju kapacitete za velike promjene. Njihov rad često ostane ograničen na manja područja, bez mogućnosti da se proširi na širu populaciju. To ne umanjuje njihovu važnost, ali realno, bez resursa i stabilnog financiranja teško mogu mijenjati sustave. S druge strane, poduzeća imaju novac, tehnologiju, ljude i način poslovanja koji se može brzo širiti. Upravo zato Porter tvrdi da bi ona mogla biti ključni dio rješenja, a ne samo pasivni promatrači.

Najzanimljiviji dio predavanja je ideja dijeljene vrijednosti. To znači da poduzeće ne rješava društveni problem samo zato što „treba biti dobro“, nego zato što je to dio njegova poslovnog modela. Na taj način stvara se situacija u kojoj i društvo i poduzeće imaju koristi. Umjesto da društveni ciljevi budu dodatak, oni postaju ugrađeni u sam način poslovanja. Porter ovakav pristup opisuje kao bolju verziju kapitalizma, u kojoj profit i društveni napredak više nisu suprotstavljeni, nego idu zajedno.

Ovakav pogled posebno je važan za studente koji uskoro ulaze u poslovni svijet. Predavanje otvara pitanje kakva će se poduzeća birati, kakav rad ima smisla i što zapravo znači „doprinositi nečemu“. Radni vijek traje desetljećima, a Porter podsjeća da je važno provesti to vrijeme u organizacijama koje stvaraju neku vrijednost, a ne u onima koje samo troše energiju, resurse i ljude. U konačnici, današnji studenti sutra će biti oni koji će odlučivati kako će poduzeća izgledati i kakav će utjecaj stvarati.

Porterova poruka je da društvene promjene ne nastaju samo kroz politiku ili aktivizam, nego i kroz način na koji poduzeća djeluju svaki dan. Ako se poslovanje usmjeri na rješavanje stvarnih problema, umjesto samo na kratkoročne ciljeve, cijelo društvo može profitirati. Poduzeća već imaju sve potrebno – resurse, mogućnost rasta i utjecaj – samo ih treba usmjeriti u pravom smjeru.

Na kraju, predavanje potiče razmišljanje o tome kakav svijet poduzeća mogu graditi ako se prestane gledati na njih samo kao na „stroj za profit“. Kada se poslovanje uskladi s društvenim potrebama, pozitivne promjene postaju puno realnije i dostižnije. Upravo u tome leži snaga Porterove ideje.



Post je objavljen 16.11.2025. u 20:48 sati.