Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/evergreen-dop

Marketing

Uloga poduzeća u suvremenom društvu: između profita i odgovornosti


U današnjem svijetu kojeg obilježava brz tehnološki napredak i globalizacija zajedno sa rastućom sviješću o ekološkim i društvenim izazovima, uloga poduzeća brže napreduje od proizvodnje i ostvarivanja dobiti. Kompanije su danas važni društveni dionik koji bi trebale pridonijeti razvoju zajednica, zaštiti okoliša te promicanju pozitivnih vrijednosti. Postavlja se pitanja trebaju li poduzeća raditi isključivo zbog profita ili i za opće društveno dobro. Smatram da je pravi odgovor kotira između profita i društvenog dobra. Profit je nužan za opstanak i razvoj svake organizacije, ali isti ne bi smio biti jedini cilj. Kao što je istaknuto profit je za poduzeće poput kisika za čovjeka – neophodan za život, ali nije svrha sam po sebi. Uspješno i održivo poduzeće mora stvarati vrijednost za sve sudionike kompanije, a ne samo za direktore kompanije. Poduzeće se treba ponašati kao društveni sustav s odgovornošću prema zaposlenicima, potrošačima te zajednici i okolišu. U posljednjim desetljećima svjedočimo velikim promjenama u načinu razmišljanja o ulozi poduzeća. Tradicionalni model koji je naglašavao maksimiziranje dobiti za vlasnike sve više daje mjesto pristupu koji u središte stavlja sliku u vidu društvene koristi. Takav model kaže da poduzeća ne bi moglo napredovati ako u isto vrijeme zaposlenici tome ne pridodaju. Dobar primjer je Tesla, koja prikazuje da se inovacije i profit mogu ostvarivati uz istodobno pozitivan utjecaj na okoliš. Kao i Tesla imamo primjer Adidasa koji je u svoje poslovanje uključio reciklirane materijale i održivu proizvodnju, čime je društvena odgovornost postala i oblik konkurentske prednosti. Na tom se pristupu temelji i koncept društveno odgovornog poslovanja (DOP), koji podrazumijeva integraciju društvenih i ekoloških pogleda u poslovne procese. U početku se DOP često doživljavao kao oblik dobročinstva, no danas je postao sastavni dio poslovne strategije. Tvrtke koje žele dugoročno biti konkurentne moraju razumjeti društveni kontekst u kojem djeluju. Smatram da je upravo ta promjena u pogledu ključna, više nije dovoljno samo ne štetiti drugima nego se od poduzeća očekuje da aktivno napreduju i pridonose pozitivnim promjenama. Najbolji oblik društvene odgovornosti po mojem mišljenju, onaj je koji proizlazi iz same strukture poslovne strukture, a ne iz potrebe za javno odobrenje ili za nekim marketinškim učinkom. Kada društvena korist proizlazi iz svakodnevnog poslovanja primjerice kroz zapošljavanje ranjivih skupina kao na primjer lošije obrazovanih ili bolesnog stanovništva ulaganje u lokalnu zajednicu ili razvoj ekoloških proizvoda stvara se dugoročna i održiva vrijednost. Itekako postoji i druga strana poduzeća su često i uzrok brojnih društvenih i ekoloških problema, poput iskorištavanja radne snage ili onečišćenja okoliša. Zato je cilj pronaći ravnotežu između ekonomskih i društvenih ciljeva. Odgovornost poduzeća nije smije biti samo moralna, već i strateška. Tvrtke koje se ne uspiju prilagoditi novim očekivanjima potrošača i društva, mogu riskirati gubitak povjerenja potrošača i tržišne pozicije. Posebice je zanimljivo promatrati utjecaj mlađih generacija potrošača na tržište. Sve više potrošača prilikom kupnje razmišlja o utjecaju proizvoda na okoliš, okolnostima proizvodnje i društvenom doprinosu brenda. Smatram da će rasta svijesti potrošača biti okosnica u pokretanju održivijeg poslovanja u budućnosti. Poduzeća koja prepoznaju taj trend i na vrijeme mu se prilagode, imat će značajnu prednost.
Smatram da poduzeća ne nose samo odgovornost, već i priliku da budu pokretači pozitivnih promjena. Njihov utjecaj na gospodarstvo i društvo usko je povezan. Uloga poduzeća u suvremenom društvu nije samo zbog stvaranje profita već i zbog izgradnja boljeg i jednakijeg svijeta. Ona koja u konačnici uspiju spojiti ekonomski uspjeh s društvenom koristi ona će dugoročno ostati na tržištu. Iako se nekad čini da je teško pronaći balans između poslovnih ciljeva i društvene odgovornosti tj. koristi. Smatram da je ta ravnoteža ključna za budući uspjeh i za održivosti poslovanja uz profit.


Post je objavljen 02.11.2025. u 18:24 sati.