Na post me inspirirao Starryn nedavni
koji je sušta realnost a koji je i bio inspirativan materijal da se još malo iznese notorna istina o stanju u državi štoviše može se isto primijeniti i na kompletan Balkan. Naravno glavni polemički materijal su bile insinuacije velikih rvatina kako govorenje istine spada u talon "mržnje svega hrvatskog" u principu moj komentar je bio na tom tragu konkretne teme kod nje.
2
Ali to me sjetilo na još svakojake devastacije i uništavanja ne samo po tom ekonomsko-socijalnom parametru nego i po kulturološkom. 2019 sam imao protestni post o zatvaranju kina Grič kultnog mjesta koje je bilo identitet našeg Zagreba uništeno u privatizacijskoj pljački a slična je stvar i sa kinom Europa
"Kino Europa zatvoreno je prije više od tri i pol godine. Najavljivalo se da će biti otvoreno do konca 2022., da bi rok ovoga ljeta bio prebačen za 2024., kada je prvi put spomenuta brojka od 50 milijuna kuna za obnovu interijera i krova. Rok za završetak obnove danas više nitko ne spominje, ali ni spomenuti iznos. A postoji i mogućnost da se ne obnovi prema već izrađenom projektu."
"Bio je kraj svibnja 2019. godine kada je u kinu Europa prikazan posljednji film. Simbolično, bila je to 'Posljednja kino predstava' Petera Bogdanovicha. Gradska vlast, na čelu s pokojnim gradonačelnikom Milanom Bandićem, odlučila je staviti ključ u bravu tog kina iako se već tada znalo da nije određeno kad će početi, kako će izgledati, ali ni koliko će koštati njegova obnova.
poster
Radovi na kinu počeli su tek godinu kasnije i spominjalo se tada da će biti u funkciji do kraja 2022. Predstavljen je i projekt obnove prema zamisli arhitekta Alana Brauna, a on je predviđao vraćanje prvotnog izgleda iz dvadesetih godina prošlog stoljeća, kada su braća Müller sagradila kino koje se tada zvalo Balkan Palace."
Još jedino kina koje su povijest našeg grada su Kinoteka i Grič koja te privatizacijska pljačka nije uspjela satrat ali slučajevi kancerogenog tkiva u državi idu i dalje od toga i u samim reakcijama na neke kazališne/filmske/televizijske projekte.
3
Krajem lanjske godine u zadnjem postu sam tipkao o problemu mentaliteta palanke koji poziva na zabrane i cenzure predstava redatelja kao što je Frljić i taj udar na slobodu drugih proglašavaju "vrijeđanjem" i "napadom i ograničavanjem njihove slobode" o samoj apsurdnosti tog koncepta je bila glavna premisa iz koje je dan taj post a živi primjer kompromitacije stvarnosti onakva kakva i je je približen kroz predstave "genijalna prijateljica" i "don Juan" kao dvije drame koje problematiziraju palanački mantalitet svaka iz svog kuta i na svoj način a isto tako su istinitost kako kazališnog materijala tako i mog posta najbolje potvrdile neke reakcije na njih. Majstor iz Zavešćaka je onda dobio poriv ostaviti infantilan nebulozan i s mozgom pozdravljen komentar koji veze s vezom nema i izvan svakog konteksta i poante posta što bi da nije žalosno bilo urnebesno smiješno.
"Umjetno-(st)
a ne izvorno prirodno....što je to?
Sintetički signal a ne stvarni priorodni koji izvire iz univerzuma
ili ti poruka dokonih gradskih besposličara koji pokušavaju
dati sebi važnost zaplićući se iluziju nestvarnih imaginacija.
Da i to je život gradske sredine na usijanom asfaltu.
Fikcija koja je zarobila čovjeka otuđila ga od sebe samoga
nataknuvši mu masku osobe , ličnosti , persone
i učinila ga robom sistema.
Moj blagi naklon umjetni(ci)"
Imao sam na to par konstruktivnih i argumentiranih replika-može se kliknuti pa vidjeti ali nije koristilo ali nisam ih niti pisao zbog takvih nego da se pobije tu šuplju dekontekstualizaciju o umjetnosti o kojoj očito je dotični nema blage veze da kažem to najblaže što mogu.
4
A negdje istovremeno i na istom mjestu u odgovoru NF-u sam replicirao jedan školski primjer desnog primitivizma kad je bila aktualna serija iz HBO-Europe produkcije "uspjeh"
"Ma da, svi ti SS likovi operiraju na sličnim mentalnim sklopovima. Dat ću jedan konkretan primijer kad je izašla serija "uspjeh" premijerno je prva epizoda emitirana na nekom youtube kanalu i naravno premijerno sam pogledao pa sam nakon toga skrolao u komentare i imao što čitat. Replicirao sam kratko-desničari po običaju baljezgaju pizdarije. Na što sam dobio repliku "ako se nekome nešto ne sviđa-automatski je desničar?" Pa sam morao crtati i onima koji su pali s marsa zašto su to desničari. "Pogledaj kakva su to etiketrianja u komentarima počevši od toga kak sraćkaju da se "previše psuje zašto se psuje itd to su takvi licemjerni mantalni sklopovi koji se zgražavaju nad psovačinom a svaka druga riječ im je neka psovka-a psovke su realnost pa normalno da će ih ozbiljna serija imat. Pogledaj druge "argumente" "Tanović je jugoslavenčina" "sramota za Hrvatsku" "samo se pljuje po Hrvatskoj"...zar takve šuplje izjave ne dolaze isključivo iz desnog političko-ideolloškog tabora.? Da se nekome nešto ne sviđa a da ne mora nužno biti pripadnik desno-konzervativnih struja stoji samo je bitna razlika u tome kako argumentira (ili ne argumentira) svoje nesviđanje. A ovdje je očito kakve se prizemne etikete lijepe na konto redatelja i samog projekta kao takvog-ne postoji nikakav konkretan argument zašto im se ne sviđa u čemu su kratki spojevi što točno ne odgovara scenografski/režiserski/redateljski samo priglupa ideološko-politička prizemna etiketiranja za koja je očito da ne mogu doći od nijednog drugog mentalnog sklopa nego od desnog. Stvar je kristalno jasna"
A to o čemu sam se referirao u odgovoru na njegov komentar je bio slučaj premijernog emitiranja prve epizode dotične serije na nekom youtube kanalu. Svi negativni komentari su imali identičnu šablonu pljunuti isti princip "argumentacije" zašto serija ne valja. Naravno ne zato jer stvarno ne valja i jer bi imali uvjerljive argumente samo infantline prizemne mantre o "jugoslavenima" "mrziteljima hrvatske" "previše su psjue" i slične šuplje nebuloze nego je to čista želja da projek bude stvarno loš. A jesam naredao postova i postova o tom projektu ostavio je jak dojam realizma našeg koruptivnog društva.
5
Iz najave serije četvoro totalno nepoznatih ljudi spojit će jedan tragičan događaj. Brzinski sadržaj u kratkim crtama svake od epizoda.
Prva epizoda je klasično upoznavanje glavnih protagnonista-njih četvoro jedna od njih je srednjoškolka u vezi sa sinom lokalnog dilera ostali su dvoje mladih sa svojim obiteljima i arhitekt koji je zaposlenik bogatog poduzetnika u mutnim kombinacijama. Oko njega je prva zanimljivost što počinje preispitavti svoju savjest i odmicati se od ilegalnih (a lagaliziranih) radnji što se ne sviđa glavnom i najgorem antagonistu kroz svih 6 epizoda sezone. Elem između srednjoškolke i njenog dečka izbije tučnjava a njih troje iz komplente priče su se našli u krivo vrijeme na krivom mjestu (ili obrnuto ovisi iz kog kuta se gleda) uglavnom situacija rezultira ubojstvom sina mafijaša (u samoobrani) i to je situacija koja ih je spojila. Nije problem zakonska odgovornost ispostavit će se već krajem prve ili u drugoj epizodi nego u tome što je sin moćnog krimosa koji će ići na osvetu.
Tu počinje zaplet da ne idem sad predaleko referirat ću se na događaje koji se odigravaju do finala serije. Glavna inspektorica istražuje poduzetnika Luju Kralja za kojeg je sigurna da je 5 godina ranije (2013 serija je iz 2018 a i radnja je u toj godini) naručio ubojstvo njene sestre jer je otkrila nepravilnosti u njegovom poslovanju. Na neki način ona ima krivu pretpostavku da je ubojstvo sina narko-dilera povezano s Kraljem dogodilo se paralelno sa njenom istragom Kralja i njih četvoro postaju pokretne mete glavni osumljičeni za ubojstvo po nalogu a radilo se o ubojstvu iz samoobrane. Kako epizode idu dalje i njih četvoro sve više postaju povezani-Kraljev arhitekt sve više postaje udaljen od mutnih poslova zbog čega i on i njegova ekipa postaju i njegove mete. Mutni poslovi sumnjive transkacije i poduzetništvo sve je obuhvaćeno polarizacija u društvu legalizirani lihvari kao što su ovršitelji. Psuje se-psuje se i u reali. Ima nasija-sreća da ga u reali nema. Govori se o sumnjivim poslovima i nedodirljivosti zajebanih igrača-a toga isto nema u stvarnosti to su paranoje i deluzije. Naravno problem je vrhunski televizijski projekt koji je na napretenciozan način ocrtao realnost jer "mrziti sve hrvatsko" znači svaki oblik prepoznavanja i nazivanja stvari pravim imenom.
6
Ali ima još, neću se zadržati samo na tome, upala mi je u oko vijest baš iz tog nedavnog vremena koju godinicu unazad kad je serija bila aktualna (mislim i sad je projekt je star tek 6 godina a tema je nažalost uvijek aktualna) promaklo mi je onda ali mi se pred koji dan k'o na pladnju servirala- intervju koji ovdje neću navesti da se ne pretvori u bombardiranje od strane onih ograničenih koje jako ovakve serije pikaju u živac samo ću izdvojiti jedan moment intervjua kad su pitali jednu od glavnih glumica na projektu o Jugoslaviji.
"Svi likovi i institucije koje se pominju u seriji su izmišljeni, a svaka sličnost sa stvarnim događajima slučajna. Ipak, čini se da nije slučajna očigledna povezanost problema ljudi sa prostora bivše Jugoslavije. S obzirom na to da je ,,Uspeh’’ predstavljen kao prva HBO serija u regionu, kakav je Vaš stav o Jugoslaviji? "
Nebulozno pitanje na tragu male djece koja vjeruju u djeda mraza postaviti takvo pitanje ali još indikativnije na intelektualnoj razini onih koji su sami protiv nas u sukobu ideologija i iluzija o "državi iz snova" ali ona je imala izvanredan odgovor:
"Zemlje smo koje prolaze agoniju tranzicije, što uključuje širok dijapazon, mutnih voda, kriminal, korupciju, nepotizam, izopačen državni sistem… mnoge sive zone. Što se tiče Jugoslavije, rođena sam 1985. godine, tako da nemam sjećanja na taj period. Ali sam sigurna da ova regija, mora i može bolje od onoga kako sada živimo."
Stvarno to nema nikakvog smisla niti onog totalno do nesnosnosti nategnutog postaviti takvo pitanje generaciji milenijalaca a samo po sebi otvara mi se pretpostavka (malo ću nagađati) da je pitanje i dano iz tog desnog kuta da se svrsta u neku kategoriju "ladicu" po kojoj postoje samo "hrvati" i "komunjare". Iako je izvor srpski princip je u svemu isti. Još da dodam dotični bezveznjaci su samu epizodu serije komentirali kroz filtar Tanovićeve ideološke pozicije što je irelevantno za ocjenu same serije kao takve. Problem je što je projekt od strane blesana dočekan na nož kroz te ideološke okvire i pozicije. Ni jedan njen aspekt se ne bazira na ideološkim pizdarijama od prije 100 godina smješten je u sadašnjost i problematizira istu. Suvremena projekcija svega o čemu se šuti kompromitantan televizijski projekt raznih kapitalističkih beskrupoloza na pozicijama moći u sustavu koji ima zakone koji njima idu na ruku. Stvari koje se guraju pod tepih su ovdje izvučene na svjetlo dana. "Uspjeh" nije serija ideoloških pitanja nego ocrtavanje mračne strane Hrvatske onakvo kakvo i je a može se primijeniti i na kompletan Balkan. Komentirao sam i na linkanom Starrynom postu da postoji potencijal za bolje, ali se ništa ne mijenja bar ne na bolje a serije poput ove baš podižu svijest o brutalnoj realnosti koja svima koji komentiraju negativno smeta u principu smeta im ne realnost nego što se ista ističe kao nešto negativno a to zna se-može biti samo "mržnja svega hrvatskog". A jedna od rijetkih pozitivnih strana su nam kinematografija i kazališta to predstavlja jednu od najboljih strana stavka koja nešto mijenja na bolje.
7
"Uspjeh" je ostvario uspjeh u svakom smislu prolaznosti, vrhunskoj gledanosti i ne znam što je zapelo da se druga sezona nije realizirala a prva sezona je zaključena raspletom priče koji ostavlja jednu stavku otvorenu kao zaplet za drugu sezonu. Nažalost sve što vrijedi zapne. Ova serija je čisti realizam obiteljsko nasilje mutni poslovi mito korupcija visoka politika nedodirljivi sve što je negativno u hrvatskom društvu stavljeno je na metu problematizacije. Poanta serije kao i druge i sedme umjetnosti je katarza potenciranje introspekcije i podizanja svijesti o onome kakva je stvarnost. Reakcije panjeva u komentarima na premijernuu prvu epizodu samo pokazuju i dodatno potrvđuju istinitost onoga što je u njoj jer ništa ne može biti bolja potvrda od reakcija i šupljih konstrukcija na prepoznavanje stvari kakve jesu i nazivanja istih pravim imenom.
8
A ima već dosta godina od toga sam čuo još jednu šuplju izjavu. Kao "zašto se o tome govori zašto je to materijal za film/seriju/predstavu?" kao praviše je toga i u stvarnosti. A što bi trebalo? Izmišljati bajke o "društvu iz snova" koje je raj na zemlji? Likovima kao što su komentatori ispod premijerno emitirane epizode nije problem što toga ima nego što to netko prepoznaje i ističe kao problem. Ista meta isto odstojanje na relaciji njih i onih kojima je nazivanje stvari pravim imenom "mržnja Hrvatske" Isto ću se referirati na jednu rečenicu iz nedavnog intervjua "bez ljudskosti i suosjećanja smo izgubljeni" "Uspjeh" posredno ima materijala i za tu premisu. Likovi bez empatije i krimosi poput ovršitelja su ovdje primjer toga. Aktualno godinama i godinama prije serije a biti će jebiga i godinama i godinama nakon.
Serija je ispunila svoju svrhu "prikazati realnost kakva je ali i ne gorom od toga" i stvarno bez forsiranja i dodavanja to je i uspjelo. Ali ono što još dodatno želim istaknuti je da je serija emitirana i po svim zemljama Balkana (i nekim Europskim van Balkana) i u njoj se prepoznaje ne samo Hrvatska nego i Srbija Bosna i sve post-Jugoslavenske zemlje osim možda Slovenije koja je daleko ekonomski i socijalno sređenija od nas. Ovakve stvari su ono što radi pozitivne promjene samo to moroni nisu u stanju svatit.
Inače prvih 6 epizoda su bili kao neka vrsta probnog balona-da se vidi prosjek gledanosti i naravno-premašio je sva očekivanja. Zaključivanje prve sezone je izvanredno odrađeno tako da se jedan slučaj zatvorio (iako s nekim otvorenim pitanjima) a drugi otvorio koji je trebao biti materijal za drugu sezonu. U svako slučaju i ova jedna je izvanredno (is)projicirala stanje stvari kakvo je. Nije čudo da nije emitirana na HRT-U s obzirom na navedeno stanje nazivanja stvari pravim imenom. I ispod premijernog videa nije falilo glupih neargumentiranih reakcija koji bi fijasko tek bio da je serija emitirana na nacionalnoj televiziji. HBO Europe je prepoznao potencijale samo niti to nije očito bilo dovoljno na jednom instagram profilu sam gledao nedavno objavu u trowback fotkama setovskim sa konstatacijom apropo druge sezone koja nije realizirana da "sve što vrijedi samo prekinu" sve što daje realnu sliku stanja u društvu. Poanta je da ovakve stvari adaptiraju realnost i podignu svjest o njoj da bi se nešto promijenilo na bolje a ovo je izvanredan materijal za to. Sličan princip kao sa glumcima kad kreiraju svoje uloge
"Blanka je u seriji lik koji nema majku, tata ju maltretira i zlostavlja i nema osobu kojoj se može povjeriti. Kako navodi Tara, morala je biti svjesna da Blanka ima zid i da tako funkcionira. „Nadam se da će ovo doprijeti do tih djevojaka koje imaju probleme, da se osjećaju da nisu same i jedine kojima se to događa. Meni se to nije dogodilo, ali nažalost ima cura kojima je, samo da se to poistovijeti, da se može izaći iz toga.“
Nadam se da će ovo doprijeti do tih djevojaka koje imaju probleme, da se osjećaju da nisu same i jedine kojima se to događa."
"Ja mogu pokušati razumijeti i suosjećati, a taj događaj koji joj se dogodio je stvarno nešto radi čega se želite vratiti u prošlost. U samo jednom trenutku život koji je Vinka živjela je nestao. Meni je ovo bio ogroman izazov. Prvenstveno jer ta situacija i oni događaji koji uslijede nakon toga su nevjerojatni i ja osobno ne znam kako bi to preživjela. Naravno, lakše je uz scenarij. Ta osoba me strašno intrigrirala pa sam tražila suosjećanje. Ona mi je bila lik koji sam odlučila prepustiti arhitekturi, od događaja do događaja i od situacije do situacije. Dosta sam se oslanjala na intuiciju.“
„Zadatak glumca je da se nađe u svakoj ulozi, a kojim metodama, to je već zanat. Pitanje je kako pronaći to u sebi. Ja na sreću nisam prošao ta iskustva kao lik u seriji, ali kao glumac negdje moraš pronaći tu emociju. Rekao bi se mogu poistovjetiti s njim, on je jako dosljedan, iskren i to je nešto što ja barem pokušavam biti.“
Po istom principu-kako oni ulaze u uloge i kompletnu njihovu kreaciju što je jedan oblik svojevrsne introspekcije ista je stvar i sa porukom koju film/serija/predstava šalje. Dvije različite a povezane stvari. A u komentarima ispod jedne doduše ne otkrivene kad je bila aktualna ali nebitno za princip druge recenzije bilo je pozitivnih komentara ali opet polovičnih jer pisanih iz pozicije intencionalnog traženja zamjerki.
"Serija je jako dobra – posebno za hrvatske standarde – izvrsni eksterijeri, stvarne lokacije, dobra gluma, glazba, ali… Problem je rasplet serije koji je posve neuvjerljiv, tako da mi je to bilo dosta veliko razočaranje. Scenaristi su ga po mom sudu svojim krivim smjerom za likove (neću u detalje da ne spojlam) baš zeznuli. Ima tu još nekih sitnica, o kojima su drugi govorili no ne bi to uzeo za neko veće zlo, sve serije pate od tih manjih nelogičnosti. No, unatoč svemu, odgledao sam ju u jednom dahu, i svakako bi ju preporučio, zadnjoj epizodi unatoč."
Kontradikcija u izjavama na sve strane. Počevši od pozitivnog dojma 1.hvaljenje na konto režije eksterijera glume... da bi se zapalo u kontradikciju dovođenja u pitanje relevantnosti scenarističkog ostvarenja postavljanjem stvari u poziciju "nelogičnosti" 2.Zaključak u kojem se i pored toga ipak stavlja preporuka iako se ovo prvo ističe kao neka vrhunska relevantnost koja projekt svrstava u nešto s lošim konceptom. Rasplet je napravljen sasvim na drugi princip od ovog koji je istaknut kao problem u komentaru-u pitanju je građevinsko-poduzetnička mafija a glavni negativac-antagonist je bio prvi u lancu (ali ne najviši i jedini) ima još daleko više drugih na puno većim pozicijama moći. Sezona je zaključena njegovim ubojstvom a ostavljena otvorena pitanja na kraju sezone su bila otvorena priča i materijal za drugu sezonu koja jebiga nije realizirana. Ništa nelogično nema u takvom tipu raspleta s otvorenim pitanjima i pozicijama priča ide dalje od tog jednog u lancu krimosa samo je ostavljeno u formi da druga sezona počne na poziciji na kojoj prva završava. To što se sezona 2 nije realizirala je sasvim druga stvar. A bilo je i komentara kakve mi je uvijek drago pročitat.
"Serija ne da je dobra nego je odlična. Barem po momo mišljenju. S obzirom da se radi o domaćoj produkciji, fascinirana sam i grafikom i glumom. Bilo je nekoliko propusta ali to nije ništa što je neoprostivo. Gledam komentare i mislim u sebi, okej, možemo li se bazirati na nešto pozitivno? U redu, bilo propusta, loših trenutaka, ali to će svakako ljudi koji su radili na seriji vidjeti i sami. Nekad se čovjek izgubi u pretjeranoj fokusiranosti na apsolutno sve detalje, pa nešto se i provuče. Mislim da je ovo nešto vrhunsko i nešto najbolje što se u našoj regiji moglo dogoditi. Uvijek sam se pitala kada će se ovako nešto dogoditi. Imali smo pokušaje krimi serija, u BiH je davne 2004. godine počelo emitovanje krimi serije “Crna hronika”, naravno kolpas zbog slabe gledanosti. Ali evo, nešto kontačno po višim standardima. Veliki sam ljubitelj krimi serija i gledala sam ih mnogo, sve su bile američka produkcija skoro i mogu reći da su sa ovom podigli ljestvicu kvalitete u svakom smislu."
Stvarno,jedan od boljih komentara tamo. Ove sitne greške koje su drugima upale u oči pored ovakve glumačke postave scenarija režije i kompleksne teme hrvatske realnosti se u principu niti ne vide a ako se i vide-(p)ostaju skroz irelevantne. Jer je puno toga drugog i ključnog kvalitetno i realistično napravljeno i glavna poanta nema ni jednu falingu. I ono važno iz komentara:naravno da se u koncentraciji na suštinu izgubi fokus sa sitnih sasvim sporednih detalja bolje da je tako nego da je situacija dijametralno suprotna samo kmečavci uvijek nađu neki prigovor.