NJEMAČKI SUSTAV ZA TRGOVANJE EMISIJAMA GORIVA
Europska komisija odobrila je, prema pravilima EU-a o državnoj potpori, o čemu u priopćenju za medije od 10. kolovoza obaviještava Europska komisija, njemački program vrijedan 6,5 milijardi eura za djelomičnu kompenzaciju energetski intenzivnim tvrtkama za rješavanje rizika od istjecanja ugljika zbog viših cijena goriva koje proizlaze iz njemačkog sustava trgovanja emisijama goriva („German Fuel ETS” ) Njemački ETS za gorivo.
Zašto objavljujem ovaj tekst u kome se govori da Europska komisija odobrava Njemačkoj 6,5 milijardi eura za rizik istjecanja ugljika?
Prvo iz razloga što je Njemačka jedna od najrazvijenijih država svijeta. Osnivačica je, točnije jedna od osnivača Europske unije. Članica je saveza zemalja G4, G7 i G20, članica je Ujedinjenih naroda i NATO-a. S oko 82 milijuna stanovnika ima najsnažnije europsko gospodarstvo i najveća je u Europskoj uniji. Njemačka je vrlo popularna migracijska zemlja, u svjetskim razmjerima odmah iza SAD, što znaći da mnogi koji napuštaju svoju zemlju žele novi život započeti upravo u Njemačkoj.
A drugo u tom kontekstu zanimljivo je znati, kakve programe radi Njamačka, za što aplicira i koliko sredstava dobiva od Europske unije.
Evo teksta priopćenja Europske komisije:
„Njemačka je obavijestila Europsku komisiju o svom planu za potporu energetski intenzivnim tvrtkama izloženim međunarodnoj konkurenciji pokrivanjem dijela viših cijena goriva koje proizlaze iz njemačkog ETS-a za gorivo. Shema će pokriti troškove nastale između 2021. i 2030. Mjera potpore usmjerena je na smanjenje rizika od 'istjecanja ugljika', gdje tvrtke sele svoju proizvodnju u zemlje s manje strogim pravilima o emisijama, što rezultira povećanjem emisija stakleničkih plinova na globalnoj razini.
Mjera će koristiti tvrtkama aktivnim u sektorima i podsektorima navedenima na EU ETS popisu emisija ugljika. Ti se sektori suočavaju sa značajnim troškovima emisija i posebno su izloženi međunarodnoj konkurenciji.
Kompenzacija će se dodijeliti prihvatljivim tvrtkama kroz djelomični povrat dodatnih troškova nastalih u prethodnoj godini, a konačna isplata bit će izvršena 2031. godine. Razina naknade je između 65% i 95% troškova, ovisno o intenzitet emisije korisnika.
Kako bi se zadržali poticaji za korisnike da prijeđu na goriva koja manje zagađuju okoliš, iznos potpore izračunava se na temelju referentnih vrijednosti goriva i topline. Korisnici snose određeni udio u dodatnim troškovima koji proizlaze iz njemačkog ETS-a goriva, što odgovara 150 tCO2 godišnje, za koje se neće dodijeliti potpora.
Kako bi se kvalificirali za naknadu, korisnici će morati uložiti najmanje 50 % (od 2025. najmanje 80 %) iznosa potpore u 1. mjere utvrđene u njihovom „sustavu upravljanja energijom”, postavljajući ciljeve energetske učinkovitosti i strategija za njihovo postizanje; ili 2. dekarbonizaciju njihovih proizvodnih procesa.
OCJENA EUROPSKE KOMISIJE
Komisija je ocijenila mjeru u skladu s pravilima EU-a o državnim potporama, posebno člankom 107. stavkom 3. točkom (c) Ugovora o funkcioniranju Europske unije („UFEU”) koji državama članicama omogućuje potporu razvoju određenih gospodarskih aktivnosti podložnih određenim uvjetima.
Komisija je utvrdila da je program nužan i prikladan za potporu energetski intenzivnim tvrtkama da se nose s višim troškovima goriva koji proizlaze iz njemačkog ETS-a goriva kako bi se smanjio rizik od istjecanja ugljika.
Štoviše, Komisija smatra da uvjetovanjem potpore naporima za energetsku učinkovitost i dekarbonizaciju mjera doprinosi cilju maksimiziranja poticaja za troškovno učinkovitu dekarbonizaciju gospodarstva. Stoga podupire klimatske i ekološke ciljeve EU-a te ciljeve postavljene u Europskom zelenom planu. Nadalje, Komisija je zaključila da je dodijeljena potpora ograničena na nužni minimum i da neće imati nepotrebne negativne učinke na tržišno natjecanje i trgovinu u EU.
Na temelju toga, Komisija je odobrila njemački program prema pravilima EU-a o državnim potporama.
Pozadina PROGRAMA O ODRŽIVIM POTPORAMA EUROPSKE KOMISIJE
Njemačka je uvela „njemački sustav za trgovanje emisijama goriva” kako bi obuhvatila emisije nastale izgaranjem fosilnih goriva koja nisu obuhvaćena EU ETS-om. Primjenjuje se od 1. siječnja 2021. i cilja na emisije iz transportnog i građevinskog sektora, kao i energetskih i industrijskih postrojenja koja nisu obuhvaćena EU ETS-om, pomažući Njemačkoj da postigne svoje klimatske ciljeve.
Svake godine dobavljači goriva koji podnose izvješća moraju kupiti njemačke dozvole za emisiju goriva na temelju količine goriva koju su stavili na njemačko tržište i predati odgovarajuću količinu njemačkih dozvola za emisiju goriva. Dobavljači goriva tada dodatne troškove njemačkog ETS-a za gorivo prenose na potrošače.
Njemačka se obvezala prilagoditi svoj nacionalni ETS za gorivo i prijavljenu mjeru 1. nakon revizije EU ETS Direktive i usvajanja povezanih provedbenih akata ili 2. ako Komisija izda nove ili izmijenjene smjernice o državnim potporama Smjernice o državnim potporama koje se primjenjuju na mjeru, kako bi se uskladile s odredbama i rokovima primjenjivih pravila EU ETS-a.
Nepovjerljiva verzija odluke od 10. kolovoza bit će dostupna pod brojem predmeta SA.63191 u Registru državnih potpora na web stranici Komisije o tržišnom natjecanju nakon što se riješe svi problemi s povjerljivošću"
Post je objavljen 11.08.2023. u 05:04 sati.