BEOGRAD
Letjeleli smo helikopterom Kamov Ka-32 MUP-a Srbije koji se pripema za svoju prvu protupožarnu sezonu a za koju se svi nadaju da je možda neće ni biti. U zraku može ostati 3 sata. Ima rezervoar od 4.000 litara, a vodu u toj količini može usisati za samo jednu minutu.
Naznaka da bi Srbija mogla postati korisnik ovog namjenski projektiranog protupožarnog zrakoplova bilo je još početkom 2021. godine kada je predsjednik Srbije Aleksandar Vučić u jednom od svojih obraćanja rekao kako su "Srbiji potrebni protupožarni helikopteri" i da sljede razgovori sa "francuskim i ruskim prijateljima". Poznavateljima zrakoplovstva nije bilo teško da u ovoj izjavi prepoznaju pregovore sa konzorcijumima Airbus Helicopters i Russian Helicopters.
Prvi od dva naručena srpska Kamova-32 (izvozna oznaka Ka-32A11BC) stigao je na beogradski aerodrom početkom rujna prošle godine. Zbog sankcija EU za prelete zrakoplova Ruske Federacije, sprpski helikopter - koji je naručen i plaćen prije početka sukoba u Ukrajini, pa samim tim i navedenih sankcija - transportiran je avionom Iljusin 76 treće države. Prvo pojavljivanje ovog donekle vizuelno neobičnog helikoptera pred javnošću bilo nedugo potom ispred Kule Beograd a na istom mjestu MUP je potom upriličio prezentaciju svoje nove letilice. Helikopterska jedinica MUP-a uskoro dobiva još jedan helikoptera ovog tipa. "Riječ je o helikopteru ruske proizvodnje koji je, po konfiguraciji koju vidite, namijenjen prvenstveno za gašenje požara a može da se koristi i za nošenje spoljnih tereta velikih dimenzija i težina. Helikopter je po svojoj konstrukciji drugačiji od ostalih. Nema repni rotor u odnosu na standardne, nego dva noseća rotora. Ima takozvani koaksijalni koncept sa suprotono okretnim rotorima koji, najblaže rečeno, doprinosi tome da helikopter bolje iskoristi snagu koju rotor kreira, odnosno nema gubitaka. Samim tim, može da podigne više tereta što je velika prednost u varijanti gašenja požara" objašnjava za Aero.rs pilot-instruktor Denis Vojvodić.
Više mogućnosti za gašenje požara
Kaže nam da Kamov Ka-32 po svojoj opremljenosti spada u suvremene helikoptere, i ima više razlčitih mogućnosti za gašenje požara. "Trenutno je na njemu montiran rezervoar za vodu ispod trupa, sa vodenom puškom. Požar može gasiti ispuštanjem vode direktno iz rezervoara a može i kroz pušku fokusirano, odnosno ciljano gađati objekat na raznim visinama. Zapremina rezervoara mu je 4. 000 litara, s tim da postoji mogućnost podešavanja količine vode koja se uzima u odnosu na masu helikoptera i vanjsku temperaturu", objašnjava Vojvodić. Ne samo sa ovim, već sa svakim tipom Helikopterske jedinice, koji sudjeluje u gašenju požaru, prije početka protupožarne sezone, piloti obavljaju trenažu, odnosno protupožarne vježbe. Konkretno sa Kamovim Ka-32, trenaža se radi sa vedrom i sa protupožarnim rezervoarom (tankom). "Na ovom trenažnom letu sa Kamovim Ka-32 koristili smo podvesni rezervoar i vodenu pušku sistem SP 32 koji se nalazi na njemu. Došli smo u zonu našeg grada gdje smo izvršili oblet vodene površine sa koje ćemo uzeti vodu, vidjeli da je tu sve kako treba, vidjeli da tu nema ljudi i prepreka koje bi nama smetale, a onda smo pristupili uzimanju vode" objašnjava nam nakon leta pilot-instruktor Borko Vuković koji je i bio u kokpitu helikoptera na ovom trenažnom letu.
Pri uzimanju vode, kako kaže, podvesni rezervoar od 4.000 litara je napunjen pomoću crijeva i pumpe koja se nalazi na njemu."Sistem SP 32, to jest, podvesni rezervoar, zajedno sa vodenom puškom je zapremine 4.000 litara a pumpa koja se nalazi na crijevu omogućava da tu količinu uzme za 60 sekundi. Kada smo uzeli vodu, radili smo najpre trenažni let koristeći prvo vodenu pušku a zatim smo ostatak vode izbacili iz podvesnog rezervoara" kaže Vuković za Aero. U zraku ovaj helikopter može biti 3 sata ali je, prema riječima Denisa Vojvodića, praktična upotreba od 2:30 do 2:40 sati. Za sada je šest pilota HJ obučeno za letenje na ovom tipu helikoptera, a Vojvodić nam objašnjava da li je i koliko pilotiranje njime komplicirano u druge zrakoplove u Helikopterskoj jedinici: "Drugačiji jeste. Ne može se reči da je kompliciraniji ili jednostavniji. Zbog same konstrukcije helikoptera, drugačiji su malo elementi upravljanja, takozvana tehnika pilotiranja. Ali, veoma je stabilan i pouzdan helikopter koji ima dosta sistema, koji su pridodati, tako da zahtjeva malo veći nivo koncentracije tokom obuke da se uđe u suštinu korištenja".
Intervali ispuštanja vode na terenu zahvaćenom vatrom značajno su manji sa ovim tipom helikoptera a to znači da, prema Vojvodićevim rečima, on može značajno doprinjeti povećanju efikasnosti u gašenja požara. Vuković kaže da je obuka za ovaj tip helikoptera bila zahtjevna, ali ne i teška zahvaljujući kolegama u Španjolskoj, gdje su imali prvu inicijalnu obuku i pilotima iz Rusije, sa kojima su obuku radili kod nas. "Helikopter kao helikopter jako je pogodan za letenje. Ima karakteristike i avioniku koja nam omogućava lagan prelazak na sam tip helikoptera", kaže Vuković koji kao i Vojvodić ističe da će Kamov sigurno dati značajan doprinos u gašenju požara: "Protupožarna sezona nam se razlikuje od godine do godine u zavisnosti od klimatskih uvjeta, koji nam se menjaju. S obzirom na to da nam je ovo proljeće kišovito i hladno, očekujemo da ta sezona neće početi prije kraja srpnja i, da će, najvjerojatnije, kao i svake godine trajati do kraja rujna. Iz našeg iskustva, najviše posla se događa u srpnju i kolovozu. Uglavnom, u suradnji sa kolegama iz Sektora za izvanredne situacije smo uvijek na terenu što se tiče područja Srbije. Na njihov poziv mi krećemo u gašenje požara, pružamo prvenstveno njima pomoć. Pored toga, gdje god da u okolnim zemljama bude potrebno mi smo u mogućnosti pružiti pomoć".
Piloti i zrakoplovi Helikopterske jedinice MUP-Srbije prethodnih godina gasili su požare gdje god se to od njih tražilo - kako u Srbiji, tako i u Sjevernoj Makedoniji, Sloveniji, Republici Srpskoj, Grčkoj... U javnosti je ostala zapamćena njihova bez preterivanja može se reći herojska uz kolege iz drugih država borba sa vatrenom stihijom prije dvije godine na Eviji i Peloponezu. Ako se ukaže potreba za angažiranjem, MUP Srbije pored Kamova na raspolaganju od ove godine ima i helikoptere H215 Super Puma, kojih je tri u floti Helikopterske jedinice MUP-a. Iako joj to nije primarna namjena, vatrogasne performanse Super Pume su sve samo ne za podcjenjivanje, zahvaljući prije svega "sirvoj snazi" motora Turbomeca Makila i nosivosti do 4.5 tona vode u vedru. Usporedbe radi, u zavisnosti od uslova, H145 u jednom naletu na požar može izbaciti nekih 700 do 800 kg vode a Agusta Bell 212 kg.…. telegraf.rs
Post je objavljen 23.07.2023. u 07:07 sati.