Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/viatrix

Marketing

Od Ponte Portona nizvodno rijekom Mirnom do nekadašnje luke Baštije

Ponte Porton (Ponteporton, Porte Porton, Vela Vrata - latinski Portorium) se nalazi na cesti Ž5209 (vrh Lima, D75 – Kaštel, D510) između Buja (oko 10 km jugoistočno) i Vižinade (oko 6 km sjeverno). U Ponte Portonu (doslovno značenje - Most Vrata) danas se nalazi važno raskršće cesta Ž5209 i D44 (čvor Nova Vas, A9 - čvor Lupoglav, A8) te je tu cestovni most koji premošćuje rijeku Mirnu. Most je vjerojatno postojao već u rimsko doba kad je tuda prolazila Flavijevska cesta (Via Flavia). U srednjem i ranom novom vijeku cesta je izgubila na važnosti, ali je obližnja luka Baštija bila krajnja točka do koje su uzvodno Mirnom doplovili veći brodovi. Teret se tu prekrcavao na manja plovila ili je dalje cestom išao prema Bujama, Grožnjanu, Kostanjevici, Završju, Livadama, Buzetu i Vižinadi.



Cijelo područje koje ćemo posjetiti administrativno spada pod naselje Bijele Zemlje, Općina Grožnjan. Početak šetnje je na parkiralištu pored jedinog objekta u Ponte Portonu, koji danas ima funkciju ugostiteljskog objekta, a kraj je na lokaciji na kojoj se pretpostavlja da je bila luka Baštija.



Cestom Ž5209 smo krenuli prema jugu, došli do kružnog toka na kojem smo nastavili prema jugu i nakon pedesetak metara skrenuli desno na makadamsku cestu.



Cesta vodi nizvodno uz desnu obalu rijeke Mirne.



Nakon 1,5 kilometra stigli smo do jednobrodne crkve sv. Marije od Baštije. Nekada je od crkve vodila hodočasnička cesta do nekadašnjeg samostana (današnja crkva sv. Marije na Božjem polju).



Crkva sv. Marije od Baštije je četvrtastog tlocrta, s malom preslicom na pročelju i trijemom poduprtim stupovima. Crkva je izgrađena u 14. stoljeću, a obnovljena je 1610. i 2000. godine. U zadnjoj obnovi su otkriveni stariji zidovi i temelji znatno niži od sadašnje razine, što dokazuje da je bila uzdizana zbog plavljenja. U unutrašnjosti crkve, na oltaru je bila pala s likom Majke Božje. Crkva je bila važno mjesto okupljanja za tadašnje mornare i okolno stanovništvo.



Stotinjak metara nizvodno navodno se nalazila luka Baštija. Nekadašnja grožnjanska luka je dobila naziv po obrambenoj kuli koju su podigli Mlečani (bastia). Predstavljala je važno mjesto za utovar i istovar robe u srednjem i novom vijeku o čemu svjedoči i Tarifarnik iz 1726. godine uklesana na kamenu ploču na trgu u Vižinadi. Nakon što je Mletačka Republika 1797. godine propala, kanali su se prestali održavati, a livade su se pretvorile u močvare. Zavladala je malarija. Tek je 1930-ih bonificirana dolina i isušena močvara i time je iskorijenjena malarija i omogućeno ponovno obrađivanje veliki plodnih površina. Riječni promet je prestao razvitkom cestovnog prometa.



Postoji jedna legenda koja je povezana s lukom. Legenda govori kako je Madona plovila rijekom Mirnom u bačvi. Došavši ispred lokacije luke na rijeci Mirni jednostavno je izgovorila "basta“ (dosta) i otuda ime Bastija ili Baštija.



Danas se na mjestu nekadašnje luke Baštija nalazi ograđeno područje u kojemu je umjetni bazen i vjerojatno služi za oborinske vode.



Karta s posjećenim lokacijama.



Dužina rute 2,00 km.



Post je objavljen 11.06.2023. u 21:34 sati.