CERTIFIKAT DIGITALNIH VJEŠTINA 2024. GODINE
Europska komisija je, prema priopćenju 18. travnja 2023. u Strasburu donijela dva prijedloga za Preporuku Vijeća u kontekstu Europske godine vještina. Europska komisija i države članice zajedno su identificirale dva nedostatka u digitalnom kontekstu a to je 1) nedostatak pristupa digitalnom obrazovanju i osposobljavanju
2) poteškoće u opremanju ljudi potrebnim digitalnim vještinama.
Komisija je konstatirala da se države članice još uvijek se bore za
- postizanje dovoljnih razina ulaganja u infrastrukturu digitalnog obrazovanja i osposobljavanja,
-opremu i digitalne obrazovne sadržaje, digitalno osposobljavanje vještina i nastavnika i osoblja
- te praćenje i evaluaciju politika digitalnog obrazovanja i osposobljavanja.
ZAKLJUČCI O NEDOSTACIMA IZ 2022.
Dva predstavljena prijedloga temelje se na zaključcima Strukturiranog dijaloga o digitalnom obrazovanju i vještinama iz 2022. godine tijekom kojeg je Komisija surađivala s državama članicama EU. Tijekom Digitalnog desetljeća EU ima cilj osigurati da 80% odraslih ima barem osnovne digitalne vještine i da će 20 milijuna ICT stručnjaka biti zaposleno u EU do 2030. godine. Cilj dijaloga bio je povećati predanost digitalnom obrazovanju i vještinama te pomoći ubrzati napore na razini EU kako bi Europa mogla ispuniti svoje ciljeve za 2030. u ovom području . Prijedlozi su u skladu sa stupom solidarnosti i uključivanja europskih digitalnih prava i načela prema kojima bi svatko trebao imati pristup internetu i digitalnim vještinama, a da nitko ne bude zapostavljen.
Prijedlozi ispunjavaju dva strateška prioriteta Akcijskog plana za digitalno obrazovanje: poticanje razvoja visokoučinkovitog ekosustava digitalnog obrazovanja i jačanje digitalnih vještina i kompetencija za digitalnu transformaciju. Akcijski plan želi veću suradnju na europskoj razini kako bi se predstavile prilike za zajednicu obrazovanja i osposobljavanja što podrazumijeva i nastavnike i učenike, kreatore politike, akademsku zajednicu i istraživače na nacionalnim planu i EU. To je ključni zadatak za ostvarenje vizije postizanja Europskog obrazovnog prostora do 2025. i doprinosi Akcijskom planu europskog socijalnog stupa i Digitalnog kompasa do 2030.
JOŠ NEMA DOVOLJNE DIGITALNE TRANSFORMACIJE U
OSPOSOBLJAVANJU I OBRAZOVANJU
Unatoč napretku i nekim izvrsnim primjerima inovacija, zajednički napori do sada nisu rezultirali sustavnom digitalnom transformacijom u obrazovanju i osposobljavanju. Države članice još uvijek se bore za postizanje dovoljnih razina ulaganja u infrastrukturu digitalnog obrazovanja i osposobljavanja, opremu i digitalne obrazovne sadržaje, digitalno osposobljavanje, dopunu vještina nastavnika i osoblja te praćenje i evaluaciju politika digitalnog obrazovanja i osposobljavanja.
PODRŽATI VISOKO KVALITETNU INFORMATIKU U ŠKOLAMA
Identificiran izazov odnosi se na različite razine digitalnih vještina unutar različitih segmenata stanovništva. Nacionalni sustav obrazovanja i osposobljavanja treba se pozabaviti tim razlikama. Prijedlog za „Preporuku Vijeća o poboljšanju pružanja digitalnih vještina u obrazovanju i osposobljavanju” bavi se svakom razinom obrazovanja i osposobljavanja. Poziva države članice da počnu rano pružanje digitalnih vještina na dosljedan način kroz sve razine obrazovanja i osposobljavanja. To se može osigurati postavljanjem ciljanih intervencija za specifične „prioritetne ili teško dostupne skupine”. U prijedlogu se države članice pozivaju da podrže visokokvalitetnu informatiku u školama, da uključe razvoj digitalnih vještina za odrasle i da riješe nedostatak zanimanja u području informacijske tehnologije usvajanjem inkluzivnih strategija.
Komisija je spremna podržati provedbu obaju prijedloga olakšavanjem međusobnog učenja i razmjene među državama članicama. Radi se o suradnji unutar Europskog centra za digitalno obrazovanje i kroz financiranje EU-a, kao što su Erasmus+ i Program Digitalna Europa, Fond za pravednu tranziciju, Europski fond za regionalni razvoj, Europski socijalni fond Plus i oporavak i Resilience Facility, Horizon Europe i NDICI-Global Europe.
PILOT PROJEKT ZA CERTIFIKAT DIGITALNIH VJEŠTINA
Za priznavanja certifikacije digitalnih vještina, Komisija će s nekoliko država članica pokrenuti pilot projekt europskog certifikata digitalnih vještina. Certifikat ima za cilj povećati povjerenje i prihvaćanje certifikacije digitalnih vještina diljem EU-a. Rezultati pilota bit će predstavljeni kao dio studije izvedivosti o Europskom certifikatu digitalnih vještina krajem godine. Konačni europski certifikat o digitalnim vještinama bit će uveden 2024. na temelju rezultata pilot projekta i nalaza studije.
Europska komisija poziva države članice da brzaju usvajanje prijedloga za dvije preporuke Vijeća.
Komisija će uspostaviti Skupinu na visokoj razini za digitalno obrazovanje i vještine kako bi podržala provedbu dviju preporuka. ( priopćenje /mzz)
Post je objavljen 24.04.2023. u 11:15 sati.