PRAVO NA POPRAVAK KAO ODRŽIVIJI IZBOR POTROŠNJE
Nedavno istraživanje Eurobarometra pokazalo je da 77% Europljana osjeća osobnu odgovornost za djelovanje u cilju ograničavanja klimatskih promjena. Odbačeni proizvodi često su održiva roba koja se može popraviti, ali se često prerano bacaju, što rezultira s 35 milijuna tona otpada, 30 milijuna tona resursa i 261 milijunom tona emisija stakleničkih plinova u EU svake godine. Nadalje, gubitak za potrošače koji se odluče za zamjenu umjesto popravka procjenjuje se na gotovo 12 milijardi godišnje. Uz to, procjenjuje se da će inicijativa donijeti 4,8 milijardi eura rasta i ulaganja u EU.
Međutim, potrošači često smatraju popravak teškim. Inicijativa „pravo na popravak” nadopunjuje nekoliko drugih prijedloga koje je predstavila Komisija za postizanje održive potrošnje tijekom cijelog životnog ciklusa proizvoda, postavljajući okvir za istinsko „pravo na popravak” u cijeloj EU.
Ovaj prijedlog dio je šireg cilja Europske komisije da postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. To se može dogoditi samo ako će potrošači i poduzeća budu trošiti i proizvodili na održiviji način.
Prijedlog „pravo na popravak” najavljen je u Novoj potrošačkoj agendi i Akcijskom planu za kružno gospodarstvo. Rješava prepreke koje obeshrabruju potrošače na popravak zbog neugodnosti, nedostatka transparentnosti ili teškog pristupa uslugama popravka. Stoga potiče popravak kao održiviji izbor potrošnje, koji pridonosi klimatskim i ekološkim ciljevima u okviru Europskog zelenog plana.
Ta inicijativa nadopunjuje druge instrumente koji slijede cilj Europskog zelenog plana održive potrošnje putem popravka. Na strani ponude je uredba koja promiče mogućnost popravka proizvoda u fazi proizvodnje. Što se tiče potražnje, prijedlog Direktive o osnaživanju potrošača za zeleni prijelaz potrošačima omogućuje donošenje informiranih odluka o kupnji na prodajnom mjestu. Ovaj prijedlog jača potražnju promicanjem popravka u fazi nakon prodaje. Tri inicijative zajedno pokrivaju cijeli životni ciklus proizvoda, međusobno se nadopunjuju i osnažuju.
Osim toga, inicijativa o potkrijepljenju ekoloških tvrdnji, olakšat će potrošačima da podrže zeleni prijelaz putem svojih izbora pri kupnji i spriječit će tvrtke u davanju pogrešnih tvrdnji o ekološkim prednostima njihovih proizvoda i usluga. Ova inicijativa također nadopunjuje prijedlog „Osnaživanje potrošača za zelenu tranziciju” koji postavlja horizontalni okvir protiv zelenog plana.
POPRAVAK ĆE BITI UŠTEDA I CILJ EUROPSKOG ZELENOG PLANA
Europska komisija 22. ožujka usvojila novi prijedlog o zajedničkim pravilima za promicanje popravka robe, što će rezultirati uštedama za potrošače i podržati ciljeve Europskog zelenog plana smanjenjem otpada, među ostalim. Tijekom posljednjih desetljeća, zamjena je često bila prioritet u odnosu na popravak kad god proizvodi postanu neispravni i nisu davani dovoljni poticaji potrošačima da poprave svoju robu nakon isteka zakonskog jamstva. Prijedlogom će potrošačima biti lakši i isplativiji popravak umjesto zamjene robe. Dodatno, veća potražnja će se pretvoriti u poticaj sektoru popravaka dok će proizvođače i prodavače potaknuti na razvoj održivijih poslovnih modela.
Prijedlog će osigurat će da se više proizvoda popravi unutar zakonskog jamstva i da potrošači imaju lakše i jeftinije opcije za popravak proizvoda koji su tehnički popravljivi (kao što su usisavači ili uskoro tableti i pametni telefoni) kada zakonsko jamstvo istekne ili kada roba više nije funkcionalna zbog istrošenosti.
Prijedlog EK uvodi novo „pravo na popravak” za potrošače, unutar i izvan zakonskog jamstva.
U okviru zakonskog jamstva, prodavači će morati ponuditi popravak osim kada je skuplji od zamjene.
Osim zakonskog jamstva, potrošačima će biti dostupan novi skup prava i alata kako bi "popravak" bio laka i dostupna opcija:
- Pravo za potrošače da traže popravak od proizvođača za proizvode koji su tehnički popravljivi prema zakonu EU-a, poput perilice rublja ili TV-a. To će osigurati da se potrošači uvijek imaju kome obratiti kada odluče popraviti svoje proizvode, kao i potaknuti proizvođače da razviju održivije poslovne modele.
- Obveza proizvođača da informira potrošače o proizvodima koje su dužni sami popraviti.
- Platforma za popravak na mreži za povezivanje potrošača s serviserima i prodavačima obnovljene robe u njihovom području. Platforma će omogućiti pretraživanje prema lokaciji i standardima kvalitete, pomažući potrošačima da pronađu atraktivne ponude i poveća vidljivost za servisere.
- Europski obrazac za informacije o popravcima koji će potrošači moći zatražiti od bilo kojeg servisera, donosi transparentnost uvjeta i cijene popravka i olakšava potrošačima usporedbu ponuda za popravke.
- Razvit će se europski standard kvalitete za usluge popravaka kako bi se potrošačima pomoglo u prepoznavanju servisera koji se obvezuju na višu kvalitetu. Ovaj standard 'jednostavnog popravka' bit će otvoren za sve servisere diljem EU-a koji su spremni posvetiti se minimalnim standardima kvalitete, na primjer na temelju trajanja ili dostupnosti proizvoda.
Prijedlog Komisije mora usvojiti Europski parlament i Vijeće EU. Izvor: priopćenje EK
Post je objavljen 27.03.2023. u 21:20 sati.