Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/agropolitika

Marketing

GDJE JE KRAJ POSKUPLJENJIMA?


MINISTAR MOŽE UTIJECATI NA ODLUKE DOBAVLJAČA !

Ministar dr.Davor Filipović ocijenio je 23. veljače da pojedina obrazloženja o najavljenim poskupljenjima djeluju "pomalo bizarno". Poskupljenja će to biti od trgovačkih lanaca koji nisu iskazali volju za suradnju s Ministarstvom gospodarstva i željom da se njihove cijene nađu u aplikaciji Kretanja cijena, a najavili su ovih dana poskupljenja koja će uslijediti već od ožujka mjeseca. Ministar gospodarstva rekao je i „ da će se prilikom donošenja paketa mjera za razdoblje od 1. travnja uzeti u obzir i dosadašnje ponašanje pojedinih subjekata“. No zar je to dovoljno što će od 1. travnja ministar i Vlada napraviti novu listu subjekata koji će - recimo to tako - imati drugačiji tretman u solidarnom postupanju nego do sada? Samo to je previše blaga mjera - jer dobavljači imaju atak na dobit koju im stvaraju potrošaći. Strani trgovački lanci prehrambenih namirnica koji posluju
u Hrvatskoj najavili su poskupljenje svojih brendova od 10 posto.

ZAR JE UISTINU POSKUPLJENJE SIGURNO ?
'Poskupljenje je sigurno i na to treba računati. Vi ne možete inflaciju zaustaviti, to je isto kao da pokušavate zaustavljati plimu. Plima kada dođe, ona dolazi i nemate tu snagu da je zaustavite, ista je stvar s inflacijom – ona pokriva sve.', rekao je 20. ožujka za RTL Branko Roglić, vlasnik grupacije Orbico. Govorioi je u želji da predstavi i objani poskupljenje
Pojedini veliki dobavljači najavili su trgovcima nove cjenike za niz proizvoda, uglavnom uvoznih, što znači da će trgovci morati korigirati maloprodajne cijene i da od 1. ožujka, čini se slijedi novi skok cijena dijela artikala, minimalno od deset, a moguće i više posto. Ministar financija RH Marko Primorac je rekao da "nije siguran" kako bi uopće komentirao takve najave o podizanju cijena. Rekao je da rast cijena na godišnjoj razini usporava, pa se inflacija nakon 13,5 posto u studenom 2022. smanjila na 13,1 posto u prosincu prošle godine, dok je u siječnju 2023. iznosila 12,7 posto. Trend cijena je silazan, što je realno i za očekivati jer su cijene energenata i na nivou EU stabilizirane. A da troškove energenata lakše podnose i velikim i malim potrošačima cijene energenata su korigirane s nivoa Odluke Vlade RH.

Gospođa koja je prozvana stručnjakinjom za prehrambenu industriju i poljoprivredu, a koja u medijima dobiva vrlo mnogo prostora, sve je više zagovarateljica dobavljača. Na pitanje zašto bi trebalo doći do povećanja cijena rekla je 22. veljače u Dnevniku HRT-a da to ovisi o tome kada su proizvođači kupovali sirovine za svoje proizvode. Rekla je dalje da su proizvođačke cijene, odnosno ulazni troškovi visoki, da su viši nego cijene u trgovinama….. ali gospođa je uglavnom sada na kraju veljače 2023. istakala vodu na mlin koji ima veze samo s opravdanjem poskupljenja, bez ikakvih brojki i relevantnih dokaza. No da s cijenama koje nemaju pravu osnovu za rast nešto ipak nije u redu govore i
gosti, konkretno iz Njemačke i Francuske koji kažu da su prehrambene namirnice u Hrvatskoj znatno skuplje nego u tim zemljama, iako, uspoređuju oni, u te su dvije zemlje plaće znatno više nego u Hrvatskoj.

GDJE JE KRAJ POSKUPLJENJIMA?
No gdje je kraj željama za nametanjem poskupljenja? Tko su ljudi koji te želje generiraju. Kolika je moć dobavljača? U javnosti se čuju informacije da dobavljači kažu da će do poskupljenja veoma sigurno doći. Dobavljači kažu? Ali koji dobavljači? Koliko je njih koji orkestrirano najavljuju i nameću poskupljenja? Možda među nekim brojem njih postoji dogovor o poskupljenju? Možda taj test prije svega nameću gospodarstvu Hrvatske, jer udruženi su moćni. Dobavljače ne zanimaju statistike cijena uspoređene s vremenima danima i mjesecima, dobavljače interesira dobit, a ta dobit statistički podiže inflaciju prehrambenih proizvoda. To je činjenica!
O dobavljačima potrošači ne znaju gotovo ništa. U trgovinama nema reda te u mnogima, to bi se moglo istraživati, kupac ne može ni pročitati odakle je voće ili povrće koje mu je ponuđeno na kupnju. Dakako da to kupac želi znati kada vidi na polici, izvan sezone, veoma lijepu papriku i žutu i zelenu i crvenu, grožđe, breske itd.
Bez sumnje ministar gospodarstva RH trebao bi proaktivno o cijelom lancu dobavljanja robe i nekim dobavljačima saznati znatno više. Jer to je put do stabiliziranja cijena. I života bez visoke inflacije posebno u prehrambenim artiklima na koje odlazi najveći dio dohotka i kućnog budžeta i svakog pojedinca i svake obitelji.
Margareta Zouhar Zec


Post je objavljen 24.02.2023. u 13:20 sati.