Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/agropolitika

Marketing

OBRAZOVANJE JE LJUDSKO PRAVO, JAVNO DOBRO I JAVNA ODGOVORNOST


U AFGANISTANU ŽENE NEMAJU PRISTUPA OBRAZOVANJU

Opća skupština Ujedinjenih naroda proglasila je prije pet godina 24 siječnj Međunarodnim danom obrazovanja, koji ima ulogu obrazovanja za mir i razvoj.

Education is a human right, a public good and a public responsibility.
Obrazovanje je ljudsko pravo, javno dobro i javna odgovornost.


Bez uključivog i pravednog kvalitetnog obrazovanja i cjeloživotnih mogućnosti za sve, zemlje neće uspjeti postići ravnopravnost spolova i prekinuti krug siromaštva koji za sobom ostavlja milijune djece, mladih i odraslih. Prema podacima UN-a , danas 244 milijuna djece i mladih u svijetu ne pohađa školu, a 771 milijun odraslih je nepismeno. Krši im se pravo na obrazovanje i to je nedopustivo. Vrijeme je za transformaciju obrazovanja.
“Neka djevojke i žene u Afganistanu uče” svojevrsni je moto onih koji uviđaju nepravedan odnos vlasti u Afganistanu prema ženama i djevojčicama. Jer to je ostaje jedina zemlja na svijetu u kojoj djevojke i žene nemaju pristup obrazovanju izvan osnovne razine. To znači da je 2,5 milijuna (80%) afganistanskih djevojčica i mladih žena izvan škole, od kojih je 1,2 milijuna izgubilo pristup srednjim školama i sveučilištima nakon odluke vlasti. Nedavna neprihvatljiva odluka da se ženama obustavi pristup sveučilištima do daljnjega, utjecalo je na više od 100.000 studentica koje su pohađala visoka učilišta, ugrožavajući postignuća ostvarena u posljednjih dvadesetak godine. Prije nedavne suspenzije, jedna od tri mlade žene bila je upisana na sveučilište.
Kako piše na UN-ovoj stranici Internacional Day of Education 24. januar, najavljena je bila panel rasprava na međunarodnoj razini gdje je planirano razmotriti mogučnost rješenja kako ostvariti pravo afganistanskih djevojčica i žena na obrazovanje kroz inovativnost i utjecaj. UNESCO osuđuje ovaj ozbiljan napad na ljudsko dostojanstvo i temeljno pravo na obrazovanje. Nadovezujući se na globalni zamah koji je stvorio UN-ov Summit o transformaciji obrazovanja u rujnu 2022., ovogodišnji će Dan pozvati na održavanje snažne političke mobilizacije oko obrazovanja i zacrtati put za prevođenje obveza i globalnih inicijativa u djelo. Obrazovanje mora biti prioritet kako bi se ubrzao napredak prema svim ciljevima održivog razvoja u kontekstu globalne recesije, rastućih nejednakosti i klimatske krize. Naknadno će objaviti informaciju o zaključcima.

UČITELJI SU KLJUČNI ZA OTPORNOST OBRAZOVNOG SUSTAVA

Uoči Međunarodnog dana obrazovanja 24. siječnja, Europska komisija i potpredsjednik Josep Borrell dali su izjavu u kojoj ponavljaju formulaciju UNESCO –a da je pristup obrazovanju temeljno ljudsko pravo i da je od vitalne važnosti za osobni, društveni i profesionalni razvoj djece i mladih. Osnažuje ih da prežive, napreduju i uspijevaju se suočiti sa svakodnevnim izazovima. Neophodno je za izgradnju mira i demokracije , socioekonomsku koheziju i ravnopravnost spolova te pravednija i održivija društva.

Unutar i izvan granica, Europska unija ostaje čvrsto predana ubrzanju napretka prema cilju (Sustainable Development Goal 4 (SDG 4) on quality education) održivog razvoja 4 (SDG 4) o kvalitetnom obrazovanju. Kvalitetno obrazovanje najpametnije je i najsnažnije ulaganje u našu zajedničku budućnost.

Ipak, kolektivni napredak je u zastoju, a napadi na obrazovanje se povećavaju diljem svijeta. U mnogim dijelovima svijeta diskriminacija i nasilje temeljeno na spolu i druge sustavne prepreke još uvijek drže i prisiljavaju djevojčice, manjine, raseljenu i izbjeglu djecu da ne idu u školu. U izjavi se kaže dalje „U Afganistanu su talibani potpuno uskratili djevojkama i ženama njihovo temeljno pravo na obrazovanje. Neisprovocirana i neopravdana vojna agresija Rusije na Ukrajinu rezultirala je bombardiranjem ili granatiranjem najmanje 3045 obrazovnih ustanova od 24. veljače 2022. EU oštro osuđuje sve napade na obrazovanje i očekuje da se svoj djeci i mladima zajamči pravo na obrazovanje. Hitno je potrebno osigurati financiranje obrazovanja i učenja usmjerenog budućnosti, koje je pandemija COVID-19 uvelike pogoršala. Diljem svijeta dvoje od troje desetogodišnjaka ne može pročitati i razumjeti jednostavnu priču, a 840 milijuna tinejdžera napustit će školu bez ikakvih kvalifikacija za radno mjesto budućnosti. „

„No razloga za optimizam ima. Tijekom UN-ovog sastanka na vrhu o transformaciji obrazovanja u rujnu 2022., 133 zemlje, uključujući EU i njegove države članice kao tim Europe, obvezale su se nadoknaditi izgubljeno učenje i obrazovne sustave učiniti spremnima za budućnost. Sada je vrijeme da svi riječi pretvore u djela ulažući u konkretne, transformativne akcije za obrazovanje. Europska unija značajno je povećala svoja inozemna ulaganja u obrazovanje i spremna je blisko surađivati sa zemljama partnerima dok ispunjavaju svoje obveze. Prvi akcijski plan EU-a za mlade u vanjskom djelovanju EU-a ponavlja obvezu EU-a da najmanje 10% ukupnog financiranja Globalne Europe i proračuna za humanitarnu pomoć uloži u obrazovanje. To uključuje podršku provedbi Deklaracije mladih o transformaciji obrazovanja, angažiranju, osnaživanju i povezivanju mladih ljudi pod pokroviteljstvom UN-a. „ – piše u izjavi potpredsjednika EU za vanjsku politiku Borrella.

U ERASMUS + SUDJELOVALO 13 MILIJUNA SUDIONIKA
Tijekom 35 godina program EU Erasmus+ za obrazovanje i osposobljavanje omogućio je za gotovo 13 milijuna sudionika – studentima, osoblju, nastavnicima i pripravnicima – da uče, rade ili se usavršavaju u inozemstvu, a školama, sveučilištima i institucijama prekograničnom suradnjom . Ove su mogućnosti otvorene za ljude iz cijelog svijeta koji će, kao "EU Alumni", imati koristi od ovog iskustva učenja i umrežavanja tijekom svog života. EU također surađuje s partnerskim zemljama na jačanju suradnje u istraživanju i inovacijama, na primjer putem program Horizon Europe. Štoviše, EU ulaže značajne napore u prilagođavanje obrazovnih sustava zelenoj transformaciji i digitalnom dobu.
EU pozdravlja pokretanje Globalne komisije za nastavničku profesiju. Učitelji su ključni za poboljšanje kvalitete učenja i osiguravanje otpornih obrazovnih sustava. Zbog toga je potpora učiteljima i poboljšanje atraktivnosti poučavanja kao profesije ključni prioritet ulaganja u okviru strategije EU-a Global Gateway. Konkretno, kroz Regionalnu inicijativu učitelja za Afriku, EU će uložiti 100 milijuna eura u osnaživanje najbrže rastuće populacije mladih na svijetu kroz kvalitetno obrazovanje.

EU ĆE SA 10 POSTO PRORAČUNA PODUPRIJETI
OBRAZOVANJE U 100 ZEMALJA SVIJETA

Institucije EU-a i države članice zajedno doprinose više od polovice ukupne globalne pomoći obrazovanju, podupirući obrazovni sektor u više od 100 zemalja diljem svijeta.
Tijekom razdoblja 2021. – 2027., Europska komisija će posvetiti najmanje 10% svog proračuna za međunarodna partnerstva s Afrikom, Latinskom Amerikom i Karibima te Azijom i Pacifikom obrazovanju, podupirući kvalitetne nastavnike, životne i radne vještine 21. stoljeća, uključivo i pravedni obrazovni sustavi koji su spremni podržati digitalne i zelene prijelaze, strukovno obrazovanje i osposobljavanje vođeno prilikama te visoko obrazovanje i mobilnost.
EU će nastaviti surađivati, kao prioritet, sa zapadnim Balkanom, Turskom i susjednim regijama na jačanju obrazovnih sustava, rješavanju neusklađenosti vještina s tržištem rada i jačanju zajedničke suradnje s obrazovnim institucijama, uključujući mobilnost učenika i nastavnika.
( m.zouhar zec)




Post je objavljen 25.01.2023. u 17:16 sati.