EU MAĐARSKOJ OBUSTAVLJA 65 % SREDSTVA U OKVIRU KOHEZIJSKE POLITIKE
MAĐARSKA NIJE PROVELA „27 super prekretnica „ VAŽNIH ZA ISPLATU
Europska komisija, kako piše u priopćenju od 30.studenog, smatra da Mađarska nije dovoljno napredovala u svojim reformama i da mora ispuniti bitne prekretnice za svoje fondove za oporavak i otpornost
Iako su brojne reforme poduzete ili su u tijeku, Mađarska nije uspjela na odgovarajući način provesti središnje aspekte potrebnih 17 popravnih mjera dogovorenih u okviru općeg mehanizma uvjetovanja do roka 19. studenoga, na što se obvezala. To se posebno odnosi na učinkovitost novouspostavljenog tijela za integritet i postupak za sudsko preispitivanje tužiteljskih odluka.
Komisija je zaključila da uvjeti za primjenu uredbe ostaju i da će biti potrebni daljnji bitni koraci kako bi se uklonili preostali rizici za proračun EU-a u Mađarskoj.
Kao rezultat toga, Komisija je odlučila zadržati svoj prvotni prijedlog od 18. rujna da obustavi 65 % obveza za tri operativna programa u okviru kohezijske politike, u iznosu od 7,5 milijardi eura. Komisija također ostaje pri svom prijedlogu da se ne smiju preuzimati nikakve pravne obveze s bilo kojim fondom od javnog interesa.
Vijeće će sada imati rok do 19. prosinca za glasovanje o tom pitanju, zahtijevajući kvalificiranu većinu da obustava sredstava stupi na snagu.
Komisija je, nakon što je osigurala da su uključene bitne prekretnice o neovisnosti pravosuđa i zaštiti proračuna EU-a, također odlučila danas odobriti Mađarski plan za oporavak i otpornost (RRP), pod uvjetom pune i učinkovite provedbe potrebnih prekretnica. Zapravo, u planu oporavka i otpornosti, a s ciljem rješavanja kršenja koja ugrožavaju proračun EU-a, Mađarska se obvezala na 17 popravnih mjera, zajedno s drugim reformama vladavine prava koje se odnose na neovisnost pravosuđa, kao jasno definirane set od 27 ”super prekretnica”. To znači da nikakva isplata u okviru RRF-a nije moguća sve dok Mađarska u potpunosti i ispravno ne provede ovih 27 „super prekretnica“.
PREKRETNICA ZA NEOVINOST PRAVOSUĐA I ZAŠTITU PRORAČUNA EU,
UGRAĐENA U PLAN OPORAVKA I OTPORNOSTI
Komisija je ocijenila mađarski plan na temelju kriterija navedenih u Uredbi o instrumentu za oporavak i otpornost (RRF). Mađarski plan uključuje opsežan skup međusobno osnažujućih reformi i ulaganja koja pridonose učinkovitom rješavanju svih ili značajnog podskupa izazova navedenih u preporukama za pojedine zemlje upućenim Mađarskoj u okviru Europskog semestra. Plan predstavlja sveobuhvatan i primjereno uravnotežen odgovor na gospodarsku i socijalnu situaciju u Mađarskoj, pridonoseći tako na odgovarajući način svih šest stupova RRF-a.
Procjena Komisije također je pokazala da mađarski plan posvećuje 48,1% svoje ukupne alokacije mjerama koje podržavaju klimatski cilj. Očekuje se da će provedba mađarskog plana značajno doprinijeti ciljevima REPowerEU za brzo smanjenje ovisnosti o ruskim fosilnim gorivima i ubrzavanje dekarbonizacije mađarskog gospodarstva, uz širok raspon reformi u području održivog prometa, energije, upravljanja vodom i kružno gospodarstvo. Na primjer, plan uključuje sveobuhvatan paket energetskih mjera, s transformativnim reformama i ulaganjima koja promiču obnovljivu energiju.
Komisija utvrđuje da se mađarskim planom izdvaja 29,8 % ukupnih sredstava za potporu digitalnoj tranziciji. To uključuje mjere za digitalizaciju i poboljšanje obrazovanja i javne uprave. Očekuje se da će digitalizacija prometa, energetike i zdravstva potaknuti dugoročni gospodarski razvoj. Komisija je zaključila da plan ispunjava sve relevantne kriterije i da se ne očekuje da niti jedna mjera koja je u njemu uključena neće značajno naštetiti okolišu, u skladu sa zahtjevima navedenim u Uredbi o RRF.
Plan također uključuje opsežan skup ključnih institucionalnih reformi za jačanje vladavine prava. Ove se reforme učinkovito bave preporukama za pojedine zemlje upućenim Mađarskoj u vezi s vladavinom prava, a služe i zaštiti financijskih interesa Unije. Također se očekuje da poboljšaju učinkovitost i otpornost gospodarstva jačanjem borbe protiv korupcije, promicanjem konkurentnih javnih nabava i jačanjem neovisnosti pravosuđa. Ove su reforme pretočene u ukupno 27 „super prekretnica“, koje se moraju u potpunosti i ispravno provesti prije nego što se bilo kakva isplata u okviru RRF-a može izvršiti Mađarskoj.
One uključuju, posebice:
Učinkovitu provedbu svih 17 popravnih mjera u okviru Mehanizma općih uvjeta:
Mjere za borbu protiv korupcije: one uključuju uspostavljanje novih, neovisnih tijela i tijela – Tijela za integritet i Radne skupine za borbu protiv korupcije – opremljenih alatima i kapacitetom za djelovanje kada javna tijela to ne učine; uvođenje mogućnosti da svatko pred sudom osporava odluke istražitelja ili tužitelja da ne provode istragu ili kazneni progon; značajno povećanje količine informacija koje se traže od javnih dužnosnika prilikom podnošenja imovinskih izjava; i povećanje transparentnosti.
Mjere za poboljšanje tržišnog natjecanja i transparentnosti u javnoj nabavi.
jača pravila o sukobu interesa;
povećani zahtjevi revizije i kontrole;
korištenje Komisijinog alata za ocjenu rizika Arachne, IT alata koji podržava države članice u njihovim aktivnostima za borbu protiv prijevara, omogućujući im prikupljanje podataka o krajnjim primateljima sredstava, izvođačima, podizvođačima i stvarnim vlasnicima; i
osiguravajući da Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) može učinkovito provoditi istrage u Mađarskoj.
Mjere za jačanje neovisnosti pravosuđa, i to:
povećanje ovlasti neovisnog Nacionalnog sudbenog vijeća kako bi se ograničio nedopušteni utjecaj i diskrecijske odluke te osigurala objektivnija i transparentnija uprava sudova;
reforma funkcioniranja Vrhovnog suda kako bi se ograničili rizici političkog utjecaja;
uklanjanje uloge Ustavnog suda u preispitivanju konačnih odluka sudaca na zahtjev tijela javne vlasti; i
ukidanje mogućnosti da Vrhovni sud preispituje pitanja koja suci namjeravaju uputiti Europskom sudu pravde.
Standardne mjere revizije i kontrole, slične onima koje su također potrebne za RRP-ove nekih drugih država članica:
potpuno funkcionalan nacionalni sustav za praćenje provedbe plana;
strategija kojom se utvrđuje kako će mađarsko revizorsko tijelo revidirati sredstva RRF-a, u skladu s međunarodnim standardima revizije.
Komisija također smatra da su revizijske i kontrolne mjere koje predviđa Mađarska, a koje obuhvaćaju sve gore navedene mjere, primjerene za zaštitu financijskih interesa Unije, ako se u potpunosti provedu prije isplate sredstava RRF-a.