PROJEKT JE NUŽAN, A POTPORA OLAKŠAVA RAZVOJ GOSPODARSKE DJELATNOSTI !
Europska komisija otvorila je dubinsku istragu, kako piše u informaciji za medije od 30.6. 2022. kako bi procijenila je li javna potpora koju Češka planira dati za izgradnju nove nuklearne elektrane u Dukovanyu u skladu s pravilima EU o državnim potporama.
Korisnik mjere bila bi Elektrarna Dukovany II ('EDU II'), tvrtka osnovana za provedbu projekta, koja je u potpunom vlasništvu ČEZ Grupe (glavni nositelj u Češkoj s češkom vladom koja drži oko 70% dionica).
U ožujku 2022. Češka je obavijestila Komisiju o svom planu izgradnje i radu nove nuklearne elektrane u Dukovanyju, kapaciteta proizvodnje električne energije do 1200 MW. Dukovany je već mjesto postojeće nuklearne elektrane.
Nova elektrana, koja bi trebala početi s radom 2036., trebala bi povećati sigurnost opskrbe električnom energijom za Češku i susjedne zemlje, pomažući dekarbonizaciju energetskog sektora i diverzificirajući češki energetski miks.
Češka planira podržati izgradnju nove nuklearne elektrane kroz tri mjere: (1.) državni zajam s niskom kamatom za koji se očekuje da će pokriti 100% troškova izgradnje (otprilike 7,5 milijardi eura); (2.) ugovor o kupnji električne energije između EDU II i poduzeća u državnom vlasništvu za vrijeme trajanja projekta (60 godina) – prema češkim vlastima, to bi snizilo otkupnu cijenu električne energije i omogućilo prilagodbu cijena svakih 5 godina; i (3.) mehanizam zaštite ČEZ Grupe i države u slučaju određenih nepredviđenih događaja (npr. ako se češki zakon promijeni i onemogući realizaciju projekta). Doprinos ČEZ Grupe projektu iznosit će oko 0,18 milijardi eura.
U ovoj fazi, na temelju svoje preliminarne procjene, Komisija je ocijenila da je projekt nužan i smatra da potpora olakšava razvoj gospodarske djelatnosti. Ipak, postoje sumnje u to je li mjera u potpunosti u skladu s pravilima EU-a o državnim potporama. Iz tog razloga Komisija je odlučila otvoriti dubinsku istragu.
Prikladnost i proporcionalnost triju komponenti mjere!
S obzirom da postoje tri različita kanala pomoći koji zajedno mogu ograničiti rizik za korisnika, važno je osigurati da se u konačnici ne dodijeli više potpore od onoga što je potrebno. Konkretno, je li trajanje ugovora o kupnji električne energije opravdano uzimajući u obzir druge dvije mjere;
Utjecaj mjera na tržišno natjecanje i je li to svedeno na minimum. Komisija posebno sumnja u slijedeće:
Jesu li mogle postojati druge tvrtke zainteresirane za promociju projekata umjesto CEZ-a.
Tržišni utjecaj odluke o osnivanju određene državne tvrtke za preprodaju nuklearne električne energije, posebice s obzirom na to da je nejasno hoće li ovaj budući subjekt imati za cilj maksimiziranje svoje dobiti.
Komisija će sada dalje istražiti kako bi utvrdila jesu li njezine početne zabrinutosti potvrđene. Otvaranje detaljne istrage također daje Češkoj i zainteresiranim trećim stranama priliku da dostave komentare. Ne prejudicira ishod istrage.
Pozadina
Sud je pojasnio da, u skladu s člankom 194. stavkom 2. UFEU-a, države članice mogu odrediti uvjete za iskorištavanje svojih energetskih resursa, svoj izbor između različitih izvora energije i opću strukturu svoje opskrbe energijom, što ne isključuje da izbor od nuklearne energije.
Prema pravilima EU-a o državnim potporama, Komisija analizira usklađenost mjere prema članku 107. stavku 3. točki (c) Ugovora o funkcioniranju Europske unije („UFEU”), koji državama članicama omogućuje potporu razvoju određenih gospodarskih aktivnosti pod određenim uvjetima. Potpora bi trebala ostati nužna i razmjerna te ne utjecati negativno na uvjete trgovanja u mjeri koja je suprotna zajedničkom interesu.
Nepovjerljiva verzija odluke bit će dostupna pod brojem predmeta SA.58207 u Registru državnih potpora na web stranici Opće uprave za tržišno natjecanje nakon što se riješe sva pitanja povjerljivosti. Nove objave odluka o državnim potporama na internetu i u Službenom listu navedene su u e-Vijestima Tjednika državnih potpora.
Post je objavljen 01.07.2022. u 12:35 sati.