>Komisija 22.6. predlaže prvi zakon koji je izričito usmjeren na obnovu europske prirode, na popravak 80% europskih staništa koja su u lošem stanju i vraćanje prirode u sve ekosustave, od šuma i poljoprivrednog zemljišta do mora, slatkovodnih i urbanih ekosustava. Prema ovom prijedlogu zakona o obnovi prirode, pravno obvezujući ciljevi za obnovu prirode u različitim ekosustavima primjenjivat će se na svaku državu članicu, nadopunjujući postojeće zakone.
Cilj je pokriti najmanje 20% kopnenih i morskih područja EU-a do 2030. mjerama obnove prirode i na kraju ih proširiti na sve ekosustave kojima je potrebna obnova do 2050. godine.
Zakon će povećati postojeća iskustva mjera obnove prirode kao što su ponovno oživljavanje, vraćanje stabala, ozelenjavanje gradova i infrastrukture ili uklanjanje onečišćenja kako bi se omogućilo da se priroda oporavi.
Obnova prirode nije jednaka zaštiti prirode i ne dovodi automatski do više zaštićenih područja. Iako je obnova prirode nužna i u zaštićenim područjima zbog njihovog sve lošijeg stanja, ne moraju sva obnovljena područja postati zaštićena područja. Većina njih neće, jer obnova ne isključuje gospodarsku aktivnost. Obnova je život i proizvodnja zajedno s prirodom vraćanjem više biološke raznolikosti posvuda, uključujući područja u kojima se odvija gospodarska aktivnost kao što su šume kojima se upravlja, poljoprivredno zemljište i gradovi na primjer.
Obnova usko uključuje i koristi svim dijelovima društva, mora se provoditi u inkluzivnom procesu, a posebno pozitivno utječe na one koji za život izravno ovise o zdravoj prirodi, uključujući poljoprivrednike, šumare i ribare. Ulaganje u obnovu prirode dodaje 8 do 38 € ekonomske vrijednosti za svaki potrošen €, zahvaljujući uslugama ekosustava koje podržavaju sigurnost hrane, otpornost i ublažavanje ekosustava i klime te ljudsko zdravlje. Također povećava prirodu u našim krajolicima i svakodnevnom životu, s vidljivim prednostima za zdravlje i dobrobit, kao i kulturnu i rekreacijsku vrijednost.
Zakon o obnovi prirode postavit će ciljeve i obveze obnove u širokom rasponu ekosustava na kopnu i moru. Ekosustavi s najvećim potencijalom za uklanjanje i skladištenje ugljika te sprječavanje ili smanjenje utjecaja prirodnih katastrofa kao što su poplave bit će glavni prioriteti. Novi zakon se nadovezuje na postojeće zakonodavstvo, ali pokriva sve ekosustave umjesto da se ograničava na Direktivu o staništima i zaštićena područja Natura 2000, s ciljem da sve prirodne i poluprirodne ekosustave stavi na put oporavka do 2030. godine. Imat će koristi od značajne EU financiranje: prema sadašnjem višegodišnjem financijskom okviru, oko 100 milijardi eura bit će dostupno za potrošnju na bioraznolikost, uključujući obnovu.
Predloženi ciljevi PRIJEDLOGA ZAKONA O OBNOVI EUROPSKE PRIRODE uključuju:
- Preokrenuti pad populacija oprašivača do 2030. i odatle povećati njihovu populaciju,
- Nema neto gubitka zelenih urbanih površina do 2030., povećanje od 5% do 2050., minimalno 10% pokrivenosti krošnjama drveća u svakom europskom gradu, gradu i predgrađu i neto dobit zelenih površina koje su integrirane u zgrade i infrastrukturu,
- U poljoprivrednim ekosustavima, sveukupno povećanje bioraznolikosti i pozitivan trend za travnjačke leptire, ptice na obradivim površinama, organski ugljik u mineralnim tlima usjeva i značajke krajobraza velike raznolikosti na poljoprivrednom zemljištu.
- Obnova i ponovno vlaženje isušenih tresetišta u poljoprivrednoj upotrebi i na mjestima vađenja treseta,
- U šumskim ekosustavima, sveukupno povećanje biološke raznolikosti i pozitivan trend povezanosti šuma, mrtvog drva, udjela nejednako starih šuma, šumskih ptica i zaliha organskog ugljika,
- Obnavljanje morskih staništa kao što su morska trava ili dno sedimenta, te obnavljanje staništa kultnih morskih vrsta kao što su dupini i pliskavice, morski psi i morske ptice,
- Uklanjanje riječnih barijera kako bi se najmanje 25 000 km rijeka pretvorilo u rijeke slobodnog toka do 2030. godine.
Kako bi se pomoglo u postizanju ciljeva uz zadržavanje fleksibilnosti za nacionalne okolnosti, zakon bi zahtijevao od država članica da razviju nacionalne planove obnove, u bliskoj suradnji sa znanstvenicima, zainteresiranim dionicima i javnošću. Postoje posebna pravila o upravljanju (praćenje, procjena, planiranje, izvješćivanje i provedba) – koja bi također poboljšala kreiranje politika na nacionalnoj i europskoj razini, osiguravajući da vlasti zajedno razmatraju povezana pitanja biološke raznolikosti, klime i sredstava za život.
Prijedlog predstavlja ključni element Europskog zelenog dogovora: obvezu strategije biološke raznolikosti za 2030. da Europa bude primjerom u preokretanju gubitka biološke raznolikosti i obnavljanju prirode. To je ključni doprinos EU-a u tekućim pregovorima o Globalnom okviru za biološku raznolikost nakon 2020. koji će biti usvojen na Konvenciji o biološkoj raznolikosti COP15 u Montréalu od 7. do 15. prosinca ove godine, 2022.
Stroga pravila za smanjenje upotrebe kemijskih pesticida i osiguravanje održivijih prehrambenih sustava do 2030.
Današnji prijedlog ( 22.6. 2022.)za smanjenje upotrebe kemijskih pesticida pretvara našu predanost zaustavljanju gubitka biološke raznolikosti u Europi u djelo. Prijedlog će pomoći u izgradnji održivih prehrambenih sustava u skladu s europskim zelenim dogovorom i strategijom od farme do vilice, istovremeno osiguravajući trajnu sigurnost hrane i štiti naše zdravlje.
Znanstvenike i građane sve više brine uporaba pesticida i nakupljanje njihovih ostataka i metabolita u okolišu. U završnom izvješću Konferencije o budućnosti Europe građani su posebno zatražili da se pozabave upotrebom i rizikom od pesticida. Međutim, aktualna pravila Direktive o održivoj uporabi pesticida pokazala su se preslaba i neravnomjerno se provode. Također, nedovoljan je napredak postignut u korištenju integriranog upravljanja štetočinama kao i drugih alternativnih pristupa. Kemijski pesticidi štete ljudskom zdravlju i uzrokuju smanjenje biološke raznolikosti u poljoprivrednim područjima. One zagađuju zrak, vodu i širi okoliš. Komisija stoga predlaže jasna i obvezujuća pravila:
Pravno obvezujući ciljevi na razini EU-a i na nacionalnoj razini za smanjenje upotrebe i rizika od kemijskih pesticida i upotrebe opasnijih pesticida za 50% do 2030., države članice će postaviti vlastite nacionalne ciljeve smanjenja unutar definiranih parametara kako bi osigurale da EU ciljevi su postignuti. Stroga će nova pravila o ekološki prihvatljivoj kontroli štetočina biti:
Nove mjere će osigurati da svi poljoprivrednici i drugi profesionalni korisnici pesticida prakticiraju integrirano upravljanje štetočinama (IPM), u kojem se prvo razmatraju alternativne ekološke metode prevencije i kontrole štetočina, prije nego što se kemijski pesticidi mogu koristiti kao krajnja mjera. Mjere uključuju i obvezno vođenje evidencije za poljoprivrednike i druge profesionalne korisnike. Osim toga, države članice moraju uspostaviti posebna pravila za usjeve u kojima se utvrđuju alternative koje će se koristiti umjesto kemijskih pesticida.
ZABRANA SVIH PESTICIDA NA OSJETLJIVIM PODRUČJIMA
Korištenje svih pesticida bit će zabranjeno na mjestima kao što su urbane zelene površine, uključujući javne parkove ili vrtove, igrališta, škole, rekreacijske ili sportske terene, javne staze i zaštićena područja u skladu s Naturom 2000 te na svim ekološki osjetljivim područjima koja se moraju očuvati. ugroženi oprašivači. Ova nova pravila će ukloniti kemijske pesticide iz naše blizine u svakodnevnom životu.
Prijedlog pretvara postojeću Direktivu u Uredbu koja će se izravno primjenjivati u svim državama članicama. Time će se riješiti stalni problemi sa slabom i neravnomjernom provedbom postojećih pravila tijekom posljednjeg desetljeća. Države članice morat će Komisiji dostaviti detaljna godišnja izvješća o napretku i provedbi.