„Nitko ne bi trebao raditi. Rad je uzrok gotovo svega zla na ovome svijetu.“
„O čem' ti pričaš?“
„Rad je stvorio sve eksploatacijske sustave od robovlasništva i feudalizma do kapitalizma i realsocijalizma u kojima čovječanstvo pati tisućama godina, jer je kao prisilna i otuđena djelatnost u korist „elite“ besposličara koji su svladali umijeće nerada i bogaćenja na tuđi račun, postao naporna zadaća i kao takav izvor višestruke patnje.“
„Ali rad i oplemenjuje čovjeka i mijenja svijet nabolje.“
„To je sranje. Ideja da je rad plemenit izvor je ogromne štete. Da, ovaj svijet je izmijenjen našim radom i to je razlog zašto je izmijenjen tako loše."
„Kak' to misliš? Da nema rada ne bi bilo ni svih dobrobiti u kojima čovječanstvo uživa. Kome je ikada rad donio štetu?“
„Pa većini koja radi. Da nema tog uzvišenog rada ne bi bilo ni neimaštine ni stresa koji uzrokuje mnogostruka oboljenja i skraćuje život, dok manjini besposličara to donosi blagostanje i uživanje. Rad je ucjena, ako nisi te sreće da si rođen u klasi eksploatatora ili sposoban da to postaneš moraš otuđivati svoj rad i tako zaslužiti pravo na hranu, jer oni koji besposličare živeći od tuđeg rada smiju jesti, a oni drugi koji besposličare jer ne mogu naći posao ili ne žele naći takav posao u kojem će otuđivati svoj rad ne smiju jesti, znaš kak' veli sv. Pavao: 'Ako netko neće raditi neka i ne jede!', osim robovlasnika.“
„To sve ne znači da je rad nešto loše, to samo znači da mi kao ljudi trebamo poduzeti sve što možemo da stvaramo pravednije društvo.“
„To je samo floskula dok god postoji organizacija rada u kojoj jedni rade, a drugi ubiru plodove tog rada. Svijet se radom neće mijenjati nabolje, to je pokazala povijest, stoga je jedini način promjene nabolje prestanak rada. Ne neki kratkotrajni štrajkovi kojima se samo produžuje agonija rada, već rad treba ukinuti u potpunosti. “
„Pričaš gluposti, kak' će ljudi živjeti ako prestanu raditi?“
„Kako žive oni koji ne rade? Pa tako što drugi rade za njih. Da bi se stvarno promijenila ta eksploatacijska paradigma prvo treba prestati raditi, a onda stvarati drugačije odnose, onda se tek može ona floskula o stvaranju pravednijeg društva provoditi u djelo, dakle, da bi rad pretvorili u nešto plemenito prvo ga treba ukinuti.“
„Stvarno pričaš bedastoće. Prvo ćemo ukinuti rad, a onda ćemo raditi drugačije da bi taj rad postao plemenit i njime bi stvarali pravednije društvo? Pa i to će biti rad, vidiš da nema ničeg bez rada.“
„Ima, jer prvo treba ukinuti rad, a ovo drugačije plemenitije djelovanje možemo nazvati nekim drugim imenom. Dakle, protiv ovog trenutnog kapitalističkog zla se najučinkovitije boriti neradom. Prvo potkopamo temelje kapitalizma neradom, a onda stvaramo bolji svijet. Neradnici su ljudi koji misle svojom glavom i vide svojim očima. I zato, neradnici svih zemalja, ujedinite se!“
„Alooo, vas dvojica, jel' vi mislite raditi?! Gablec je prošao, kaj se čeka, ajmo na posel! Kaj mislite da ste nezamjenjivi, ima ih koji bi rado bili na vašem mjestu!“
„Sve manje i manje ih ima.“
„Šuti budalo, čut' će te. Evo šefe, idemo.“ *
*Ovo je samo priča iz nekih davnih vremena kada je svijet bio grozno mjesto. Danas smo ipak stvorili puno bolji svijet upravo zahvaljujući radu, jer sada kad se već bogati još više bogate to bogati i sve ostale. Superhik i Škegro su bili u pravu.
I za kraj jedan primjer borbe protiv kapitalizma neradom