Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/paterluka

Marketing

'Vjerkač' u Palmi 26. ožujka 2001.


Vježba: Ogledaj se u pogledu susjedovu.
--
BLAGOVIJEST
Prevedenica iz grčkog: blaga, dobra vijest. Naš starinski izraz Nazvišćenje. Također se upotrebljava: Anuncijota (Jelsa), Gospa Luncijuta (Komiža), Nuncijata (Blato), Zviestovanje (Hrvati kraj Bratislave u Slovačkoj) Budući da se oko ovog blagdana cijepi voće, blagdan se zove Cipjenica (Hrvati u Mađarskoj i Austriji), a jer se u to vrijeme i sadi zove se i Sadovenica (Podravina), Sedmnica (Ozalj). Naziva se i po mjesecu martu Sveta Marija Marčenica (Istra), Marčena (Omišalj), Marčenica (Novalja na Pagu). Oko Ogulina se naziva i Druga Svetica (za razliku od Prve Svetice, tj. Svijećnice). Tim redom dolaze važniji Marijini blagdani u godini. U Ogulinu za taj blagdan kažu i Glavnjica (za razliku od Iskrice, tj. Svijećnice). Tim se želi reći da je od Svijećnce vrijeme postalo toplije. (“Za glavnju drva je toplije”) [Hrvatsko Slovo, 20. ožujka 1998. str. 18]
--
Prije nego je začela pod srcem, Marija je začela u srcu. (Augustin)
--
Djevica je dala Isusu ljudsku narav, tj. materiju od koje je sazdano njegovo tijelo.
--
“Presveta je Marija sjedinila Kristovu ljudsku narav s Bogom.” (Andrija Kretski)
--
Blagovijest je “početak našega spasenja” (Sv. Beda Časni)
--
Sveti Bernard onaj cvijet koji se slika uz Mariju u trenutku navješetnja, objašnjava: “Cvijet (tj. Krist) htio biti rođen od cvijeta (tj. Djevice) u cvijetu (tj. u Nazaretu - heb. cvijet), u vrijeme cvijeta (tj. proljeća).
--
Šalom = Mir s tobom Marijo => Kraljica Mira
Haire = Raduj se Marijo => Uzroče naše radosti
Ave = Zdravo Marijo => Zdravlje bolesnih
--
Djevice, čula si da ćeš začeti i roditi Sina, čula si da to neće bito po čovjeku, nego po Duhu Svetomu. Anđeo očekuje odgovor. Vrijeme je naime da se vrati Bogu koji ga je poslao. Očekujemo, Gospo, riječ smilovanja i mi, koje jadno pritište osuda. A eto tebi se pruža cijena spasenja našega: ako pristaneš, odmah ćemo biti oslobođeni. Po vječnoj Božjoj Riječi svi smo nastali, a evo umiremo. Trebalo bi da nas tvoj kratki odgovor ojača i tako da se vratimo u život. Djevice blažena, to te smjerno moli rasplakani Adam, s bijednom svojom djecom izagnanik iz raja, to isto Abraham i David. To željno traže ostali sveti oci, tvoji naime pređi, jer i oni borave u kraju smrtne sjene. To cijeli svijet očekuje prostrt pred tvojim koljenima. I s pravom, jer o tvojim ustima ovisi utjeha jadnika, otkupljenje sužnja, oslobođenje osuđenika i konačno spas sve Adamove djece, cijeloga tvog roda. Djevice, brzo odgovori. Odgovori brže Anđelu, a po Anđelu gospodinu. Odgovori riječi i primi Riječ. Izgovori svoju i primi Božju Riječ; izusti prolaznu, a prigrli vječnu. Što oklijevaš, što se plašiš? Vjeruj, ispovijedi i primi! Nek poniznost primi smionost, a ustručavanje pouzdanje. Sad nipošto ne dolikuje da djevičanska prostodušnost zaboravi na razboritost. Razborita djevice, jedino se u toj stvari ne plaši preuzetnosti. Iako je naime stidljivost draga u tišini, sada je ipak potrebnija pobožnost u riječi. Djevice blažena, otvori srce vjeri, usne pristanku, krilo Stvoritelju. Eto željno očekivani od svih naroda kuca vani na vratima. Ah, ako te radi tvog oklijevanja mimoiđe, i ponovno počneš u tuzi tražiti onoga koga traži tvoja duša. Ustani, potrči, otvori! Ustani vjerom, potrči predanjem, otvori ispovijedanjem. I reče: Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj riječi! (Sv. Bernard, Brevijar, sv. I, str. 242)
--
MARIJA
1. Štovanje Marije uvodi nas dublje u Kristov misterij
2. Preko Marije dolazimo do integracije sv. Pisma i Tradicije
3. Marija kao Židovka povezuje novi Božji narod i Izrael
4. Štovanje Marije osigurava vjeri integraciju razuma i srca
5. Marija daje Crkvi lice Majke (čuva je da se ne pretvori u partiju, organizaciju)
6. Marija u sebi objedinjuje čovjeka - posjeduje kvalitete muškog i ženskog srca.
--
Marija je već na Efeškom saboru 431.g. dobila naslov "pobjednica svih zabluda". II Vatikanski sabor to isto potvrđuje govoreći da Marija "u sebi na neki način sjedinjuje i odrazuje najveće istine vjere" (LG 65) Marija je dakle najizvrsniji put do prave doktrine Crkve, najsigurniji put do Krista.
--
II Vatikanski sabor o Mariji:
- Najodličniji je plod otkupnjenja.(SC 103), prva potpuno rođena "odozgo"-kćerka svoga Sina
- Sudjelovala u Spasiteljevu djelu, poslušnošću, vjerom, ufanjem i žarkom ljubavlju. (LG 61)
- Oblikovana od Duha Svetoga. (LG 56)
- Slušala i čuvala riječ Božju (LG 58)
- Kao djevica, zaručnica i majka - lik je Crkve, koja je također djevica zbog cjelovitosti vjere, zaručnica zbog jedninstva s Kristom, majka zbog rađanja bezbrojne djece. (LG 64)
- Zbog svojih kreposti, Marija je model Crkve (LG 65)
- Ona je odvjetnica, pomoćnica, pomagačica, posrednica. (LG 62)
- Uznesena na nebo, ona je eshatološka slika i početak Crkve kakva ima biti. (LG 68)
--
Pokoncilska teologija:
- Marija je vrhunski izraz ljudske slobode u suradnji čovjeka s Bogom.
- Ona je najuzvišenije povijesno ostvarenje evanđelja. Žena koja je vlašću nad sobom, smislom za odgovornost, otvorenošću prema drugima i duhom služenja, jakošću i ljubavlju savršeno ostvarena na ljudskom planu.
--
Njezina bit i njezino ime je Keharitomene - Milosti puna, to znači bez grijeha začeta.
Zato je nazivamo Blazena, što zapravo znači Presveta.
--
Marija = zvijezda mora. “Zvijezda danica” u mračnim trenucima povijesti Crkve i pojedinaca.
--
Ona je "početak boljega svijeta" kako ju naziva natpis u Hrvatskom svetištu na Trškom vrhu. Pripravila je put Začetniku obnove, ali i sama bila prva obnovljena od Začetnika. Ona je ostvaren čovjek, ono što mi tek postajemo i što ćemo tek postati u definitivnom susretu s Kristom.
--
Promatraj Marijine slike i zamijetit ćeš njeno najveće blago, Isusa u njenom naručju.
--
Marialis cultus (Ivan Pavao II)
Marija je djevica koja:
- sluša: pozornost, utihni da čuješ Božji glas, čitaj Sveto Pismo..
- moli: hvale ("veliča"), prosna ("nemaju vina"), zajednička (Duhovi)
- rađa: Bog po meni rađa svoju milost u dušama meni povjerenima
- prikazuje: sve najdraže, "ne živim više ja, nego Krist u meni"
--
Ti nemaš šta iznijeti do sirotinjsko srce i stare ruke s tragovima rada i bezglasne suze, ali Ti placi i moli, majko, jer ko da me izbavi, ako ne teška suza Tvoja na Božjem dlanu?
(Andrić, Ex ponto i Nemiri, Svjetlost, Sarajevo 1975, 25)
--
Isus je bio gol, žedan, gladan, osuđen ... Marija ga je obukla, napojila, slijedila do križa.
--
“Ako se bojiš Oca pođi Sinu, ako se bojiš Sina pođi Majci.” (Bernard od Clairvauxa, 12 st.)
--
Majka Glave, Majka je i udova. (Augustin)
--
Pošto je otkupio čovječanstvo Isus ga povjerava Mariji. ("Evo ti Majke")
--
Marija je u Isusu kao čovjeku oblikovala ono nužno prapovjerenje u ljubav.
--
Dva su razloga Marijine smrti: prvi je posljedica njezine pripadnosti ljudskom rodu pa je i ona bila podložna zapovidi onoj kojoj su svi ljudi podložni, zapovidi umiranja. Drugi je razlog njezina ljubav prema Bogu, jer “umrla je Maria na način jedan više nego plemeniti, umrla je od same slatke i prigoruće ljubavi Božje” (fra Aleksandar Tomiković 1743-1829)
--
BOGORODICA
Kada su godine 431. biskupi na Efeškom saboru raspravljali o naslovu Bogorodice, kršćanski je puk budno čekao ishod rasprave. Nakon završetka glasanja Otaca narodu objaviše dogmatsko proglašenje Bogorodice. U općem klicanju puk je nosio biskupe na rukama. … Bilo je to vrijeme rasprave oko "Theotokos" ili "Hristotokos".
--
KRISTOLOŠKE RASPRAVE
Dokete niječu da je Isus imao pravo tijelo, pa prema tome i da je stvarno trpio i umro. Imao je prividno tijelo, prividno je trpio i umro. Njegovo tijelo nije imalo normalni razvitak. Isus se je kao odrasli pojavio; rođen je doduše od Marije (prošao kroz nju), ali nije od nje uzeo materiju, već od zvijezda pri silasku u ovaj naš svijet. Dokete polaze od gnostičkog dualizma prema kojem je jedinstvo između božanskog Logosa i ljudskog tijela nemoguće, jer je materija u sebi zla. Tako na pr. prema Klementu Aleksandrijskom Isus nije imao ni glad ni žeđ ni probavu.
--
Ali ako Krist nije imao pravu ljudsku narav, pravo tijelo, onda nije pravo ni trpio, ni umro, niti smo spašeni. Klement Rimski kaže da je Krist dao svoje tijelo za naše tijelo, svoju dušu za našu dušu.
--
"Quod non est assumptum, non est sanatum"
--
Arijanci su nijekali da je Krist uzeo ljudsku dušu. Kažu da je Logos uzeo tijelo bez duše i sam je posto životni princip tog tijela. A budući je očito da je njegova duša promjenjiva (duševna uzbuđenja) – znači da Logos nije pravi Bog.
--
Učiteljstvo: Tijelo Kristovo je sredstvo našeg otkupljenja: "Bog nas izmiri u Kristovom smrtnom tijelu" (Kol 1, 22)
--
Unio hypostatica: Kod Isusa se sjedinjenje božanstva i čovještva zbilo u jednoj osobi – i to osobi božanstva, koja je nosilac Isusove osobnosti. Tako Isusova ljudska narav nema svoj ljudski subjekt, već joj je subjekt Logos, Druga božanska osoba. HU nikad ne prestaje! Bog je zauvijek Bogočovjek. (manihejci su govorili da je Logos napustio čovjeka Isusa prije muke.)
--
Stoga se može reći da Sin Božji jede, pije, umoran je, spava… communicatio idiomatum.
--
Melchior Cano: Krist je ni na križu imao viziju Boga, a radost koja nužno slijedi iz gledanja Boga, izostala jer ju je Bog uskratio.
--
Monofiziti su mislili da je takvim jedinstvom u Kristu nastala nova osoba. Što je netočno, treba imati uvijek na umu: ista osoba koja je od vijeka Bog postaje u vremenu čovjek, a da tim nije prestala biti Bog.
--
Prva četiri stoljeća oko tog jedinstva božanske i ljudske naravi u Isusu, žučno se raspravljalo.
--
Dvije su tendencije:
Isticali jedinstvo: Logos-sarx, Aleksandrijska šk., prenaglasili Božanstvo Isusovo, zapostavili njegovu ljudsku narav. Na toj liniji su dokete, koje Krista lišavaju njegova čovještva.
Isticali dvojstvo: Antijohijska šk. Logos stanuje u čovjeku Isusu kao u hramu. Jedinstvo između te dvije osobe je samo izvanjsko. Na toj liniji je adopcijanizam koji kaže da je Isus sin Marijin, a ne Sin Božji. Marija je rodila čovjeka Isusa u kojeg se kod krštenja nastanila Sila Božja. Dakle, u Isusu su dva subjekta, dvije osobe.
--
Teodor Mopsvestia uvodi Logos-antropos-kristologiju. (Do sad smo imali Logos-sarx-kristologiju). Kaže da Logos stanuje u Kristu kao u hramu. Nestorije s tim nastavlja, i dosljedno tome niječe da je Marija theotokos. Jer kaže da u Isusu imamo dvije osobe: Sina Božjega i Sina Marijina. Marija je rodila samo Iusa čovjeka u kojem se Logos nastanio. Jedinstvo je samo vanjsko. Prema tome "incarnatio" nije u pravom smislu, već se radi o "ingabitatio".
--
Cijela zbrka je nastala oko toga.
- Jedni misle da se ljudska narav pretvorila u božansku (conversio)
- Drugi da je miješanjem ljudske i božanske naravi nastala treća narav (confusio)
- Treći da su se te dvije naravi spojile, kao što je to s dušom i tijelom u čovjeku. (conpositio)
--
Kalcedonski sabor 451. "Učimo da je jedan te isti Krist, Sin, Gospodin, Jedinorođenac u dvije naravi nepomiješan, nepromijenjen, nepodijeljen, nerastavljen.
--
Obavijesti:
Donesite darove za aukciju, prihodi od prodaje idu za Knin
U srijedu 4.4. u 17 sati susret onih koji su bili volonteri u jub. godini i Rimu
Hoćemo ili nećemo u Rim?
Večeras su s nama mladi iz pokreta Fokularina
U petak u 17 sati počinju duhovne vježbe, vodi p. Lovrić
A ako bi netko u DV na Fratrovcu koje počinju u četvrtak neka se javi Anđi, tel. 4586234. cijena 100 Kn. DV vodi p. Niko Bilić
Trebam arhitekta. Trebam nekog tko zna crtati karikature
Biskup Vlado Košić je gost 9. travnja
Pogledajte web stranicu Palme
Upišite se na evidencijske kartice
Svirači pridružite se našem "bandu"
Luka Rađa, Blagovijest, Palma, 26. ožujka 2001.

Post je objavljen 25.03.2022. u 17:16 sati.