Život je maskenbal ,ljudi su krivi,pod tuđom maskom lakše se živi.....ili tako nekako ide to sve skupa.
Još od kad je Shakespeare vlovil onoga kaj je držal lubanju u rukama i sebi kose čupo piti ili ne piti,ljudi su natezali ka glumi i presvlačenju u likove iz bajki,basni,povijesne likove ili pak one koji bi htjeli biti ,a nisu.Tako se i u našem dragom Zagrebu od najranijih dana počelo glumiti na svim razinama..Dolazile su razne njemačke trupe,a bilo je i domaćih za pučko veselje,koji su narodu hteli dati malo kulture i zabave u onim mračnim,samo bakljama osvjetljenim noćima.
Znamo da su se prve predstave odigravale onak zapraf u palači Amedeo na Gornjem gradu,a onda je lepo Stanković pobral pare na lutriji i dao ih da se sagradi kazalište samo za sebe u kojem se osim glumatanja moglo i zaplesati,pa i baciti kakva rukavica u bebu drito kako bi se nekoga pozvalo na dvoboj,radi kakve prevrtljivice,koja si nije dala upisati u knjižicu red plesova s ovim ili onim,nego si je odabrala jednog i s njime tancala celu večer,na što su se mamice,kume,pratilje hitale u nesvest od neugode. „ joj,je mala imala krivu guvernantu u detinjstvu“!
A onda je za naš Zagreb došlo vreme 19 stoljeća i odlučeno je da kazalište na Gornjem gradu,danas je tu unutra gradska skupština i zahod za zaštitu baštine,nije dovoljno reprezentativno za ugledne presvlakuše i glumce,pa se dalo napraviti novo ,ljepše,bolje, veće u Donjem gradu,Hrvatsko narodno kazalište.Došao je i sam car iz Beča,ali osim šampanjera dočekali su ga prosvjedi i spaljivanje mađarske zastave.Njegovo apostolsko veličanstvo je ziher prevrtal očima,kam sam došel,pa ti su die Morlaken ( vlaji,vlasi) totalno nori,ali je ipak vudril s čekićem po stupiću i otvorio nam novi theater.
Sve je skupa ,bit će valjda tako,od samog djetinjstva to promatral i naš glavni lik,Stipica,rođen u ovome gradu u plemićkoj obitelji,dobro odgojen,bogat,pa je poneki projekt mogao izgurati i sam bez uplitanja gradskih vlasti,koje su i onda teško otvarale novčanik za kulturu i umjetnost.
Stipan je i sam od najranijih dana pisao i škrabao kazališne komade,kritike,drame i lakrdije,koje su mu i izvođene na daskama koje život znače,ali je ipak najveći trag ostavio ipak na čelu te zgrade,ne dugo,samo 4 godine,ali ipak dovoljno da ga se pamti.Obnovio je operu,koja je nekoliko puta bila izbacivana iz samog teatra,ali se uvijek vraćala natrag,uveo je i struju da si glumci ne trgaju noge po mraku,premda im se kaže kad izlaze na pozornicu,strgni si nogu,ali to za sreću.
Kako su se glumci u ono doba odabirali što ovako što onako ili su učili glumiti na svim stranama svijeta,najviše u Pragu ili Beču,stvorila se potreba da ostanu doma i da se doma naučiju glumiti,ne mislim kod kuće,mada je i toga bilo,,nego u svom gradu,pa je zaslužan što je Zagreb,a i Hrvatska dobila prvu glumačku školu.Kako je bio radoholičar i pomno pratio sve trendove u svijetu tadanjeg glumatanja,radio je i na modernizaciji izraza,repertoara,a u amanet ostavio nam je i knjigu o svom i glumačkom stvaralaštvu,“ Hrvatsko glumište“ iz 1904.godine.
Veliki narodnjak,poštovalac Ilirskog preporoda,pravi zagrebački gospodin prve kategorije Zagrebu je ostavio i još jedno sjećanje na njega,ali i na jednog velikana,o kojem sam već pisao,spomenik Petru Preradoviću,ali i prvu izvedbu opere Vatroslava Lisinskog Porin,koju ovaj nije doživio.
Toliko bi se toga još moglo napisati o Stjepanu pl.Miletiću,ali to ne bi stalo u jedan ovakav kratak osvrt na crticu iz povijesti Zagreba.Umro je u dalekom Muenchenu 1908 godine.
Iza sebe je osim vrednog rada ostavio i sina Oktavijana,prvog filmaša,a ovaj je valjda u spomen na velikog oca,napravio prvi film i to o Lisinskom.
Tempus fugit......