Prevare putem interneta nisu ništa novo. One su već dugo godina uobičajena pojava kojima se služe svi oni koji žele na lak način doći do novca na nečiju štetu, iskorištavajući pri tome ljudsku neupućenost i naivnost.
Od toga da putem e-maila izvode pokušaje ucjene i/ili iznude, pa do toga da na nekin način pokušaju pribaviti tuđe osobne podatake kojima zatim mogu nekome ukrasti identitet i novac s bankovnog računa (tzv. phishing)
Jedan takav način prevare pojavio se nedavno na internet oglasniku "Njuškalo" koji je jako popularan u našim krajevima.
Sve više ovakvih pokušaja prevare: Javio mu se na oglas i umalo pokrao novac s računa
Uglavnom prevara ide po principu da se prodavatelju iz neke udaljene zemlje putem WhatsAppa ili Vibera porukom javi netko na lošem hrvatskom jeziku, te navodi da je zainteresiran za kupnju, ali zatim prodavatelju pošalje link na neku stranicu koja glumi stranicu oglasnika, a gdje se od prodavatelja traži da putem online obrasca "kupcu" dostavi broj računa, broj bankovne kartice, stanje bankovnog račina i slične podatke...
Krađa ili zlouporaba kartice
Lažne web stranice (phishing)
Općenito stvari koje su u startu veliki znaci za uzbunu, odnosno da su "kupci" vrlo vjerojatno najobičniji prevaranti koji pokušavaju ukrasti nečije podatke su..:
1. Kontaktiraju vas porukom na lošem hrvatskom jeziku s broja u nekoj udaljenoj zemlji
Svaki telefonski broj koji ne počinje sa +385 (pozivni za Hrvatsku), +386 (Slovenija), +381 (Srbija) i +387 (BiH) je znak za uzbunu... Naime, oni koji ne znaju hrvatski (ili srpski ili bosanski, koji su dovoljno slični hrvatskom za sporazumijevanje bez problema), uglavnom će prvo pitati da li možda znate engleski ili već neki drugi jezik.
Osim toga, zbog čega bi ozbiljnom kupcu trebao biti problem nazvati prodavatelja, umjesto da mu šalje poruku?
2. Odmah pristaju na kupnju po istaknutoj cijeni
U najvećoj većini slučajeva, onaj tko stvarno kupuje nešto rabljeno putem oglasnikaod fizičke osobe, prvo će pitati je li istaknuta cijena zadnja. Uz to, malotko normalan će od fizičke osobe kupovati neki skuplji komad tehničke robe (npr. fotoaparat ili objektiv) "na neviđeno", bez da ga prvo osobno isproba...
3. Šalju vam link na koji vi morate kliknuti kako bi oni "obavili kupnju", "naručili dostavu" isl...
...a adresa stranice na koju link vodi nema veze sa stranicom oglasnika (što je vidljivo po samoj web adresi!), iako stranica na prvi pogled (zbog dizajna) izgleda slično, a uz to, tekst na stranici obiluje gramatičkim greškama, i nesuvislim formulacijama rečenica.
4. Traže od vas podatke kao što su broj bankovne kartice, PIN, OIB/JMBG, stanje računa, kopiju osobne iskaznice.... itd.
...bilo da im ih pošaljete u poruci, bilo da ispunjavate nekakav on-line obrazac.
Naime, ako netko nešto namjerava kupiti od vas, a namjerava vam uplatiti novac direktno na tekući ili žiro račun (umjesto da naručeno plati pouzećem prilikom dostave), jedino što mu je zaista potrebno je IBAN, odnosno broj vašeg računa na koji će on (kupac) uplatiti novac. Ne trebaju mu ni vaš OIB, niti kopija osobne iskaznice, ni broj bankovne kartice, ni PIN,... niti bilo koji drugi podatak!
S druge strane, upravo je kupac taj koji bi prodavatelju trebao poslati svoje podatke - ime i adresu na koju želi da mu prodavatelj poštom ili kurirskom službom pošalje kupljeno. I naravno, ako ne plaća pouzećem, već unaprijed - potvrdu o uplati.
Post je objavljen 19.03.2021. u 00:01 sati.