Nakon serije potresa u Petrinji, Glini, Sisku, brojnim okolnim naseljima i drugim područjima Republike Hrvatske, koji su započeli 28. prosinca 2020. godine, razvidno je da su oni po svojoj jačini i posljedicama katastrofalni.
Katastrofa je, prema aktualnom, Zakonu o sustavu civilne zaštite, definirana člankom 3.
(8) Katastrofa je stanje izazvano prirodnim i / ili tehničko- tehnološkim događajem koji opsegom, intenzitetom i neočekivanošću ugrožava zdravlje i živote većeg broja ljudi, imovinu veće vrijednosti i okoliš, a čiji nastanak nije moguće spriječiti ili posljedice otkloniti djelovanjem svih operativnih snaga sustava civilne zaštite područne (regionalne) samouprave na čijem je području događaj nastao te posljedice nastale terorizmom i ratnim djelovanjem
Vlada Republike Hrvatske
Članak 9.
Vlada Republike Hrvatske rukovodi djelovanjem sudionika u sustavu civilne zaštite u katastrofama uz potporu Stožera civilne zaštita Republike Hrvatske, a prema Pravilniku o sastavu stožera, načinu rada te uvjetima za imenovanje načelnika, zamjenika načelnika i članova stožera civilne zaštite.
Članak 2.
(1) Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske čine imenovani predstavnici:
– ministarstva nadležnog za unutarnje poslove
– ministarstva nadležnog za obranu
– ministarstva nadležnog za financije
– ministarstva nadležnog za zdravstvo
– ministarstva nadležnog za poljoprivredu
– ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša
– ministarstva nadležnog za graditeljstvo
– ministarstva nadležnog za gospodarstvo
– ministarstva nadležnog za more, promet i infrastrukturu
– ministarstva nadležnog za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku
– ministarstva nadležnog za vanjske i europske poslove
– ministarstva nadležnog za turizam
– ministarstva nadležnog za kulturu
– ministarstva nadležnog za znanost i obrazovanje
– Hrvatske vatrogasne zajednice
– Državnog hidrometeorološkog zavoda
– Seizmološke službe
– Hrvatskih voda
– Hrvatskog crvenog križa
– Hrvatske gorske službe spašavanja i
– Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
– Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu.
(2) Ministar unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: ministar) je načelnik Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske te rukovodi radom Stožera.
Članak 10.
(1) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra unutarnjih poslova donosi:
-Procjenu rizika od katastrofa za Republiku Hrvatsku
- Strategiju smanjenja rizika od katastrofa
- Strategiju razvoja sustava civilne zaštite
-Državni plan djelovanja civilne zaštite
(2) Državni plan djelovanja civilne zaštite usklađuje se s Planom obrane Republike Hrvatske u dijelu koji se odnosi na otklanjanje posljedica ratnog razaranja.
Prema događanjima evidentno je da je Vlada Republike Hrvatske, propustila, na vrijeme proglasiti katastrofu i da nije poštivala odredbe Zakona o sustavu civilne zaštite. Ne ulazim u razloge takvog neargumentiranog oklijevanja, ali to ju ni u kom slučaju ne eskulpira od odgovornosti.
Proglašenje katastrofe tek danas, tjedan dana nakon nesreće, kad se izravna opasnost za ljude ipak umanjila, budi sumnju da se kalkuliralo kako bi se, prozirno, sakrila Vladina izravna odgovornosti.
Također je vidljivo da se u javnosti nije pojavljivao načelnik Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, ministar unutarnjih poslova.
Podržavam danas osnovan, Vladin, Stožer koji će voditi proces i povezati aktivnosti svih sudionika u pružanju pomoći u saniranju posljedica potresa u Sisačko - Moslavačkoj županiji dijelovima Zagrebačke i Karlovačke županije.
Dao Bog da se velike prirodne nesreće više ne događaju, ako se i dogode da sustav bolje funkcionira.
Branko Smrekar
U Brdovcu;4.siječanj 2020.
Post je objavljen 04.01.2021. u 14:46 sati.