Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/agropolitika

Marketing

PRIJEDLOG ZAKONA O GOSPODARENJU TREBA NOVA I BOLJA RJEŠENJA

KAKO SMANJITI OTPAD - GDJE SU RJEŠENJA ?


Do 13. prosinca 2020. na e savjetovanju je PRIJEDLOG ZAKONA O GOSPODARENJU OTPADOM, a Zelena akcija poziva javnost da se uključi u kreiranje novog Zakona o otpadu.

U Priopćenju Zelene akcije su ključni nedostaci u Prijedlogu Zakona o gospodarenju otpadom, koji prema nadležnima u Udruzi nisu prijedlogom dobro riješeni, te se u tom smislu očekuje aktivnost građana. Otpad je naime segment koji stvara svaki pojedinac u zajednici, pa bi upravo pitanja otpada trebala biti riješena na najbolju mogući način . Savjetovanje je na internet adresi:


https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=15318

„Novim se zakonom održavaju na životu neke dosadašnje neprihvatljive prakse. Nažalost neće omogućiti znatnije smanjenje ukupne količine otpada, kao i smanjenje nepoželjnog odlaganja i spaljivanja, a kamoli u dovoljnoj mjeri povećati ponovnu uporabu, recikliranje i kompostiranje“, mišljenja je Marka Košaka iz Zelene akcije.

Prijedlog Zakona, koji je na javnom savjetovanju do 13. prosinca, samo u pojedinim dijelovima predstavlja napredak u odnosu na važeći Zakon iz 2013. godine. Međutim, ti dijelovi samo su preneseni minimalni zahtjevi EU direktiva, bez većih i potrebnih ambicija kakve pokazuju druge članice EU poput Irske, Francuske i Austrije. Osim odredbi iz direktiva, prijedlog Zakona ne uređuje brojne članke kojima bi gospodarenje otpadom postalo učinkovitije i održivije. „Upravo suprotno, novi Zakon degradira i pojedine postojeće pozitivne odredbe. Stoga je potrebno da građani i građanke zahtijevaju temeljitije promjene za naredno desetljeće“, komentirao je Košak.

KLJUČNI NEDOSTACI prijedloga Zakona: centre za gospodarenje otpadom. Naime, ponovo se propisuje obaveza jedinica lokalne samouprave (JLS) da predaju miješani otpad u centre za gospodarenje otpadom koji im to skupo naplaćuju. Zato su JLS prisiljene podizati račune građanima, umjesto da im se omogući ekološki prihvatljiva obrada miješanog otpada u vlastitim postrojenjima. Zatim, propisuje se da oporaba otpada, poput suspaljivanja u cementarama, ne treba biti definirana prostornim planom. Time se onemogućuje utjecaj javnosti na realizaciju neprihvatljivih projekata. Zabrinjavajuće je to što prijedlogom Zakona nije zabranjeno neučinkovito, neisplativo i okolišno neprihvatljivo spaljivanje otpada. Štoviše, spaljivanje opasnog otpada navodi se kao poseban interes za RH, a nisu uzete u obzir druge okolišno prihvatljivije opcije obrade opasnog otpada.Što se tiče cijena javne usluge, odredbe vezane uz to omogućuju raznolike interpretacije u izračunu cijene za građane. Nisu definirani mehanizmi kojima bi se građane zaštitilo od nepravedne strukture cijene..
Mjere vezane za smanjenje uporabe jednokratne plastike minimalno prate EU direktivu te ukazuju na kroničan nedostatak ambicije. Svode se samo na zabranu desetak artikala, dok ostali jednokratni plastični proizvodi, koje regulira Direktiva, nisu obuhvaćeni Zakonom te za njih nisu propisani nikakvi ciljevi smanjenja, niti je istaknuto hoće li se njihova problematika rješavati drugim propisima. Posebno je problematično što se u prijedlogu Zakona ne zabranjuju najtanje jednokratne plastične vrećice koje su jedan od najvećih zagađivača. Samo predložene mjere proširene odgovornosti za proizvođača nisu dovoljne.
Za smanjenje otpada, koje bi trebalo biti glavni prioritet novog Zakona, propisano je vrlo malo mjera. Nije definirano proširenje sustava povratne naknade koja se pokazala učinkovitom u postizanju većeg postotka odvojenog prikupljanja. Također, nedostaju poticaji za razvoj sustava za ponovnu uporabu otpada, kao i drugi gospodarski instrumenti koji bi smanjili proizvodnju i uporabu jednokratnih materijala u korist onih višekratnih. Što se tiče pitanja nadzora, treba propisati više ovlasti komunalnim redarima nad prekršiteljima te povećati kapacitete inspekcijskih službi. Potrebno je regulirati kažnjavanje prekršitelja na tuđim parcelama.

Novi Zakon mora znatno poboljšati pojedine segmente sustava. Zakon mora onemogućiti štetne interpretacije od strane neodgovornih dionika, što je trenutno slučaj zbog brojnih kontradiktornih odredbi u važećem Zakonu.



Post je objavljen 05.12.2020. u 05:19 sati.