GRADSKA UPRAVA UKINULA FINANCIJSKU POTPORU ZELENOM TELEFONU!
UKIDANJE FINANCIRANJA JE OBLIK PRITISKA!
Objavljujem priopćenje ZELENE AKCIJE OD 30.11. 2020.
Gradska uprava raspisala javni poziv za financiranje i ove godine - na koji se Zelena akcija svake godine javlja.
No Zelena akcija je 5. studenog dobila dopis od Gradske uprave prema kojem Zeleni telefon neće biti financiran zbog nedostatka sredstava.
Sredstva koja su „bila namijenjena Udrugama“ raspodijeljena su na druge stavke.
Osim što je Zeleni telefon kroz 26 godina obradio više od 30.000 prijava, njegov rad je prepoznat i na međunarodnoj razini jer se ovaj sustav usluge građanima uvažava kao primjer dobre prakse i u drugim gradovima Hrvatske, te zemljama u regiji. Stoga, kako bi se osigurao kvalitetan nastavak rada Zelenog telefona u interesu javnosti, Zelena akcija traži od Gradske uprave da isplati sredstva predviđena proračunom za 2020. te da osigura nastavak financiranja ZT na način koji neće biti podložan samovolji gradonačelnika ili bilo koje institucije čiji rad udruga kritizira. Zastupnici
Zastupnici Gradske skupštine su devet puta podnosili amandman na prijedlog gradskog proračuna. Tražili su da se program Zelenog telefona uvrsti kao stavka u gradski proračun kako bi se osiguralo neovisno financiranje, koje ne bi ovisilo o samovolji Bandića ili bilo kojeg drugog gradonačelnika. Međutim, Gradska uprava je svaki put odbila taj prijedlog.
Ukidanje financiranja Zelenog telefona ne može se promatrati drugačije, nego kao oblik osvete ili pritiska na Zelenu akciju zbog dosadašnjih aktivnosti. Zelena akcija traži od Grada Zagreba da hitno osigura financijsku podršku ZT-u i time omogući djelovanje tog javnog servisa za građane.
Gradska uprava Grada Zagreba po prvi put u 26 godina nije osigurala financijsku podršku za rad Zelenog telefona. Zeleni telefon Zelene akcije je počeo s radom 1992. godine, a Grad Zagreb još je 1994. godine prepoznao ovaj program kao vrijedan i koristan servis građanima te ga je od tada redovito financijski podržavao. Od početka rada, usluge ZT-a svakodnevno koriste građani, inspekcijske službe, institucije Grada Zagreba i cijele države, mediji, udruge i ostali. Godišnje ZT zaprimi i obradi preko 1.200 prijava građana i građanki. Gradonačelnik Bandić je u prvim godinama obnašanja ove funkcije nekoliko puta dežurao na ZT-u i zaprimao prijave građana, promovirajući ovaj servis za javnost. Tada je u više navrata s govornice Gradske skupštine rekao kako je ZT kvalitetan program koji potiče i informira javnost o problemima očuvanja okoliša i kako ga treba sačuvati.
Međutim, kako je gradonačelnik Bandić pogodovao različitim sumnjivim investitorima, a Zeleni telefon često ukazivao na manipulacije u sustavu prostornog planiranja i zaštite okoliša u Zagrebu, dolazilo je sve više do konfrontacija s Bandićevim načinom upravljanja gradom. Na vrhuncu kampanje za zaštitu Varšavske ulice od građevinskih radova, Gradska je uprava 2010. godine naprasno odbila financirati ZT. Tek nakon brojnih javnih kritika zbog pritiska Gradske uprave na Zelenu akciju, krajem te godine je ZT uspio osigurati 150.000 kn, ali po proceduri koja jasno ovisi o volji gradonačelnika. Taj je iznos bio za čak 54,6 posto manji nego prethodne godine. Za usporedbu, Zelena akcija je 2005. na račun Grada Zagreba temeljem poreza i prireza uplatila 185.884,35 kn.
I nakon smanjenja iznosa financijske podrške, ZT je nastavio rješavati prijave građana, često propitujući i kritizirajući negativne postupke Gradske uprave vezane uz gospodarenje otpadom, zaštitu zelenila, prenamjenu zemljišta i sl.
Od 2018. godine, Gradska uprava je opet smanjila financijska sredstva ZT-u i tada su iznosila 50.000,00 kn. Od tada, zbog nedostatka financijske potpore, ZT radi smanjenim intenzitetom u animaciji medija, terenskom radu i praćenju rješavanja problema, ali i dalje savjetujući građane i prijavljujući probleme nadležnim tijelima.
Što je Zeleni telefon?
Cilj Zelenih telefona je poticanje građana na aktivnije sudjelovanje u zaštiti okoliša, a nadležnih institucija na učinkovitije rješavanje problema u okolišu.
Svaki građanin Republike Hrvatske može prijaviti problem u okolišu ili zatražiti informaciju na broj 072 123 456. Aktivisti i volonteri zajedno s građanima pristupaju rješavanju problema, u suradnji s nadležnim institucijama, te zatim nadziru njihovo rješavanje. Do sada je na Mrežu prijavljeno oko 35.000 slučajeva, što pokazuje da se građani svjesno odnose prema okolišu i da su prepoznali kvalitetu rada ZT-a koja se očituje u ispunjavanju očekivanja građana. Naše istraživanje je pokazalo da je 49 % slučajeva uspješno riješeno.
U prvih 6 mjeseci 2020. godine na Zeleni telefona građani Zagreba uputili su 1399 prijava
Rad kroz Zeleni telefon uključuje pomoć ili posredovanje građanima u rješavanju prijavljenih slučajeva, upoznavanje s radom i ingerencijama nadležnih institucija te rješavanje problema u okolišu.
U prvih 6 mjeseci 2020. godine na Zeleni telefon ukupno je zaprimljeno 1399 prijava građana.
Najveći broj prijava na Zeleni telefon imala je udruga Zelena akcija i to 1095 prijava, zatim udruga Sunce 143 prijave i udruga Zelena Istra 85 prijava.