Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/procitano

Marketing

Autizam


Raun K. Kaufman
Izdavač: VBZ 2019.

Moji su mi se roditelji počeli pridruživati u mom svijetu, umjesto da me prisiljavaju da se ja prilagođavam njihovom.

Trebali biste dati sve od sebe da pokušate gledati očima svoga djeteta.

Umjesto da dijete nastojite navesti da se prilagodi vašem svijetu, vi biste htjeli postati učenik u svijetu vašeg djeteta. Dopustite svome djetetu da bude učitelj.

Djeca nama pokazuju put prema unutra, a onda mi njima pokazujemo put prema van.

Ponavljanje pokreta djeci omogućuje da se intenzivno usredotoče na jednu stvar kako bi najdjelotvornije mogao isključiti bujicu osjetilnih podražaja koje primaju svakog trenutka.

Dugo gradim odnos s djecom prije nego što nešto zatražim od njih. Taj odnos gradimo na onome što nas oboje zanima.

Možete i ovako razmišljati: vaše je dijete član malog kluba sa samo jednim članom. Rješenje nije da pokušate uništiti klub, nego da napravite sve kako biste i vi postali član!
Kad se vaše dijete posveti ponovljenim i isključivim pokretima, uvijek mu se u tome pridružujemo.

Što ne smijete raditi: ne zurite u dijete, nemojte mu se unositi u lice, nemojte uzimati njegove stvari, ni na koji način nemojte nastojati promijeniti djetetovo ponašanje.

Ako uistinu želite utjecati na mozak, dovesti ga u maksimalno stanje rasta i potaknuti što bolje učenje, najvažnije je otkriti postojeće interese i motivacije osobe i iskoristiti ih, a ne nasilno djeci nametnuti informacije ili nastojati motivirati izvana.

Većina ljudi čeka samo 'dobre' ideje. To će vam onemogućiti stvaranje ideja. Morate ih izbacivati u velikim količinama. Ozbiljno! Smislite ih što više i što brže možete.

Ostavite dovoljno prostora djetetu kako bi moglo progovoriti. Ne morate se previše kontrolirati, nego se samo intenzivno i trajno posvetite slušanju svog djeteta.

Vi ste veleposlanik svoga svijeta. Htjeli biste dijete zainteresirati i privući ga da postane dio toga svijeta. Najvažniji dio toga svijeta ste vi. Cilj vam je da dijete bude uzbuđeno zato što je s vama.

Kad vodite dijete na pregled, liječnici ga procjenjuju. Takve procjene su dvostruko pogrešne.
Liječnici procjenjuju dijete jednokratno, iako se na temelju toga kratkog razdoblja o njemu donose dugoročne ocjene.
Vrlo je velika vjerojatnost da će se dijete ponašati netipično kad se suoči s nepoznatom osobom, koja od njega traži da obavlja zadatke koji mu nisu poznati.
Kad je riječ o mikroprocjeni, vi promatrate dijete i možete brzo procijeniti pokazuje li vam ono crveno ili zeleno svjetlo. Kako možete znati o kojem je svijetlu riječ?
Znakovi crvenog svjetla: dijete ponavlja iste pokrete, isključuje me iz onoga što radi, izgleda rigidno i želi kontrolirati situaciju, ne reagira kad mu se obratim, odmakne se kad ga dotaknem, udalji se od mene ili mi okrene leđa.
Znakovi zelenog svjetla: dijete me gleda, reagira kad ga pozovem po imenu, izgleda prilagodljivo, spremno je promatrati svoju aktivnost, izražava nježnost dodirom, uključuje me u svoju aktivnost, kad nešto zatražim od njega on reagira, razgovara sa mnom.
Jeste li sada spremni te elemente povezati u širu sliku?

Znate li kako se osjećate nakon što ste dan proveli u zračnoj luci (umorni ste, preopterećeni i samo biste se malo odmorili)? A vaše se dijete probudi, doručkuje, objeduje, večera i ode spavati – sve to usred pretrpane zračne luke. Takvo je iskustvo vašeg djeteta iz dana u dan. Zato je važno itekako se probuditi da biste stvari sagledali očima svog djeteta.

Čuo sam kako neki roditelji nepopustljivo tvrde da njihovo dijete voli izaći u javne prostore. Uvijek odgovaram jednim od meni najdražih citata moje sestre Bryn: Ovisnik o heroinu uistinu voli heroin. No to ne znači da mu heroin koristi.

Igraonicu s vremenom mijenjamo, tako da postaje sve sličnija vanjskom svijetu, dok na kraju više nema nikakve razlike. Tada vašem djetetu više nije potrebna posebno organizirana okolina. Može biti uspješno u bilo kakvoj okolini.

Kako da zaustavim djetetov napadaj bijesa? To pitanje nazivam 'ugovorenim ropstvom' jer kad ga jednom postavite – čestitam, postali ste rob djetetova napadaja bijesa. Napravit ćete sve što možete kako biste napadaj priveli kraju.
Burna reakcija roditelja vodi do još problematičnijeg djetetovog ponašanja. Svaki put kad roditelj (učitelj, terapeut, član obitelji) tako reagira, problematično ponašanje postaje sve češće, sve ekstremnije i dugotrajnije.

Kad vaše dijete ima napadaj bijesa, kad udara, plače, štipa ili vrišti, time nastoji komunicirati. Sjajno. I htjeli biste da komunicira.
U tome se krije samo jedan problem: vaše dijete govori švedski! Komunikacija na švedskom puno je više od nikakve komunikacije, ali loša je strana, barem s djetetovog gledišta, što nitko u blizini ne razumije taj jezik.

Vaše dijete živi u svijetu u kojem osjeća da nema nikakvu kontrolu i da ništa ne može predvidjeti. Stoga je dijete uvijek u potrazi za predvidljivošću i kontrolom. Ako burno reagirate svaki put dijete nešto napravi, dijete će to češće raditi, makar samo zato da uspostavi predvidljivost i kontrolu.
Zašto bi se uopće mučilo nastojeći govoriti cijelim rečenicama kad može samo zavrištati pa ćete ga razumjeti (barem u grubim crtama)?

Naša djeca u većini slučajeva vide da burno reagiramo kad udaraju, štipaju ili grizu, a vrlo slabo ili nikako reagiramo kad su nježna. Trebali bismo teatralno promijeniti pristup.

Strategije prilagodljivosti korisne su bez obzira na verbalni razvoj vašeg djeteta. Osobito su korisne strategije 'ludiraj se', 'slobodno pogriješi', 'igraj uloge'…

Zapitajte se: događa li vam se da ste toliko preokupirani 'ciljem' da zanemarujete međuljudske veze i interakciju? Za razvoj te dijete i odraslih ništa na svijetu nije važnije.
Proučite jedan dio svijeta svoga djeteta i pridružite mu se u njemu. Ako vaše dijete voli stare automobile pročitajte knjigu o njima i razgovarajte s njim o toj temi. Ako vaše dijete voli ljudima govoriti o svemirskim letovima, s oduševljenjem slušajte dok priča o toj temi. Ako voli morske životinje, nabavite plakate s njihovim slikama, okačite ih na zidove i zapitajte ga koje su mu najdraže. Ne samo što ćete bolje razumjeti svijet svoga djeteta, nego će i njemu biti lakše povezati se s vama – i biti prilagodljivije!

Ako dijete ima visoku razinu kandide i iznenada prestane konzumirati veće količine šećera, može doći do 'odumiranja'. Taj se pojam koristi kako bismo opisali odumiranje mnoštva gljivica odjedanput. Kad gljivice masovno odumiru, vjeruje se da se raspadanje tih organizama oslobađaju otrovi koji se šire organizmom. Zbog toga se kod neke djece koja su smanjila unos šećera tijekom nekoliko dana mogu pojaviti simptomi kao što su mučnina, povraćanje, glavobolja i blago povišena temperatura.

Stalna nadutost još je jedan simptom prekomjernog rasta kandide.

Dijeta bez glutena i kazeina (bez glutena i mliječnih proizvoda), specifična ugljikohidratna dijeta (bez krumpira, kukuruza, riže), dijeta tjelesne ekologije (smanjiti rast kandide uz ravnotežu crijevne flore uvođenjem fermentirane hrane).

Smanjiti nadutost, proljev, zatvor i druge probavne probleme i podići imunosni sustav.

Kvalitetne probiotičke kapsule ili prah, sadrže mnogo više probiotika nego čaša jogurta.

Neke vrste povrća djeci imaju neugodan okus zbog manjka cinka u tijelu, a također je povećana žudnja za slatkišima.

Ako svom djetetu dajete velike količine ribljeg ulja, a niste dovoljno oprezni, mogli biste njegov organizam preplaviti živom i drugim otrovnim tvarima.

Nećemo ni primijetiti što trebamo pohvaliti ako nismo usredotočeni na prekrasne stvari koje naša djeca već rade i ako ne osjećamo zahvalnost zbog njih.

Ostani smiren, ne reagiraj, glupiraj se – stav metode Son-Rise.
Možete pročitati ovu knjigu i zapamtiti sve metode, ali kad ste uznemireni ili ljutiti, nećete moći učinkovito primijeniti načela koja ste naučili. Naš stav utječe na sve što radimo. Ako smo tužni, ne možemo pohvaliti sa zahvalnošću i uzbuđenjem. Ako smo frustrirani, ne možemo ostati opušteni i svom uplakanom, agresivnom djetetu pomoći da pronađe drugačiji način komuniciranja.

Djeca s poremećajem iz autističnog spektra dulje gledaju majku u lice i kreativnije se igraju igračkama kad majke oponašaju njihovu igru nego kad se igraju sama. Nakon te intervencije tijekom samo dva tjedna (20 minuta dnevno) pokazalo se da se trajanje dječjeg pogleda kumulativno produljilo te da su se djeca kreativnije igrala igračkama. Roditelji djese koja sudjeluju u programu Son-Rise dobivaju upute da se uključe u igru oponašanja (pridruživanje) kad god dijete ponavlja pokrete isključujući sve ostale.

Pokazalo se da dojenčad od trećeg do petog mjeseca starosti više voli druženje s osobama koje su prije reagirale na njih, a izbjegavaju interakciju s onima koje ne reagiraju na njih ili čije reakcije nisu u skladu s djetetovim.

Vjerujemo da svako dijete ima razlog za svako ponašanje koje izražava. Umjesto da djecu prisiljavamo da se prilagode svijetu koji još ne razumiju, mi najprije ulazimo u njihov svijet. Nastojimo ga razumjeti kako bismo mogli što djelotvornije pomoći djetetu. U okviru programa Son-Rise djeca nam najprije pokazuju put u svoj svijet, a mi onda njima pokazujemo put u naš svijet.

U programu Son-Rise mi stalno nastojimo uspostaviti odnos i povezanost s našom djecom. Jedan od bitnih načina na koji to radimo naziva se pridruživanje. Umjesto da zabranimo ponavljano, autistično ponašanje ili da dijete potaknemo da ga napusti, mi zapravo sudjelujemo u tim aktivnostima s djetetom. Time ni u kom slučaju ne potičemo autistično ponašanje, već smo u radu s tisućama djece širom svijeta svjedočili upravo suprotno. Kad se pridružujemo djeci, ona su sklonija više od nas gledati, poklanjati nam više pažnje i više nas uključivati u svoju aktivnost. Vidjeli smo da takva djeca sve manje ponavljaju iste pokrete i sve više komuniciraju. Na kraju krajeva, mi s djetetom gradimo sve snažniju povezanost, a istodobno, pokazujući istinsko zanimanje i sudjelovanje u onome što je djetetu bitno, mi zapravo poučavamo upravo one međuljudske vještine koje nedostaju velikom broju naše djece. Kad se dijete svojevoljno poveže s nama, tada se koristimo cijelim nizom motivacijskih i obrazovnih metoda kako bismo potaknuli učenje i usvajanje vještina.












Post je objavljen 06.03.2020. u 14:02 sati.