BOSNA I HERCEGOVINA PODSJETILA VIJEĆE EU NA SVOJU ŽELJU ZA ČLANSTVOM U EU
VIJEĆE EU USVOJILO ZAKLJUČKE KOMISIJE OD 29. SVIBNJA 2019.
Vijeće Eu je 10. prosinca usvojilo zaključke o mišljenju Komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine za članstvo u Europskoj uniji.
Mišljenje Komisije objavljeno je 29. svibnja 2019.i sadržava sveobuhvatan plan reformi koji bi toj zemlji trebao poslužiti kao temelj i potpora na putu prema integraciji u EU.
Vijeće u zaključcima pozdravlja mišljenje Komisije te potiče izvršna i zakonodavna tijela na svim razinama vlasti da započnu s radom na ključnim prioritetima utvrđenima u mišljenju, u skladu s legitimnim težnjama građana Bosne i Hercegovine da ostvare napredak na putu prema pristupanju Europskoj uniji..
SRBIJA OTVORILA POGLAVLJE O SLOBODNOM KRETANJU KAPITALA
Vijeće Eu 10.12., priopćenje
Jedanaesti sastanak Pristupne konferencije sa Srbijom na ministarskoj razini održan je 10. prosinca u Bruxellesu radi otvaranja pregovora o poglavlju 4 - Slobodno kretanje kapitala.
Delegaciju Europske unije predvodila je gđa Tytti TUPPURAINEN, ministrica za europska pitanja, u ime finskog predsjedništva Vijeća Europske unije. Europsku komisiju zastupao je Olivér VÁRHELYI, povjerenik za susjedstvo i proširenje. Srpsku delegaciju predvodila je Jadranka JOKSIMOVIĆ, ministrica za europske integracije.
Današnjom Konferencijom otvoreno je 18 pregovaračkih poglavlja za pregovore od ukupno 35, od kojih su 2 poglavlja privremeno zatvorena. Daljnje pristupne konferencije planiraju se prema potrebi kako bi se proces nastavio u 2020. godini. Pregovori o pristupanju pokrenuti su u siječnju 2014. godine.
Što se tiče otvaranja pregovora o poglavlju 4 - Slobodno kretanje kapitala, Unija je pomno ispitala trenutno stanje u Srbiji. Shvativši da Srbija mora nastaviti da napreduje u usklađivanju i primjeni pravne stečevine obuhvaćene ovim poglavljem, EU je napomenula da postoje mjerila koja moraju biti ispunjena za njeno privremeno zatvaranje.
Uz to, EU je naglasila da će posvetiti posebnu pozornost nadgledanju svih konkretnih pitanja koja se spominju u njenom zajedničkom stavu. Praćenje napretka u usklađivanju i primjeni pravne stečevine nastavit će se tijekom pregovora. Konferencija će se u odgovarajućem trenutku morati vratiti ovom poglavlju.
Što se tiče referentnih vrijednosti, otvoreno poglavlje može se privremeno zatvoriti tek kad EU postigne suglasnost da su ispunjena sljedeća mjerila:
• Što se tiče kretanja kapitala i plaćanja, Srbija dovršava svoje zakonodavno usklađivanje s pravnom stečevinom i pokazuje da će ga moći potpuno implementirati pristupanjem, osiguravajući da su uklonjena sva preostala ograničenja;
• Što se tiče platnih sustava, Srbija pokazuje da će moći pristupiti u potpunosti Direktivu (EU) 2015/2366 pristupanjem, uključujući relevantne akte "razine dvije" spomenute u odjeljku 2, te da će moći učinkovito primjenjivati Uredbu (EZ) 924/2009 i Uredba (EU) br. 260/2012;
• Na području sprečavanja pranja novca i sufinanciranja terorizma, Srbija dovršava potrebno zakonodavno usklađivanje s pravnom stečevinom, međunarodnim standardima (kako je definirano u Radnoj skupini za financijsku akciju) i pokazuje, kroz evidenciju, poboljšanu administrativnu sposobnost pravilno provoditi i provoditi relevantno zakonodavstvo u svim područjima protiv pranja novca, uključujući preporuke koje je dao Odbor stručnjaka za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranje terorizma Vijeća Europe, MONEYVAL, što je rezultiralo povećanje učinkovitosti nadgledanja, nadzora, financijske inteligencije, istraga, kaznenog gonjenja i uvjerenja.
MJERENJE STVARNIH EMISIJA TIJEKOM VOŽNJE AUTOMOBILA
Vijeće usuglasilo stajalište
11.12. Priopćenje, Vijeća Eu
Veleposlanici i veleposlanice država članica danas su na sastanku Odbora stalnih predstavnika Vijeća postigli dogovor o pregovaračkom mandatu u vezi s prijedlogom za izmjenu uredbe (EZ) br. 715/2007 o homologaciji tipa motornih vozila u odnosu na emisije iz lakih osobnih i gospodarskih vozila (Euro 5 i Euro 6) i pristupu podacima za popravke i održavanje vozila.
Predloženom se uredbom nastoji osigurati čvrsta pravna osnova za primjenu faktorâ sukladnosti specifičnih za pojedine onečišćujuće tvari pri ocjenjivanju sukladnosti lakih osobnih i gospodarskih vozila s graničnim vrijednostima emisija ispušnih plinova u EU-u.
Dogovorenim tekstom:
• faktori sukladnosti koji se trebaju upotrebljavati pri mjerenju stvarnih emisija tijekom vožnje lakih osobnih i gospodarskih vozila utvrđuju se na istoj razini kao u prijedlogu Komisije,
• traži se od Komisije da svake dvije godine preispita tehnički razvoj koji se odnosi na točnost prijenosnih sustava za mjerenje emisija (PEMS) te, prema potrebi, podnese novi zakonodavni prijedlog s ciljem smanjenja faktorâ sukladnosti.
Nakon današnjeg dogovora te nakon što Europski parlament postigne dogovor o svojem stajalištu, dva suzakonodavca započet će pregovore s ciljem brzog donošenja predložene uredbe u prvom čitanju.
Kontekst
Granične vrijednosti emisija ispušnih plinova specifičnih za pojedine onečišćujuće tvari dio su pravnog okvira EU-a o homologaciji vozila. S vremenom su dovele do znatnog pada emisija čestica iz ispušnih plinova, s obzirom na masu i broj, te do pada emisija onečišćujućih tvari, kao što su ugljikovodici i ugljikov monoksid. Međutim, emisije dušikova oksida (NOx) iz dizelskih motora, posebno onih ugrađenih u laka osobna i gospodarska vozila, nisu se smanjile onoliko koliko je to bilo očekivano kada su 1991. uvedene europske norme za emisije. Jedan od razloga nedovoljnog smanjenja emisija jest činjenica da su emisije u stvarnim uvjetima vožnje znatno više od emisija izmjerenih pri prethodnim homologacijskim ispitivanjima. S obzirom na razliku između emisija izmjerenih u laboratorijima i emisija izmjerenih u stvarnim uvjetima vožnje, Komisija je 2016. uvela novu metodologiju mjerenja – postupak ispitivanja stvarnih emisija tijekom vožnje (RDE). Kako bi se u obzir uzele statističke i tehničke nesigurnosti mjerenjâ provedenih prijenosnim sustavima za mjerenje emisija (PEMS), Komisija je uvela takozvane „faktore sukladnosti”. Opći sud EU-a 13. prosinca 2018. djelomično je poništio relevantnu uredbu Komisije jer su faktore sukladnosti mogli zakonski utvrditi samo Europski parlament i Vijeće kao suzakonodavci. Međutim, Opći sud naložio je da se učinci poništenih dijelova uredbe Komisije zadrže dok ih dva suzakonodavca ne zamijene donošenjem novog zakonodavstva. Komisija, Njemačka i Mađarska podnijele su žalbu na tu presudu Općeg suda. Ako te žalbe budu odbijene, dva suzakonodavca morat će donijeti predloženu uredbu u roku od 12 mjeseci od dana tog odbijanja.