2019. GODINA OPADANJA POTRAŽNJE ZA RADOM?
Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom.
Prema desezoniranim podacima, OVI indeks je u studenom zabilježio pad od -7,5 posto u odnosu na prethodni mjesec što je najveće smanjenje na mjesečnoj razini u posljednjih godinu dana. No pad je još izraženiji na godišnjoj razini jer vrijednost OVI indeksa iznosi -12,8 posto u odnosu na studeni prošle godine, što je najveće smanjenje indeksa u posljednjih osam godina. Nakon što je u prvom tromjesečju ove godine indeks rastao u odnosu na kraj 2018. godine, u drugom i trećem tromjesečju zabilježen je pad u odnosu na prethodno tromjesečje, a sudeći prema podacima za listopad i studeni, pad je izvjestan i u posljednjem tromjesečju ove godine. Ne preokrene li se trend u prosincu, 2019. godina će biti zabilježena kao godina pada potražnje za radom, prva nakon recesijske 2010. godine. S obzirom na to da je, unatoč osjetnom rastu BDP-a u ovoj godini, potražnja za radom u silaznoj putanji, čini se da je tržište rada dosegnulo određeno zasićenje, barem kada su u pitanju konvencionalni načini oglašavanja.
Najveće smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini u studenom je zabilježeno u zanimanjima liječnik-stomatolog, informatičar, prodavač, profesor i radnik u proizvodnji, dok je najveće povećanje opaženo u sektorima financija, hotelijerstva i ugostiteljstva. U odnosu na studeni 2018. godine, značajnije se smanjio udio oglasa u kojima se tražila srednja i visoka stručna sprema, dok se istovremeno povećao udio oglasa koji nude ugovor na neodređeno, s 42,7 na 45,9 posto. Što se geografske raspodjele poslova tiče, broj oglasa zabilježio je smanjenje u svim regijama. Iako je pad na godišnjoj razini bio najmanji u središnjoj Hrvatskoj, s obzirom na to da na nju otpada 65 posto svih oglasa, ta je regija u studenom imala najveći negativan doprinos ukupnom padu od čak -4,6 postotnih bodova.
OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.). Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.
Post je objavljen 04.12.2019. u 23:52 sati.