ISTINE I LAŽI O MIROVINSKOM SUSTAVU
LAŽU NAM da živimo sve dulje, pa moramo sve dulje raditi. Rad do 67 je neizbježan.
ISTINA: Živimo tri godine kraće od prosjeka Europske unije. Nakon 65. godine živimo samo pet godina u zdravlju, dvostruko kraće od europskog prosjeka i trostruko kraće od razvijenih sjevernih zemalja. Uvjeti života u svim članicama Europske unije nisu jednaki pa zato niti uvjeti za odlazak u mirovinu ne trebaju biti jednaki.
LAŽU NAM da je većina europskih zemlja podigla dob za umirovljenje na 67 godina. Vladina reforma samo slijedi europske trendove.
ISTINA: Većina novih članica EU, s kojima se možemo uspoređivati po trajanju života, još uvijek nije dosegla ni 65 godina. Među njima su samo Hrvatska i Bugarska krenule podizati dob iznad 65 godina. Iznad 65 godina dob podižu samo zemlje zapadne Europe, u kojima se živi znatno dulje nego u Hrvatskoj. Austrija je, primjerice, odlučila ostati na 65 - jer postoji niz drugih mogućnosti! Slijediti europske trendove za nas znači zadržati uvjet dobi na 65, a ne podizati ga.
LAŽU NAM da neće svi morati raditi do 67 jer će oni s 41 godinom staža ići u mirovinu sa 60 godina života.
ISTINA: Prema sadašnjem zakonu, većina ljudi morat će raditi do 67 godina. Dani kada se prvi posao pronalazio odmah po završetku školovanja, a radni odnos bio neprekinut do mirovine, nažalost su prošlost. Povremena nezaposlenost, rad putem ugovora o djelu ili bez ikakve prijave pa prema tome i bez staža, danas su česta pojava. Ukoliko spadamo u kategoriju na koju se vade, ne smijemo previdjeti da se njihova tvrdnja na mlade, na našu djecu ne odnosi.
LAŽU NAM da ako prođe referendum, mirovine će biti manje i morat ćemo zaduživati djecu i unuke.
ISTINA: Rad do 67 godina znači da ćemo mirovinu primati dvije godine kraće, što znači prosječno gotovo 58 tisuća kuna manje. Porast će broj radnika koji mirovinu uopće neće doživjeti, a mnogi će biti prisiljeni otići u prijevremenu mirovinu i do kraja života primati manju mirovinu.
LAŽU NAM da je hrvatski mirovinski sustav neodrživ, te da doprinosi pokrivaju samo 55 posto mirovina.
ISTINA: Doprinosi pokrivaju više od 90 posto troška radničkih mirovina, stečenih stažem. Takozvani deficit mirovinskog sustava rezultat je troška uvođenja drugog stupa (manjak četvrtine doprinosa u prvom stupu), financiranje mirovina stečenih po posebnim propisima iz radničkih doprinosa i dodataka na najniže mirovine. Hrvatska za mirovine troši svega 10,6 posto BDP-a, a EU prosjek je 11,2 posto. Projekcije za Hrvatsku pokazuju kako će taj udio tijekom idućih 50 godina samo padati.
LAŽU NAM: da nema velike razlike između 65 i 67.
ISTINA: Razlika između 65 i 67 nije ni mala, ni nebitna. Sa svakom godinom sve je veći učinak po zdravlje i radne sposobnosti. U današnjim uvjetima, 65 godina je realna granica za starosnu mirovinu u Hrvatskoj, a tu dob ima i većina država oko nas. U mnogim zanimanjima teško je raditi do tada, ali rješenja za to treba tražiti u boljim uvjetima rada, većim ulaganjima u cjeloživotno obrazovanje i prilagodbi radnih mjesta starijim radnicima.
LAŽU NAM da imamo nepovoljan omjer zaposlenih i umirovljenika. Javni sustav međugeneracijske solidarnosti je prošlost, a jedino rješenje je individualna štednja u drugom stupu.
ISTINA: Javni sustav postoji u svim europskim državama, a u većini čini glavni dio mirovinskog sustava: sadašnji radnici svojim doprinosom financiraju mirovine trenutnih umirovljenika. U svakom društvu oni koji rade i privređuju financiraju one koji to ne mogu činiti. U tome se očituje sama svrha države, odnosno društva, a to je skrb o svim njenim članovima.. Dodavati dio novca za mirovine iz općih poreza nije ni nelogično, ni zabranjeno.
LAŽU NAM da se referendumom želi zabraniti rad iznad 65. Zašto braniti onima koji žele i mogu raditi?
ISTINA: Referendum nema nikakve veze s pravom da radimo do kad želimo (nikoga ne tjera u mirovinu) jer Zakon o mirovinskom osiguranju propisuje kada imamo pravo otići u mirovinu, a ne kada to moramo. Prestanak ugovora o radu sa 65 godina propisuju Zakon o radu i Zakon o državnim službenicima. Uvjet dobi za starosnu mirovinu (65 ili 67), međutim, znači da ćemo, ako odemo prije te dobi - biti kažnjeni trajno nižom mirovinom!
LAŽU NAM da moramo podići dob odlaska u mirovinu, jer sadašnji umirovljenici imaju premalo mirovinskog staža.
ISTINA: Prosječni staž nizak je zbog gubitka radnih mjesta tijekom privatizacije. Ali prosječni staž novih umirovljenika svake godine raste. Nećemo automatski skupiti više staža samo zato što je zakonom podignuta dob za umirovljenje! Povećanje godina staža postiže se zapošljavanjem i kvalitetnim, održivim, stabilnim i sigurnim radnim mjestima. Nužno je povećati broj zaposlenih, pogotovo onih između 55. i 64. godine života, od kojih danas u Hrvatskoj radi samo dvoje od pet (EU prosjek je gotovo 58 posto)
LAŽU NAM da je mirovinska reforma omogućila Vladi da poveća mirovine.
ISTINA: Povećanje mirovina nema nikakve veze s ovom "mirovinskom reformom". Vrijednost mirovina automatski se usklađuje, odnosno povećava, dva puta godišnje, matematičkom formulom koja u obzir uzima rast prosječne plaće i rast razine cijena (inflaciju) Na raspoloživa sredstva za podizanje mirovina utječe broj zaposlenih, visina njihovih plaća, suzbijanje neprijavljenog rada, izdvajanje iz općih poreza i dr.
SAMO ZAJEDNO MOŽEMO PROMIJENITI UVJETE ZA MIROVINU!
POTPIŠI!
SVAKI POTPIS JE VAŽAN!
Post je objavljen 28.04.2019. u 00:12 sati.