Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/paterluka

Marketing

TRI PRISPODOBE O MILOSRĐU Lk 15, 1- 32 [Prema K. J. Becker: De gratia]

Image and video hosting by TinyPic
U igri su tri vrste ljudi:
- Grešnici koji se okupljaju oko Isusa da ga slušaju.
- Isus koji dobrohotno prima grešnike.
- Farizeji koji odbacuju grešnike i kritiziraju Isusa jer prima grešnike.
Trostruka je svrha ovih parabola:
- Isus želi objasniti farizejima da se on raduje što se grešnici vraćaju Bogu.
- Isus želi poučiti farizeje da odbace svoju kritiku, te da se s njim raduju obraćenju grešnika.
- Isus želi farizeje dovesti do toga da shvate da su i oni grešnici, te da trebaju obraćenje.
3-10: Bog se raduje grešniku koji se vraća.
- Čovjek se raduje zbog nađene ovce; žena se raduje zbog nađene drahme ==> Na nebu je na isti način radost zbog obraćenog grešnika.
- Čovjek poziva svoje prijatelje, žena poziva svoje prijateljice da se raduju s njima ==> Na nebu se anđeli raduju s Bogom zbog obraćenog grešnika.
- Isus poziva farizeje da se raduju s njim obraćenju grešnika.
Treba primijetiti da se drahma ne može sama vratiti svom vlasniku, niti se ovca sama vratila - bila su nađeni od vlasnika.
Parabola o dva brata želi pokazati što znači metanoja. Što čine grešnici koji se vraćaju Isusu.
- Traže dio svoje baštine
- Odlaze od kuće
- Vraćaju se
- Susret s Ocem
- Konačna radost
1. Traži dio svoje baštine
SLIKA: Otac priznaje sinovljevo pravo i daje mu njegov dio. Sin želi biti slobodan, upravljati sa svojom baštinom kako on želi. Otac mu i to priznaje i dopušta mu da to čini.
SMISAO: Sve što posjedujemo je Božje vlasništvo, čak i mi sami smo njegovo vlasništvo, duša i tijelo i sve naše sposobnosti. Mi doista trebamo preuzeti u svoju upravu sva ova dobra. Bog se s time slaže i to želi. Čovjek koji je obdaren slobodom, treba je upotrijebiti, Bog to želi.
2. Odlazak od kuće
SLIKA: Rasipa svoje imanje živi i raspušteno i lagodno, mora početi raditi kod nekog gospodara da preživi, preuzima ponizan i ponižavajući posao ali unatoč tome trajno je gladan. Taj mu gospodar ništa ne da.
SMISAO: Tko se udalji od Boga, više ga ne priznaje Gospodinom svoga života, umanjuje i obezvrjeđuje dobra i sposobnosti primljene od Boga, te će konačno neizbježno naći drugog gospodara, neku osobu ili materijalno stvorenje, sve jedno. Taj drugi gospodar će mu biti diktator koji ga stavlja u stanje poniženog roba. Tako živeći čovjek osjeća manjak svega što mu je potrebno za život. Život u grijehu ne zadovoljava čovjekovu glad i žeđ.
3. Povratak kući
SLIKA: Glad budi čežnju za jelom.
Čežnja budi sjećanje (“Najamnici oca moga imaju kruga napretek”)
i usporedbu (“A ja ovdje umirem od gladi”).
Što rezultira odlukom. Sin se želi vratiti.
Motiv je dvojak: zbog čežnje da se dovoljno najede, ali i jer je otkrio očevu dobrotu.
Sin se stoga želi ispričati ocu, i zamoliti ga da bude tretiran ne kao sin, nego tek kao jedan od najamnika.
SMISAO: Čovjekova čežnja da izađe iz svoje nedostojne situacije, u koju ga je stavio grijeh, probuđuje reflekskiju o Bogu i o samome sebi. Refleksiju o gospodstvu Božjem nad čovjekovim životom, i o gospodstvu drugih nad njegovim životom. Čovjek tada spoznaje da je bilo u redu što je želio svoju slobodu. Međutim nije bilo u redu što je tražio slobodu od Oca. Nasuprot tome nužno je trebao tražiti slobodu za Oca. Ova sloboda za Oca stavlja ga pod upravu dobrog Gospodara koji mu daje mogućnost jednog sasvim ljudskog života. Tako se rađa odluka da se ponovno stavi pod upravu Božju, ali Boga Gospodara vlastitog života; više ne želi zvati se sin jer vidi da toga više nije dostojan.
Povratak je dug, jer je otišao u “daleku zemlju”, dakle i povratak je bio dug.
4. Susret
SLIKA: Otac mu hrli ususret i tako potpuno otkriva svoje srce. Ali sin svejedno čini ono što je naumio: ispričava se i govori da nije više dostojan zvati se sinom.
Sada ga Otac prima ne kao slugu i najamnika, nego kao sina.
SMISAO: Bog ide ususret čovjeku prije nego to čovjek spozna, pokazuje grešniku svu svoju dobrohotnost. Ipak grešnik nije oslobođen obveze da se ispovjedi za svoje grijehe. Otac ga nakon toga prima ne kao najamnika nego kao sina.
5. Svečanost
SLIKA: Nova haljina, gozba ... radost cijele očeve kuće, dakle i njegovih slugu.
SMISAO: Bog se raduje zbog obraćena grešnika, prihvaća njegovo obraćenje, pokajanje, priznanje grijeha, njegovu poniznu spremnost da se bude kao sluga. Daje mu život vječni i zajedništvo radosnog života sa samim sobom.
25-32: Stariji sin
SLIKA: Pozvan je da se veseli s Ocem zbog bratova povratka. Ali kroz godine vjernog služenja u Očevoj kući postao je nesposoban shvatiti Oca.
SMISAO: Farizeji su pozvani veseliti se zbog povratka grešnika, ali zbog svoje okamenjenog prijanjanja uz Zakon Božji postali su nesposobni shvatiti Božje srce.
Parabola o mlađem sinu završava povratkom Bogu. Dok parabola o starijem sinu, koji simbolizira farizeje, završava šutnjom. Konačna je hitna poruka farizejima da uoče da su oni također grešnici koji se trebaju vratiti Bogu.
Namjera je parabole reći da svi trebamo obraćenje, također i oni koji godinama Bogu služe ali koji još ne upoznavši Božje srce.

Post je objavljen 31.03.2019. u 09:08 sati.