Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/paterluka

Marketing

5 C, BACI PONOVNO MREŽE Lk 5, 1-11 (Lovran, 3.9.1998)

Image and video hosting by TinyPic
U tom sveopćem mnoštvu koje se oko njega gura, Isus zapaža one koji se uopće ne guraju. Vidi ribare koji su nakon bezuspješnog cjelonoćnog ribarenja, umorni, neispavani, ljuti, ispirali mreže.
Zacijelo smo i mi mnogi u takvoj situaciji. Ispiremo prazne mreže svojih godina. Možda umorni od naprezanja, pokušaja i nadanja. Što smo učinili, što postigli? Što osim što smo godine nabrali. S iskustvom umora, pospanosti, neizvjesnosti pred budućnošću, zapitani nad sudbinom.
Upravo takvima koji se ozbiljno s životom hrvaju Isus dolazi. Ulazi u njihovu lađu, u njihov život i rad. Prije nego im postavi zahtjeve priprema ih svojom riječju, poučava ih. I tek pošto je njegova riječ u njima nabujala, upućuje im poziv: “Bacite mreže.”
Apsurdno su zvučale te riječi. Nakon cjelonoćnog bezuspješnog ribarenja, sad ujutro da bacaju mreže. I to se obraća Petru koji zanat pozna u dušu, čak i to što riba sanja. Petra je, očito, dirnula Isusova riječ koju je malo čas slušao, ali ipak ostaje trezven. Zato još jednom ustvrđuje: “Svu smo se no trudili i ništa ne ulovismo.” No, ipak je prevladalo povjerenje u onu snagu kojom je Isus govorio. “Ali na tvoju riječ bacit ću mreže.”
Isus, dakle dolazi u našu prazninu, svojom riječju nas pripravlja, i konačno poziva na naizgled besmislen korak, za koji je potrebna gola vjera. Na ništa novo, nego na već iskušeno kao bezuspješno. Traži da istu stvar ponovno radimo, ali s bitnom razlikom - ovaj put sebi nimalo ne vjerovati, već samo njegovoj riječi.
Ulov je obilat. “Mreže im se gotovo razdirale.” Traže pomoć od drugova, obje lađe napuniše, umalo im ne potonuše. Božja svemoć i sjaj nas razdire. I dobro je da ga licem u lice još ne gledamo.
Petar je sve to vidio, zato je pao do nogu Isusovih. Vidio je da je Isus gospodar riba, naređuje im da se kreću mimo uobičajenog zakona. Ako je gospodar riba, onda je i gospodar i mora, svih kretanja i zakona, gospodar je i ljudskih života. Isus je, dakle, Bog, stoga ga Petar i naziva Gospodin.
Slijedi još jedno progledavanje. Petar reagira ljudski: “Idi od mene čovjek sam grešan.” U njegovoj svijesti grešnost je nespojiva s Božjom blizinom. Nije on htio Isusa udaljiti iz svoje blizine (poput vlasnika onih svinja koji su gledali na gubitak svinja, a ne na Isusa), nego je sebe diskvalificirao kao nepogodnog. Vodi se logikom svijeta, po kojoj se uvijek traže određene moralne kvalitete za uzvišenije pozive.
Isus ruši i tu logiku. Bog koji je moćniji nego ljudski trud, on i drugačije gleda na čovjeka nego ljudi. Vidi ono što Petar može biti. “Ne boj se!” Nisi izabran jer si dobar, nego da postaneš dobar; ne jer me ljubiš, nego da me počneš ljubiti. Lovit ćeš ljude mojom riječju, za mene i moja djela. Za ribarenje sa mnom i slušanje moje riječi o milosrđu prema grešnicima.
Ostavljaju sve i odlaze za njim.
1) Zašto Petar ništa nije ulovio?
2) Zašto je bacio mreže na Isusovu riječ?
3) Zašto je pao do nogu Isusovih?
4) Zašto se osjetio grešan?
5) Zašto je ostavio sve i krenuo za Isusom?
--
Genezaretsko jezero (kineret = citra, jer oblikom je nalik izokrenutoj citri), ili Tiberijadsko more (po gradiću kojeg je Herod Antipa sagradio u čast caru Tiberiju) – kolijevka je kršćanstva.
Kršćanstvo se javlja u posve odrađenoj geografskoj širini i dužini, u posve određen čas. Upravo uz Genezaretsko jezero Isus počinje nastupati kao putujući rabin. Ovdje novači svoje prve učenike, među galilejskim ribarima. Dvojica po dvojica braće: Petar i Andrija, Jakov i Ivan.
Isus za govornicu odabire lađu Petrovu, otisnu od kraja da bi ga svi čuli.
Petar je kormilar lađe. Isus govori iz lađe.
Petar na Isusovu riječ baca mreže za lov. Isusova riječ je moćna, čudotvorna. Potom postaje pozivna, riječ poslanja, riječ koja opunomoćuje: "Odsada ćeš loviti ljude!" Vabit će ih tom istom Isusovom riječju.
"Kristu, da ponizi nadute oholice, ne bijaše stalo da pridobije ribara po govorniku – piscatorem per oratorem, nego cara po ribaru – imperatorem per piscatorem." (Augustin)
Da je Krist za početak odabrao nekoga govornika, taj bi kazao: Izabran sam zbog svojega govorništva. Da je izabrao nekog senatora, taj bi rekao: izabran sam zbog svojega dostojanstva. Konačno, da je izabrao nekoga vladara, taj bi rekao: Izabran sam zbog svoje vlasti. Stoga neka oni šute, nek čekaju, neka se malo smire. On ih neće zapustiti ni prezreti, ali nek ostanu po strani da se ne bi sami u sebi hvalili samima sobom. Isus kaže: daj i ribara, daj neznalicu, daj nevješta, daj mi onoga s kojim se senator ne dostoji ni progovoriti pa i kad kod njega kupuje rubu. Njega mi daj i kad ga ispunim sobom, bit će očito da to ja činim. (Augustin)
Zašto Isus ide baš među ribare? Oni su naviknuli na nesigurnost, nepredvidivost, ribe dolaze same... Široki obzori. Love ne s puškom, ne gonjenjem... nego samo što dođe u mrežu.
Jedni bacaju mreže drugi krpaju. Krpati svoju mrežu znači kajati se za grijehe.
Jednu vrst svojih dokumenata papa potpisuje pod naznakom "sub anulo piscatoris – pod prstenom ribarevim."
Ribar je Krist, udica kojom lovi ribe je njegov križ, ribice smo mi, vode iz kojih smo spašeni, a naznačuju snagu krsta, to je ovaj zao svijet. (Tertulijan)
Pozvani smo biti dušelovci.
Noseća riječ cijelog evanđelja je: "Na tvoju riječ bacit ću mreže."
--
Gurali su se…
- Odgurni sve što ti smeta
- Prokrči put do njega, čitajući, moleći
- Tražit ćete me i naći, jer ćete me svim srcem tražiti
- Visjeli su o njegovoj riječi, bijahu zaneseni, govorio je kao onaj koji ima vlast
Ispirali su mreže…
- Trijebili alge
- Što je ostalo od ljubavi, što je ostalo od snova
- Život kao da je kroz prste procurio
Isus nakon što je naučavao, pokazuje im… Njegov pristup je audio-vizualan

Post je objavljen 10.02.2019. u 07:50 sati.