web 2.0
Te podatke koristimo i da bismo ponudili raspon ostalih značajki, kao što su predviđanja oznaka hashtag i emotikona. Ponuda tih usluga ranije je bila pod nazivom Xbox Music i Video.
Korišćenjem ove forme, slažem se da ovaj sajt čuva moje podatke. Postavljanje Canvas Facebook oglasa znači da kombinujete različite elemente kao što su: slike, video, fotografije, carousel, tekst, različite tab-ove za poziv na akciju, zaglavlje. Postavljanjem automatskih podsjetnika na svoje događaje, možete primati obavijesti putem e-maila, mobilnog telefona moguće se postaviti i za hrvatske mreže!
Drustveno Umrezavanje Facebook - Pohvale za trud i hvala na odličnom priručniku. Koristeći pretragu Twittera, u svakom trenutku možeš znati što se piše o tebi, tvom čelniku, instituciji, tvrtki, i možeš na to adekvatno odgovoriti!
E-priručnik za upotrebu Twittera V. Naslov od 140 znakova davdagic Denis Avdagić © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva Umjesto uvoda Prije svega idemo na Ti! To je način kako se komunicira na Internetu; svojevrsno pisano i nepisano pravilo. Ukoliko misliš koristiti Twitter to pravilo usvoji i prije nego kreneš u ozbiljno korištenje, jer ćeš u suprotnom biti ismijan… Ne radi se tu o nedostatku poštovanja prema bilo kome, nego o tipu komunikacije kakav se koristi on-line. Na slijedećim stranicama pronaći ćeš korisne savjete za korištenje i odgovore na brojna pitanja oko Twittera. Namjerno nisam koristio ilustracije jer je bit Twittera korištenje i snalaženje, pa ukoliko ti sve nacrtam, siguran sam da bi ti s time više odmogao nego pomogao… U svakom slučaju, nadam se da će ti koristiti… Za pitanja, kritike, ispravke i eventualne pohvale slobodno me kontaktiraj na e-mail: ;- Denis Avdagić Stranica 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 Sadržaj Za početak: socijalni mediji Kome je Twitter namijenjen? Što ću dobiti s Twitterom? Zašto Twitter, zar nije Facebook bolji? Zanima me, što je to zapravo Twitter? Kako početi koristiti Twitter? Praćenje poznatih i postavke Postavljanje slike i pozadine je važno! Što je to hastag? Što je to RT? Što je to DM? Multimedija na Twitteru Twitter i autorska prava! Privatnost i duži tweetovi!? Završne napomene Pridruži mi se Prijedlozi za praćenje Zahvale i komentari E-priručnik za upotrebu Twittera Za početak: socijalni mediji Socijalni mediji služe interakciji, komunikaciji, umrežavanju... To su Internet i web tehnologije koje pružaju umrežavanje i krajnje jednostavno objavljivanje raznih sadržaja, poput video snimki, tekstova, fotografija, informacija… Socijalni mediji doveli su do toga da potrošači postanu proizvođači sadržaja. Socijalni mediji su takozvani web 2. Umjesto da gledaš i čitaš tuđe sadržaje, sada ih možeš sam stvarati i skupljati vlastitu publiku! Možeš se umrežiti i komunicirati putem servisa Linkdin, Facebook i Twitter; objaviti video snimku na servisu YouTube; fotografije na servisu Flickr; tekstove na blogu, ili mikrotekstove na Twitteru… - Socijalni mediji služe komunikaciji i pružaju mogućnost da svatko proizvodi vlastite sadržaje. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Kome je Twitter namijenjen? Neki socijalni mediji su namijenjeni samo određenim skupinama ljudi, poput servisa Linkdin, koji služi profesionalcima zaposlenima i tvrtkama. Međutim, socijalni mediji se prilagođavaju korisnicima. Poanta socijalnih medija je u tome što su korisnici na prvom mjestu — u središtu stvari! Twitter je pokrenut kao mikroblog servis za pojedince, a u međuvremenu je postao i servis za umrežavanje. U početku su ga koristili samo pojedinci, no danas ga koriste i tvrtke, nevladine organizacije, državna tijela… Twitter je namijenjen građanima 21. Twitter je namijenjen tebi — ili jednostavnije — svima! © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što ću dobiti s Twitterom? Pitanje svih pitanja u današnjem svijetu! Sve zanima što su koristi ili kako zaraditi na nečemu, proslaviti se, iskoristiti… Odgovori na to pitanje samom sebi! U tomu pomaže određivanje vlastitih ciljeva u životu, strategije poslovanja tvrtke ili komunikacijskih potreba pojedinca, pravne osobe tvrtke, državnog tijela... Twitter možeš koristiti radi zabave, ostvarivanja prijateljstava, umrežavanja, informiranja, vlastite promocije, komuniciranja s potrošačima kao tvrtka , građanima nevladin sektor, država…. Mogućnosti su velike, a uvijek je dobro naći odgovor što se želi dobiti prije početka samog korištenja Twittera. Twitter želi tebe, a što ti želiš od njega? Zabavu, prijateljstva, umrežavanje, informiranje, promociju, komuniciranje… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Zašto Twitter, zar nije Facebook bolji? Nekada davno u web vremenu davno pojavio se Facebook, koji danas ima preko 350 milijuna korisnika diljem svijeta, a u Hrvatskoj preko 800. Prisjeti se vremena prije Facebooka. Danas na Facebooku možeš pronaći gotovo sve ljude koje znaš, a koji koriste Internet. Roditelji otvaraju profile djeci, roditelji otvaraju profile kako bi bili u kontaktu s djecom, tvrtke otvaraju stranice, formiraju se grupe za gotovo svaku moguću temu… Ukratko, Facebook je postao velik i kompliciran pa mnogi upravo zato odlaze na Twitter! © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Vjerujem samo statistici! Obraditi Twitter statistički uopće nije jednostavno. Naime, osim preko web stranice www. ComScore navodi 58,4 milijuna posjeta na www. Za Hrvatsku i regiju ne postoje vjerodostojni podatci, no procjene broja korisnika se kreću u tisućama. Pojedini korisnici iz Hrvatske imaju tisuće pratitelja na Twitteru… -Twitter je 14. Stvarni broj korisnika je puno veći. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Zanima me, što je to zapravo Twitter? Twitter je besplatni servis koji pruža mogućnost izražavanja, komunikacije i umrežavanja. Mikroblog servis preko kojeg objavljuješ svoje mikrotekstove od 140 znakova. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Kako početi koristiti Twitter? Za početak, potrebno je računalo s pristupom Internetu, znanje osnova Engleskog jezika i e-mail adresa. U browser upišeš www. Drži na umu da će te ukoliko koristiš Twitter pod svojim vlastitim imenom prijatelji lakše pronaći, a jednostavno i kraće korisničko ime olakšava život i tebi i tvojim pratiteljima. Twitter će te usput navoditi da li su podatci ispravni. Nakon toga, ukoliko koristiš Gmail, Yahoo ili AOL možeš pronaći na Twitteru prijatelje preko imenika ako su korisnici ili e-mailom pozvati prijatelje da ti se priključe... Kreće se od www. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Praćenje poznatih i postavke Nakon što si završio s prethodnom stranicom, Twitter će ti ponuditi da pratiš poznate. Pogledaj što se nudi, možda te nešto zanima, proberi, ili jednostavno deselektiraj od-znači sve i klikni Finish. Moguće je da si već pronašao neke prijatelje ili već pratiš poznate. Prije nego kreneš dalje klikni na Settings u gornjem desnom kutu! Lokacija, stranica i bio su važni za umrežavanje! © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Postavljanje slike i pozadine je važno! Još uvijek smo na Settings, nakon ispunjavanja podataka s prethodne stranice klikni iznad na Picture. Tu možeš postaviti svoju sliku veličine do 700 kb u formatima JPG, GIF ili PNG. Dobro je postaviti vlastitu sliku, dovoljno jasnu kako bi te prijatelji prepoznali. Drži na umu da se slika smanjuje pa je bitno da se jasno vidi lice na njoj. Možeš postaviti i logo tvrtke… U svakom slučaju sliku uvijek možeš promijeniti, pa nema straha… Nakon slike možeš odabrati pozadinu profila pod Design ili postaviti svoj dizajn pozadine. Ne moraš žuriti, ali drži na umu da pozadinu možeš iskoristiti za dodatno predstavljanje sebe, svoje tvrtke… - Slika i pozadina profila predstavljaju tebe, tvoju tvrtku… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što sad? Predstavi se, reci što želiš… Nakon toga predlažem posjetu mog profila: www. Pregledaj profile i drugih korisnika, počni pratiti druge kako bi oni pratili tebe… Na tweetovima drugih korisnika - na njihovom profilu ili na tvom računu, stavljanjem miša na njih ponuditi će se opcija Retweet, Reply i Ë zvjezdica kojom odabireš tweetowe koji su tvoji favoriti… - Posjeti moj profil www. Pogledaj kako drugi koriste Twitter, istražuj… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što sad? Nevjerojatno veliki broj stručnjaka se nalazi na Twitteru, mnoge tvrtke, mediji, međunarodne organizacije, mediji, političari. Sve što trebaš znati je ime osobe ili organizacije koja te zanima i početi pretraživati… Javi svojim prijateljima da si na Twitteru, objavi vijest o tomu na Facebooku. Ukoliko imaš web stranice ili blog, objavi na njima da si na Twitteru, pozovi svoje posjetitelje da ti se pridruže… - Potraži interesantne ljude, tvrtke, organizacije koje želiš pratiti. Javi drugima da si na Twitteru. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što sad? Postoji jedan direktorij koji okuplja korisnike iz Hrvatske: www. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Kako pretraživati Twitter? Pretraživanje Twittera je jedna od najvećih vrijednosti. Twitterova tražilica koja se nalazi na početnoj stranici prije ulaska u tvoj račun ili na tvom računu pod Home s desne strane pretražuje u realnom vremenu. Obzirom na veliki broj korisnika, gotovo uvijek možeš pronaći tweetove o onome što te zanima, bilo da se radi o nekoj osobi, brandu, državi, pojmu. Aktualne teme možeš u realnom vremenu pratiti, posebno kada se radi o vrlo važnoj vijesti, krizi. Uz to uvijek možeš pratiti što drugi misle o tvom idolu, tvrtki… Pri pretraživanju je dobro koristiti hashtag, o čemu više na slijedećoj strani. Ljudi tweetaju gotovo o svemu… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što je to hashtag? Kako bi se olakšalo pretraživanje i označavanje tweetova korisnici koriste hashtag. Primjerice na našem jeziku političke izbore najlakše ste mogli pratiti tako da potražite tweetove s oznakom izbori. Ukoliko tweetate o Facebooku, potražite ili upotrijebite fb… hashtag se sastoji od znaka ljestve i nastavka — skraćenice ili neke riječi, imena, naziva, pojma… Najpoznatiji hashtag je FollowFriday FF kojim korisnici diljem svijeta svaki petak u tjednu predlažu drugima koga pratiti Follow na Twitteru. Hrvatska regionalna inačica je pratipetak ili pp. Što prije počneš koristiti hashtag prije ćeš i shvatiti njegovu funkcionalnost i važnost… - hashtag služi za označavanje tweetova, ali i lakše pretraživanje. S njim možeš označiti ili potražiti pojmove, nazive… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što je to RT? Twitter je zajednica koja posjeduje svoja nepisana pravila. Ukoliko ti se sviđa nešto što je netko drugi tweetao možeš to ponoviti tako da upotrijebiš retweet RT - upišeš RT te dodaš naziv drugog korisnika s znakom i dvotočkom nakon naziva :. Ta funkcija je novost i ne dopušta doradu tweeta kojeg retweetate. Mnogi naime žele uz retweetani tweet dodati komentar ili hastag ili +1 što je ujedno znak pohvale. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera RT ili via? Odnosno, prijenos tweeta uz napomenu od koga dolazi taj tweet u zagradi na kraju tweeta, koristeći napomenu via te naziv korisnika s znakom. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Komunikacija na Twitteru? Kada uđeš u svoj račun na www. Na taj način znaš kada te je netko spomenuo u tweetu, kao što i drugi korisnici znaju da ste ih spomenuli — kada znak stavite u tweet uz njihov nadimak. Spominjanje mention će ti se ponuditi kod svakog korisnika na njegovom profilu, na listi pratitelja followers … Spominjanje u tweetu se koristi kada želiš reći nešto određenom korisniku, a želiš da i drugi to čitaju. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Što je to DM? Kada uđeš u svoj račun na www. Direct Messages ili direktne poruke se skraćeno nazivaju DM tako ih zovu korisnici , a funkcija slanja ponudit će ti se kod svakog pratitelja follower na njegovom profilu, odnosno na listi pratitelja followers … DM se koristi kada želiš reći nešto određenom korisniku, a ne želiš da drugi to čitaju. DM je također ograničen s najviše 140 znakova… - DM su direktne poruke koje služe komunikaciji između dvoje korisnika Twittera, primatelja i pošiljatelja. DM sadrži najviše 140 znakova. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Skraćivanje poveznica, kako? Mali je broj korisnika Interneta imao potrebu za skraćivanjem poveznica linkova do pojave Twittera. Sa 140 znakova skraćivanje linkova je i više nego dobrodošlo. Naime, nerijetko su stranice s nama interesantnim sadržajem izuzetno duge, a nije nemoguće i da nam zbog dužine onemoguće objašnjenje poveznice ili komentar. Osim skraćivanja linkova, neki pružatelji te usluge nude i mogućnost praćenja statistike i sl. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Multimedija na Twitteru Koristeći sam Twitter, putem web-a nije moguće tweetati multimedijalni sadržaj. Stoga je potrebno multimediju slike, video… postaviti negdje drugdje, a potom poveznicu postaviti na Twitter. Međutim, postoje i stranice koje nude stavljanje multimedijalnih sadržaja na twitter na jednostavniji način. Ukratko, ti podigneš sadržaj kod njih, a oni ga za tebe besplatno stave tweet s poveznicom na Twitter. Primjerice, za slike to nudi www. Navedeni nisu jedini koji pružaju besplatne usluge postavljanja multimedijalnog sadržaja, nego primjer… - Za postavljanje multimedijalnog sadržaja na Twitter koristi stranice koje to nude besplatno: www. Na Internetu je gotovo nemoguće zaštititi autorska prava, tako je i na Twitteru. Zaštita takvog kratkog teksta poput tweeta u teoriji i praksi je poznata samo u slučaju slogana kao integralnih dijelova određenog branda… No i tada to ne znači zabranu spominjanja tako zaštićenih slogana od strane drugih, poput medija ili na socijalnim medijima. Takvo korištenje Twittera preporučam nakon što se naučiš korištenju preko stranice www. Neke od aplikacija koje preporučujem su: www. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Twitter liste Lists U gorenjem desnom kutu na tvom računu na www. Uz to, desno se nalaze liste drugih korisnika koje pratiš, odnosno tvoje liste - koje si sam kreirao. Listama se korisnici Twittera grupiraju. Možeš grupirati korisnike Twittera bez obzira da li ih pratiš, u grupe po želji, npr. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Twitter kao alat institucija i tvrtki!? Želja svakog PR-ovca je da svoju poruku može oblikovati kako želi, a upravo to pruža Twitter kao i ostali socijalni mediji. Koristeći pretragu Twittera, u svakom trenutku možeš znati što se piše o tebi, tvom čelniku, instituciji, tvrtki, i možeš na to adekvatno odgovoriti! Za sve to treba vremena, znanja ali i želje! Svoj Twitter račun možeš zatvoriti za pogled i pretraživanje drugih, kojima ne dopuštaš da te čitaju! Postupak je jednostavan, na www. Neke tvrtke na taj način koriste Twitter za internu komunikaciju! A vrijeme je da ti kažem da možeš pisati i duže tweetove ;-. © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Twitter i ovisnost! Najbolji savjet je: budi umjeren u korištenju Twittera… © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva E-priručnik za upotrebu Twittera Završne napomene Da li je s ovim priručnikom pokriveno sve što trebaš znati o Twitteru? Kratko i jasno: Ne! Još dosta toga ćeš naučiti ukoliko ga počneš koristiti, bit će tu sigurno uspona i padova! Međutim, toplo preporučam Twitter… U ovom priručniku su korišteni znakovi i grafički dijelovi koji spadaju pod zaštićeni znak i dizajn Twittera. Autor je smatrao da ne krši intelektualno vlasništvo Twittera s obzirom da je ovaj priručnik namijenjen slobodnom korištenju te edukaciji! Autorska prava nad ovim priručnikom zadržava autor - izuzev nad dijelovima koji pripadaju Twitteru! Obrati pozornost na određenje autorskih prava nad ovim priručnikom. Ne mogu pronaći neke veće zamjerke, sve je jako dobro napisano i opisano. Pohvale za trud i hvala na odličnom priručniku. Ovaj priručnik je prilagođen za korištenje na računalu! © 2010 Denis Avdagić dopušteno nekomercijalno korištenje uz navođenje autorstva.