Forum Klix.ba
Upravo iz tog razloga može se vidjeti da su posljedice i učinci počinjenog dobrog djela unutar porodice mnogo jači nego posljedice koje isto djelo ostavlja na pojedince izvan porodice. Po ovom mišljenjeu daidže i tetke po majci nisu rodbina te nije obaveza da se održavaju rodbinske veze sa njima, tj. JN' #NJQOGN' 'DFQN'3O '*QNBOH' 1N(QNCOEO 'DQN0PĚ .NDNBNCOE EPQF FQNAR3M HN'-P/N)M HN.NDNBN EPFRGN' 2NHR,NGN' HN(N+QN EPFRGOEN' 1P,N'DK' CN+PJ1K' HNFP3N'!K HN'*QNBOH' 'DDQN@GN 'DQN0PĚ *N3N'!NDOHFN (PGP HN'DR#N1R-N'EN %PFQN 'DDQN@GN CN'FN 9NDNJRCOER 1NBPJ(K' O ljudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas od jednog čovjeka stvara, a od njega je i drúgu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muškarce i žene rasijao. Spomenuti stepen rodbinske veze nije šerijatska zapreka, ali može biti običajna za brak kod nas.
Posjeta rođaku je uvijek dobrodošla, pogotovo ako joj je cilj učvršćivanje odnosa ili vezivanje već pokidanih veza. Ja sam bila u vezi, on nije... Čemu onda institucija kadije?
Forum Klix.ba - Šta misliš, da bi Kuran trebao govoriti jezikom nerazumnim za ljude i biti nerazumljiv punih 14 stoljeća pa da ga tek onda mi razumijemo? U arapskom jeziku rodbinska veza rahm i ime Uzvišenog Allaha Rahman imaju isti korijen.
Moje pitanje je u vezi rodbinskih veza. Znam da je jako važno čuvati rodbinku vezu, ali mi nije jasno ko spada pod to, da li su amidžići, dajdžići i tečići rodbina? Da li smo njih dužni obilaziti? Da vas Allah nagradi na brzom odgovoru. Kao prvo, treba znati da postoji rodbina sa kojom je vadžib održavati rodbinske veze i rodbina sa kojom je mustehab održavati rodbinske veze. Sa prvima ako ne održavaš rodbinske veze imaš grijeh dok sa drugima ako ih ne održavaš nemaš grijeh. S tim da su se islamski pravnici razišli oko rodbine sa kojom je vadžib održavati rodbinske veze. Učenjaci maju četiri mišljenja po ovom pitanju. Prvo mišljenje, na kojem je Ebu Hanife a navodi ga i Nevevi, je da se pod tom rodbinom porazumijevaju svi mahremi koji su u rodbinskoj vezi, tj. Po ovom mišljenju rodbina sa kojom je vadžib održavati rodbinske veze su roditelji, njihovi roditelji dido i nana i tako naviše, djeca i njihova djeca unučad i tako naniže, braća i njihova djeca, sestre i njihova djeca, amidže i tetke sestre od oca , daidže i tetke sestre od majke. Po ovom stavu djeca od amidža, daidža i tetki od oca i majke nisu rodbina sa kojom je vadžib održavati rodbinske veze i sa kojima je haram prekidati te veze. Dokaz ovog stava je zabrana da čovjek oženi dvije žene koje su u rodbinskoj vezi tako da je jedna žena tetka po ocu ili po majci drugoj ženi, kao što je došlo u vjerodostojnim hadisima koje bilježe Buharija i Muslim od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Vjerovjesnik, sallahu alejhi ve sellem, zabranio da se udaje žena kao druga na njenu tetku po ocu ili njenu tetku po majci Buharija 4819 i Muslim 1408. Drugo mišljenje je da su rodbina svi oni koji nasljeđuju određenu osobu. Po ovom mišljenjeu daidže i tetke po majci nisu rodbina te nije obaveza da se održavaju rodbinske veze sa njima, tj. Treće mišljenje je da se u rodbinu ubraja svako onaj ko je rođak i po ocu i po majki. Na ovom stavu je bio Šafija i ovo je rivajet od Ahmeda. Pa tako po ovom stavu djeca amidže, daidže i tetki po ocu i majci potpadaju pod pojam rodbine. Način održavanja rodbinskih veza po ovom mišljenju se razlikuje shodno blizini rodbinske veze. Prema nekima je obaveza održavati vezu rodbinstva svaki dan, dok je prema drugima svake sedmice a prema trećima svakog mjeseca. Takođe, sa nekima se održava rodbinska veza imetkom, sa drugima nazivanjem selama a sa trećima telefonskim pozivom. Četvrto mišljenje je da se rodbina koju je obaveza održavati vezu sa njom proteže sve do četvrtog djeda. Ovo je zvanični mezheb kod hanabila. Znači, u tu rodbinu spadaju vlastita djeca, djeca od oca braća i sestre , djeca od djeda amidže i tetke od oca i djeca od očevog djeda amidže od babe i babine tetke sa očeve strane. Pa tako na kraju se može konstatovati da je prvo mišljenje najbliže istini, tj. S tim da se uz ovo mora dodati i četvrto mišljenje zbog snage dokaza, tj. Takođe, treba znati da se rodbinske veze održavaju na neki od sljedećih načina: 1- Zijaretom, tj. Tirmizi, Nesai', Ibn Madže, Ahmed, Darimi, Hakim, Ibn Hibban i ostali, dobrim ga ocijenjuje Tirmizi i Albani a vjerodostojnim Hakim i Ibn Hibban 5- Da im iskazuje poštovanje i samilost na riječima i djelu. Prema tome, tvoji amidžići, dajdžići i tečići ne ulaze u rodbinu sa kojima ti je vadžib da održavaš rodbinske veze, nego je održavanje tih veza sa njima mustehab. S obzirom da je po Šerijatu po idžmau učenjaka dozvoljeno dajdžićima, amidžićima i tečićima da te ožene to znači da ti oni nisu mahremi i da ti nije dozvoljeno da se sa njima osamljuješ i otkrivaš kao pred mahremima. Takođe, praksa prisutna u Bosni da se amidžići, dajdžići i tečići ponašaju kao da su braća i sestre je oprečna Šerijatu i munker koji treba negirati i izbaciti iz prakse.