Nedavno sam posjetila englesku prijestolnicu i kao pravi turist (iako se više volim nazivati putnikom) posjećivala sam razna mjesta prekrasnog Londona. Ono što me posebno oduševilo bio je Borough Market. Borough Market je tržnica koja je nezaobilazni dio svih onih koji su željni okusiti delicije sa svih strana svijeta. Mjesto i jest gastronomski svijet u malom. Posebnost ove tržnice jest što oni koji se tamo nađu mogu okusiti i hrvatske proizvode. Zanimalo me je tko su idejozačetnici ovog malog dućana kojeg krasi naziv „Taste Croatia“. Stoga, dogovorih intervju s Ana-Marijom Volarić Stewart kako bih saznala sve o početku ovog gastronomskog puta.
Ana-Marija Volarić u London iz Hrvatske stigla je nakon mature, planirajući ostati tri mjeseca. Ostanak se odužio. Prvu godinu radila je kao au-pair. Nakon toga iskušala se u raznim poslovima, da bi konačno upisala fakultet kojeg je sama platila. Naime, radila bi cijelu noć, a tijekom dana studirala. Završetkom fakulteta (računovodstvo, business i španjolski) dobiva posao u PricewaterhouseCoopers. To je vodeća kompanija za financije i reviziju u svijetu. Upisuje još četiri godine fakulteta kako bi se kvalificirala za Chartered Accountant. Počinje raditi kao freelancer za vodeće svjetske kompanije. I tako već 15 godina radi na velikim projektima. Radeći kao financijski menadžer, bira poslove na temelju slobodnog vremena i naravno, na temelju sviđa li joj se posao ili ne. Tijekom svih tih godina života u Londonu, upoznaje i svog sadašnjeg supruga Chrisa Stewarta. Chris, inače socijalni radnik po struci, zajedno sa suprugom priključio se novom projektu. Taj projekt bio je prezentiranje Hrvatske i njezinih proizvoda. Iako Ana-Marija već dva desetljeća korača engleskim tlom, ljubav prema Hrvatskoj u njoj nikada neće prestati. Borough Market je tržnica u koju se Ana-Marija zaljubila prvog trenutku kada ju je posjetila. Zajedno sa suprugom postavila je štand s hrvatskim proizvodima. Nakon godine i pol štandovskog rada, prijavljuju se na natječaj za dućan. Uspijevaju u svojoj namjeri. U to vrijeme bili su pioniri u promoviranju hrvatske hrane. Većina ljudi nije znala da cijela Hrvatska ima kvalitetnu hranu, jer se uvijek promovirala obala, otoci, sunce, more. Ovaj bračni tandem odlučio je educirati ljude da Hrvatska nudi jako kvalitetno maslinovo ulje, tartufe, smokve, itd. Upravo su tartufi oni koji se najbolje prodaju. Na toj edukaciji rade zadnjih šest i pol godina. Najžalosniji dio ove priče je da ne postoji nikakav plan niti strategija vladinih institucija da se priključi ovoj edukaciji. Gastronomija je usko povezana s turizmom. Obitelj Volarić-Stewart čini veliku promociju Hrvatske bez potpore Hrvatske turističke zajednice ili bilo koga drugoga.
Surađuju s mnogim hrvatskim proizvođačima. Trenutno su to: Stella Croatica, Zigante, Konoba Kali, Oleum Viride, Luxor d.o.o. (Nadalina), Kulin Galović, Sirana Gligora (Pag). Dućan se nalazi na već spomenutom Borough Marketu kroz koji godišnje prođe 2,5 milijuna ljudi iz cijelog svijeta i iz Engleske. Ti ljudi kupuju hrvatske proizvode jer im se sviđaju i zato što su visoko kvalitete. Veliki trud Volarić-Stewart obitelji približava Hrvatsku cijelom svijetu i promovira ne samo hrvatske otoke i obalu, već sve ono što lijepa naša može ponuditi.
Koliko je sve to težak proces govori podatak kako Italija i Francuska su same po sebi brendirane kao gastro zemlje. Znači, njihovi proizvodi se puno lakše prodaju, bez obzira na kvalitetu. Promovirati Hrvatsku kao gastro zemlju znači ponuditi najkvalitetnije namirnice i proizvode, što ova obitelj upravo i čini. Ovim putem, Volarić-Stewart pozivaju one koji se bave proizvodnjom kvalitetnih proizvoda, onih koji se uvelike potražuju, da im se slobodno jave. Oni svaku ponudu razmotre i dobro razmisle. Ako uvide da za tim proizvodom postoji velika potražnja, jedino što preostaje je odlična suradnja s još jednim hrvatskim proizvođačem. Uvjerena sam da će se iz naše Slavonije javiti onaj proizvođač koji je svjestan kvalitete onoga što proizvodi i javiti se vlasnicima „Taste Croatia“.
Volarić-Stewart veseli njihov napredak, koji iz godine u godinu raste. Sve ono što su stvorili sami, iz ničega, s puno krvi, znoja i suza. Ana-Marijin suprug je napustio svoje dotadašnje mjesto socijalnog radnika, kako bi se u potpunosti posvetio radu ovog dućana. On je taj koji više vremena i provodi u samom dućanu. Ana-Marija je zadužena za financije, strategiju, nove proizvode i slično. Mogli bismo reći da je spojila ugodno s korisnim, svoju struku i ljubav prema svojoj domovini.
Nemaju u planu otvarati novi dućan, jer Borough Market je specifična destinacija kroz koju svakodnevno prolazi veliki postotak domaćih ljudi i turista. Takvo nešto ne može se naći u ostalim dijelovima Londona. Otvarati prostor u ostalim dijelovima Londona, značilo bi plaćati veliku cijenu za iznajmljivanje tog prostora. Ono što su napravili je otvaranje subotnjih štandova na Primrose Hillu i u jugozapadnom Londonu – Partridges Kings Road, jer u Londonu food street market postaje veliki trend. Tijekom ovih godina radili su i catering evente za Hrvatsku turističku zajednicu. To je bilo u nekoj prijašnjoj garnituri. Sada HTZ traži maslinovo ulje okolo, samo ne kod njih (Taste Croatia ga jedina i uvozi). Sve, samo kako se ne bi morali njima direktno obratiti. Žalosno kako ne prepoznajemo ono očito, a to je da ova obitelj ima samo jedan cilj. Cilj promovirati sve dijelove Hrvatske i time podići hrvatski gastronomski rejting.
Nije lako ostvariti san, čekati da se stvari poslože. No, Ana-Marija poručuje onima koji su odučili krenuti u ovakav posao da budu uporni. Treba imati čeličnu volju i ne odustati, makar vam mnogi zatvorili vrata. Njihova čelična volja krenula je prije sedam godina, sa štandom, a danas je to prekrasni mali dućan s velikom i kvalitetnom ponudom naših prekrasnih hrvatskih proizvoda.