Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/iskonskipag

Marketing

VANGA





Proljetno razdoblje je vrijeme kada počinju pripreme svih najvažnijih čimbenika za iduću ljetnu sezonu. Jedna od aktualnih tema je povezivanje otoka sa kopnom i brodskih linija koje ih povezuju.
Pažani su kao svi Boduli i Škojari težili da se njihov otok poveže sa kopnom, sa ostalim djelovima domovine. Jedna od prvih trajektinih linija na Jadranu bila je Pag-Karlobag, čime su se Pažanima otvorila mnoga vrata. Svi su tim činom dobili, i gospodarstvo i turizam, zaustavljena je depopulacija otoka.
Jedan od svojih tekstova na portalu BMB bio je posvećen "Vangi", trajektu koji je plovio na spomenutoj liniji.
Ove dane jedan od kandidata za gradonačelnika Paga obećao je povrat linije Pag-Karlobag. Sjetimo se mi naše "Vange" koju su Pažani i opjevali u raznim pjesmama.


Motorni trajekt male obalne plovidbe – drvene gradnje, izgrađen je u Brodogradilištu "Lošinj" u Malom Lošinju 1952. godine, kao brod za prijevoz općeg tereta pod imenom "Vanga" za potrebe Vojno-građevinskog poduzeća "Primorje" – Rijeka. Iza tog naziva krila se uprava Golog otoka, točnije kaznionice koja je proizvodila teraco pločice koje su izrađivali zatvorenici.

Duljina broda iznosila je 35 metara, široka 8,65 metara i visina 2,08 metara. Pokretao ga je dizelski stroj MAN 280 kW i kretao se brzinom od 7 čvorova. Stroj je izrađen u Njemačkoj, Maschinenbau Augsburg Nürnberg.
Brod je ukupno imao 198 BRT od toga 64 NRT nosivosti. Kao trajekt brod je mogao prevoziti 18 vozila i 170 putnika.

1958. godine brod kupuje "Lošinjska plovidba" Mali Lošinj za svoje potrebe. 1961. godine u Malološinjskom brodogradilištu preinaćen je u trajekt.
1964. linijska brodarska kompanija "Jadrolinija" kupuje trajekt "Vanga" i sve do 1985. godine održava razne brodske linije. Održavala je liniju Rabac-Cres, a najviše se zadržala na liniji Pag-Karlobag.

1985. trajekt je prodan privatnom poduzetniku Radojku Brčiću vlasniku tvrtker "Sun-Adria d.o.o." sa Krka koja se bavi osnovnom djelatnošću izvođenja građevinskih radova na moru i kopnu, i koji ga je preimenovao u "Kormat" i ponovno preuredio u brod za prijevoz općeg tereta.

I jedno i drugo ime brod je nosio po hrvatskim otocima. Vanga iz Brijunskog otočja, a Kormat otočić između Cresa i Krka do ispod otočića Plavnika.

2001. brod je dovezen kod Voza na otoku Krku, napušten uz samu obalu, napola potopljen.

2005. po nalogu Lučke kapetanije Rijeka, podrtina je uklonjena. Radovi su započeli 21. studenog a okončani 19. prosinca 2005.

Zahvaljujući foto istomišljeniku iz Kraljevice, gospodinu Viktoru Pravdici dobio sam posljednje fotografije "Vange" ili tadašnjeg "Kormata" za potrebe bloga. Na tome mu najsrdačnije zahvaljujem.

(posljednja fotografija-foto: V.Pravdica)

Osnovne podatke o "Vangi" ustupio mi je Dalibor Čandrlić jedan od vodećih ljudi linijskog brodara "Jadrolinije". I njemu zahvaljujem na uloženom trudu, kako bi se još jednom obnovila uspomena na legendarni brod/trajekt Vanga.


Post je objavljen 07.06.2017. u 10:03 sati.