Povodom dvadesete godišnjice prvog povijesnog okršaja čovjeka i stroja (IBM DeepBlue pobijedio Kasparova 1997.) u šahu i prve godišnjice drugog povijesnog okršaja čovjeka i stroja u igri Go (Google DeepMind AlphaGo pobijedio Lee Sedola 2016.) zanimljiva vijest stiže iz Japana: od 21.-23 ožujka 2017. odigrano je prvo (!) svjetsko prvenstvo u nekoj misaonoj igri na kojem pored tri ponajbolja predstavnika tri najjače zemlje (Kina, Koreja, Japan) igra i - stroj (DeepZenGo).
Na prvoj slici Google DeepMind AlphaGo u igri 2016. Na drugoj predstavljanje DeepZenGo-a sudionika ovoga četveromeča.
Četveromeč se igra kao Berger-turnir u tri kola i zanimljivo je da su u prva dva kola i kineski i korejski igrač pobijedili japanski stroj (i japanskog igrača usput). Više o tome na http://www.worldgochampionship.net/english/
Go se od mnogih autoriteta za misaone igre smatra najsloženijom igrom na svijetu koja je toliko složena da je tek lani stroj uspio prvi put pobijediti čovjeka. Na drugom mjestu po složenosti je japanski šah ili Šogi, a na trećem mjestu po složenosti smatra se da je međunarodni šah.
Korejski profesionalni igrač Park Jeong Hwan 9. dan zabilježio je sve tri pobjede i za tri dana "podebljao" svoj bankovni račun za 275 tisuća dolara,što za korejske prilike nisu male dnevnice. Kineski igrač Mi Yu Ting 9-dan zabilježio je dvije pobjede i za tri dana "podebljao" račun za 90 tisuća dolara, što s obzirom na cijene u Kini predstavlja relativno veći iznos. Japanski Go stroj Deep Zen je pobijedio najjačeg japanskog igrača, ali je za osvojeno treće mjesto dobio iznos baš kao i četvrtoplasirani: 45 tisuća dolara za struju i nove čipove.
Na slici su sva četri sudionika borbe za Svijetskog prvaka na ovom četveromeču.
Zanimljivo bi bilo usporediti go-hardver iz 2017. s onim šahovskim iz 1997. godine: procjenjuje se da 44 procesora DeepZen-a rade kao 10 današnjih najjačih "gejmerskih" računala zajedno, dok je DeepBlue iz 1997. na nivou osrednjeg osobnog računala iz 2017. Prije godinu dana Google DeepMind je "upregnuo"1920 procesora ojačanih s još 280 specijalnih grafičkih procesora kako bi rezultatom 4:1 pobijedio korejskog igrača Lee Sedola: nagradni fond meča je bio milijun dolara koje je DeepMind podijelio za promociju goa u svijetu. Što se tiče šaha, Kasparov je odigrao nekoliko značajnih mečeva protiv računalnih programa, koji su početkom prvog desetljeća postali toliko jaki da dobivaju većinu partija i protiv vodećih velemajstora.U veljači 1996. igrao je meč u šest partija protiv IBM-ovog računala Deep Blue. Izgubio je prvu partiju, ali zatim dobiva tri partije uz dva remija.
Svibnja 1997. gubi meč protiv poboljšane verzije Deep Blua. Pri rezultatu 1-1 uz tri remija, izgubio je posljednju partiju nakon grube greške u otvaranju. Dugo vremena nakon tog meča Kasparov, a i drugi velemajstori, izražavali su sumnju da je IBM varao, tako što je neki velemajstor u tajnosti provjeravao poteze koje je računalo izabralo. Programi, naime, računaju varijante stotinu milijuna puta brže od čovjeka, ali ponekad se izgube u pozicijama gdje je potrebna dalekosežna strategija, pa ljudska intuicija nadvladava.
Deep Blue je bio posebno računalo sastavljeno od 50 PC-a, spojenih u cjelinu samo za ovu namjenu. Nakon toga takva se računala više ne pojavljuju. Golemim napretkom snage PC-a, vrhunski šah sada igraju i programi koji rade na standardnim računalima.
Na prvoj slici je tok igre. Za DeepZenGo sjedi postavljač njegovih poteza prema igri na monitoru.
Na drugoj slici komentari igre od strane profesionalnih igrača goa.
(Autor ovih redaka se zahvaljuje šahovskom i go majstoru Damiru Medaku za pomoć kod ovog članka.)
Srđan Šale
Objavljeno u SN ( bivše Sportske novosti ) u petak 24. ožujka 2017.