Najavivši pokretanje postupka ocjene ustavnosti dopuna Zakona o lokalnim izborima, suočio sam se s kritikama da takvim postupkom branim osuđene za kaznena djela, da im želim omogućiti sudjelovanje u izbornoj kampanji, da to nije pametno niti politički mudro ili da što mi to treba. Ipak, smatram da kao pravnik, ali još i više kao političar i saborski zastupnik imam obvezu reagirati kada vidim da nešto nije napravljeno kako treba i to pokušati ispraviti.
Zakon o dopunama Zakona o lokalnim izborima („Narodne novine“, broj 121/16.), usvojen u prosincu 2016. godine, primjer je kako zakoni ne bi trebali izgledati. Budući su ga kolege iz Mosta pisale, a kolege iz HDZ-a podržale, samo s ciljem izbacivanja jedne osobe – dubrovačkog gradonačelnika Vlahušića – iz izborne utrke, u Zakonu im se potkralo toliko nelogičnosti i nedorečenosti, da je ozbiljno dovedena u pitanje njegova ustavnost.
Samo ilustracije radi:
- u Mostu su do te mjere zabrljali s amandmanima da su nakon žestoke rasprave o vlastitom amandmanu, kojeg su predložili jer im onaj Vlade RH nije bio dobar, usvojili taj isti amandman Vlade RH pa sada u tekstu zakona objavljenom u Narodnim novinama Mostovog amandmana nema,
- unatoč upozorenjima Ustavnog suda, kaznena djela su naveli na način koji dovodi do toga da se osuđeni za ratne zločine u Domovinskom ratu mogu kandidirati na lokalnim izborima, a oni koji su osuđeni za neusporedivo blaža kaznena djela ne mogu,
- i danas, nakon objave Zakona i njegovog stupanja na snagu nije jasno kako su odredili koja će kaznena djela (jer nisu sva kaznena djela zapreka za kandidiranje, već samo ona popisana od strane Vlade RH i Mosta!) biti zapreka za kandidiranje, a koja neće,
- i konačno, napisali su Zakon tako da nisu isti uvjeti za obvezan prestanak mandata i za kandidiranje pa se lako može dogoditi da netko tijekom mandata bude pravomoćno osuđen za djelo zbog kojeg bi mu bilo zabranjeno kandidirati se, ali mu zbog toga mandat neće prestati, dok ima takvih djela čije počinjenje i s time vezana kazna predstavljaju razlog za obvezni prestanak mandata, ali ne i prepreku kandidiranju.
Kada se sve navedeno uzme u obzir, radi se o takvom Zakonu kakvom u pravnom poretku jedne uređene države, a takva valjda želimo biti, nema mjesta. Ovaj je Zakon pisan za jednog čovjeka i predlagateljima je bilo potpuno nebitno što se njime ne ostvaruje ona intencija koju se navodno željeli postići, a to je da se kriminalce makne iz političkog života. Zato što ih za to nije bila briga, odbili su i sve prijedloge koje smo im davali za korekciju prijedloga Zakona dok se isti usvajao. Upravo stoga smatram svojom obvezom napisati prijedlog za ocjenu ustavnosti i uputiti ga na Ustavni sud, jer je intencija da se politički prostor očisti od kriminala dobra, ali intencija da se politički prostor očisti od samo jedne osobe, jer ju ne možeš dobiti na izborima nije.
Na ovom linku možete pronaći integralni tekst prijedloga za ocjenu ustavnosti Zakona o dopunama Zakona o lokalnim izborima: Prijedlog za ocjenu ustavnosti ZDZLI-a - Scribd.
Post je objavljen 16.01.2017. u 14:54 sati.