Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/asboinu

Marketing

Oslikavanje bojne tehnike

Kako su se dodjeljivali kodovi eskadrile

Na tragu postavljenog pitanja 'Kako su se dodjeljivali kodovi eskadrile kad bi zrakoplov bio oboren?' Athumanunh će za pojašnjenje uzeti zrakoplov tip Republic P – 47 Thunderbolt, odnosno North American P51 – Mustang, iz sastava 334. borbene eskadrile 4. borbene skupine 65. borbenog krila 8. borbenog zapovjedništva 8. zračne armije.

Dakle, zrakoplovi 4. borbene skupine, točnije njihova 334. borbena eskadrila nosili su pozivne kodove QP plus slovo zrakoplova koje se kretalo od A do Z (engleski alfabet). Kako bi sve bilo zorno i sigurno Athumanunh je morao pomno proučiti svoj prašnjavi sveznadar na 'Brdu gdje plaču ptice'.

Athumanunhova pozornost usmjerena je na pozivni kod QP N zrakoplova serijskog broja 42 – 7919, kodno nazvanog 'Lilliput', a kojim je upravljao pilot satnik William Morgan Brewster pilotski nadimak 'Brew' (skuhan). Naime, dogodio se incident kod slijetanja, a nadnevak je 22. rujan 1942.

Uvidom u sveznadar Athumanunh primjećuje da je nadnevka 21. svibnja 1942. oboren zrakoplov 334. borbene eskadrile pozivnog koda QP N serijskog broja 42- 7920 čiji je pilot poručnik Leland L. McFarlane tom prilikom poginuo.

Nije teško zaključiti da je oboreni zrakoplov zamijenjen najbližim u seriji, a to je upravo Morganov Lilliput serijskog broja 42 – 7919. Ostali zrakoplovi te serije u 334. borbenoj eskadrili su: QP U serijskog broja 42 – 7915 koji je oboren 8. listopada 1942., QP F serijski broj 42 – 7924 koji je oboren 3. studenog 1943. i zrakoplov pozivnog koda QP Z serijskog broja 42 – 7928 koji je kasnije zamijenjen modernijim NA P – 51B Mustang serijskog broja 43 – 6578.

Iz te serije '79' u 334. borbenoj eskadrili bili su još: QP D serijski broj 42 - 7945, QP H serijski broj 42 – 7980 i QP R serijski broj 42 – 7981., a koje opet kasnije zamjenjuju moderniji Mustanzi. Dobro, to bi bilo to, a Athumanunh okreće stranicu sveznadara i opet traži QP N.

Dakle, opet Athumanunh pronalazi zrakoplov kodnog poziva QP N serijskog broja 42 – 8644 i opet je to Lilliput, a pilot je satnik William Morgan Brewster. Kasnije je taj zrakoplov prekodiran u QP U istog serijskog broja, a satnik William Morgan Brewster oboren je i pada u zarobljeništvo 21. svibnja 1943.

 photo Ill Wind_1.jpg

Nakon ovoga 334. borbena eskadrila opremljena je modernijim P – 51 Mustang i pozivni kod QP N sada nosi zrakoplov P – 51B serijskog broja 43 – 6656. Nakon njegovog obaranja pozivni kod QP N nosi zrakoplov P – 51B serijskog broja 43 – 6839 u kojem je oboren pilot poručnik Aleksander Rafalovich koji je preživio pad i zarobljen je.

Slijedeći u nizu QP N je zrakoplov P -51C serijskog broja 42-103791 (ovdje Athumanunh potvrđuje standard da je lako mogla nastati konfuzija oko serijskog broja s prijelaza Thunderbolta na Mustanga. Naime, Thunderbolt već rabi seriju od četiri znamenke, pojavom Mustanga žurno je dodati petu znamenku, ali nikako ne nulu već deseticu što će kratkotrajno predstavljati sedam brojeva serije).
No dobro, vratimo se opet na QP N pozivni kod. Kako je zrakoplov P -51C serijskog broja 42-103791 oboren tek 18. kolovoza 1944. slijedeći u nizu QP N bio je zrakoplov P -51D serijskog broja 44 – 14229 koji je oboren 6. studenog 1944. Posljednji u nizu QP N zrakoplova 334. borbene eskadrile bio je P – 51D serijskog broja 44 – 15312 koji je prisilno prizemljen poradi kvara 18. prosinca 1944.


Post je objavljen 27.12.2016. u 19:32 sati.