Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/gladusa

Marketing

Još 10 godina bez mosta kopno - Pašman

Prošle godine je pokrenut blog o budućem mostu (ili čak tunelu) između kopna i otoka Pašmana: http://up-most.blogspot.hr/
Prije deset godina je tema spomenuta i na ovom blogu ( Most kopno - Pašman na čekanju ), ali u međuvremenu se ništa nije dogodilo, nema konkretnih naznaka da će most uskoro biti napravljen.

Prof. Tonković je napravio idejno rješenje za most 1978. (Tonković, K.: Prijelaz na Pašman, Građevinar 30 (1978) 3, 93.-101), ali zbog novih propisa o potrebnoj visini mosta za prolaz većih brodova Radić, Šavor i Puž su 2001. napravili novo idejno rješenje, tj. razrađen projekt gradnje mosta:
Radić, J., Šavor, Z. i Puž, G. (2001): Optimizacija prijelaza na otok Pašman (PDF).
Objašnjeni su razlozi gradnje mosta: "Dva su razloga za to: gospodarski i tehnički. Gospodarski proizlazi iz veličine Ugljana i Pašmana, njihovih turističkih i ostalih potencijala, blizu kopna, u središtu hrvatske jadranske obale. Osim toga, trajektna i brzobrodska veza za vanjske otoke zadarsko-kornatskog arhipelaga, osobito Dugi otok, Iž pa i Kornate premjestila bi se iz Zadra i Biograda na južnu obalu Pašmana a to bi značilo višestruko kraću plovidbu do njih te ujedno bolju, bržu i kvalitetniju vezu s kopnom. Tehnički se razlozi očituju u relativnoj jednostavnosti izgradnje mosta."
Most Turanj - Pašman



"Na otoke Ugljan i Pašman službeno godišnje dođe preko 2,1 milijun putnika i preko 360.000 vozila. Izgradnjom mosta ili tunela, taj bi se promet barem udvostručio, ne toliko novih vozilima koja bi pristizala na otoke, nego i povećanim kretanjem otočnog stanovništva koji bi dobili 24 satnu slobodu kretanja." (/up-most.blogspot.hr)

Udruga građevinara Društvo za ceste se 2011. također zalagala za izgradnju mosta: "Zadnja prometna strategija Zadarske županije donesena je 1999. godine i od svih utvrđenih prijedloga jedino nije ostvaren projekt izgradnje mosta Pašman-kopno. Upravo taj projekt je prvi na listi nove petogodišnje strategije."
http://www.zadarskilist.hr/clanci/08082011/most-pasman---kopno-prvi-na-listi-prioriteta

Načelnik Pašmana Magić je 2014. spominjao most: "Rješenje je gradnja mosta, možda bi Vlada trebala razmisliti o tome da, ako se realizira Pelješki most, mi budemo sljedeći na redu."
http://www.057info.hr/vijesti/2014-09-30/pasmanski-most-kao-odgovor-na-diskriminaciju-otocana

2012. se govorilo o podmorskim tunelima: "Boženko Jelić je između ostaloga kazao kako se most i tunel ne mogu porediti, te da su mostovi skupi i čest problem im je djelovanje vjetra, dok bi cijena tunelskog mosta bila manja od dva do tri puta. Ipak, kako bi se ovakav projekt mogao realizirati potrebno je da ga prihvati država, odnosno da postane razvojni projekt. Tek nakon te odluke mogu se tražiti investicije.
- Moje rješenje daje veze koje bi bile 20-30 metara ispod mora, to bi bio „lebdeći most". Sigurnost je neupitna, jer unutar mora su bolji uvjeti nego na kopnu."
http://www.057info.hr/vijesti/2012-12-13/podmorski-tunelski-most-moze-biti-gotov-kroz-dvije-godine

Navedena tvrdnja da je tunel jefitnij baš i ne izgleda logično, pogotovo kad se pogledaju konkretne brojke prema kojima bi tunel koštao 184 milijuna eura, a most između 20 i 55 milijuna eura:

- "Ukupna vrijednost projekta i gradnje podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) - rt Otrić (otok Ugljan) procijenjena je, prema pokazateljima idejnog rješenja, na 1.381.750.000 kuna s PDV-om (oko 184 milijuna eura)"
http://www.zadarskilist.hr/clanci/22032016/investicija-u-podmorski-most-zadar---ugljan-vratila-bi-se-za-sedam-godina

- "Ministarstvo razvitka, useljeništva i obnove izradilo je idejne projekte mosta, koji su toliko razrađeni da mogu početi pripremni radovi, dodao je ministar Radić. Most bi trebao biti dug oko 2300 metara i to bi bio najduži most u Hrvatskoj preko morskog kanala. Činjenica što je na tom području najdublje more oko 15,5 metara olakšava posao, a tehnički je most moguće izgraditi za otprilike tri godine, rekao je ministar Radić.
Projekte mosta kopno - Pašman razradio je dr. Zlatko Šavor, koji je projektirao i dubrovački most u gradnji. Po jednoj varijanti, most kopno - Pašman bi bio sa zategama, a po drugoj, jeftinijoj, bez njih. Gradnja toga mosta stajala bi oko 40 milijuna njemačkih maraka, kazao je ministar Radić, napomenuvši da bi radovi mogli početi sljedeće ljeto ako se do tada obave sve pripreme, osnuje poduzeće za njegovu gradnju, a osnovale bi ga otočne općine, gradovi, Županija i Ministarstvo razvitka, useljeništva i obnove. "
http://www.hrt.hr/arhiv/99/11/23/AKT.html (1999.)


""Južni Pašman" je zona koja leži na dijelu jugozapadne obale otoka u duljini od pet kilometara i zauzima oko 7,5 kilometara četvornih prostora. Potrebna ulaganja za cijelu zonu su oko 750 milijuna eura, sam most kopno - Pašman u to bi ušao s oko 55 milijuna eura"
http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20030801/zadar01.asp
http://arhiv.slobodnadalmacija.hr/20030819/dalmacija03.asp

Gradnju mosta se nastojalo riješiti na način da Općina Pašman pokloni zemljište za turističko naselje Južni Pašman, a zauzvrat bi investitor izgradio most za kopno. Međutim, za sad ništa od toga.
2005.: Upitan projekt Južni Pašman! : "Otočno vijeće je u svibnju na Zlarinu usvojilo program za prometno povezivanje s otocima u kojem stoji da iako bi gradnja mosta kopno otok Pašman rasteretila pet trajektnih linija, gradnja mosta nije realna do 2008. godine! S dovođenjem u pitanje gradnje mosta doveden je u pitanje i sam projekt "Južni Pašman".

Isplativost mosta je neupitna, dovoljno je postaviti cestarinu u visini 50% cijene prijevoza trajektom na liniji Biograd - Tkon i izgradnja mosta bi se vrlo brzo isplatila.
Koliko bi most značio za otoke Pašman i Ugljan najbolje se vidi iz primjera Krčkog mosta: http://www.novilist.hr/Vijesti/Regija/Otoci/Div-sto-zivot-znaci-Krcki-most-slavi-35.-rodendan-s-nevjerojatnim-prometom-od-75-milijuna-vozila

Put autom iz Zadra do Preka bi trajao samo 15 minuta više:
30 minuta Zadar - Turanj, zatim 5 minuta preko mosta, te još 30 minuta od mjesta Mali Pašman do Preka. Sveukupno 65 minuta vožnje, umjesto 50 minuta koliko trenutno traje put:
10 minuta od centra Zadra do Gaženice + 20 minuta čekanja na ukrcaj + 20 minuta vožnja i iskrcaj.
Benzin za vožnju od Zadra do Turnja, te od Malog Pašmana do Preka košta oko 25 kuna. Dakle, mostarina bi trebala biti minimalno 25kuna niža od cijene prijevoza trajektom Biograd - Tkon.


Post je objavljen 25.08.2016. u 13:31 sati.