N 17 XVI KROZ GODINU, Branimir
P 18 Miroslav, Friedrich
U 19 Zora, Aurelija
S 20 Sv. Ilija pror., Margareta
Č 21 Lovro, Danijel
P 22 Marija Magdalena
S 23 Brigita
N 24 XVII KROZ GODINU
Čitanja:
1. čitanje: Post 18, 1-10a
Psalam: 15, 2-3a. 3bc-4. 5
2. čitanje: Kol 1, 24-28
Evanđelje: Lk 10, 38-42
U ovo vruće ljetno vrijeme pred nama su čitanja kojima bismo mogli prići s one ''lakše strane'', a da ipak poruka Božje riječi ostane neokrnjena i jasna.
Tema se nameće sama; riječ je o gostoprimstvu.
Sam pojam gostoprimstvo izlazi iz okvira židovsko- kršćanske predaje, jer ga hvala Bogu još uvijek ima na ovom svijetu neovisno o etničkoj, kulturnoj ili vjerskoj pripadnosti.
Gostoprimstvo spada u temeljnu dimenziju čovječnosti. Ono je odlika jednostavnih, priprostih i poštenih ljudi, koji nisu izgubili onu urođenu krepost koja je ispred koristoljublja.
Posredstvom televizije mi danas možemo ''uživo'' promatrati običaje raznih naroda za koje prije nismo niti čuli, a koji za naše prilike žive u siromaštvu preživljavanja, ali nas uvijek iznenadi njihovo urođeno gostoprimstvo, prema kojemu naš izraz ''poslovni ručak'' zvuči nakaradno i čisto sumnjam da bi ti ljudi uopće razumjeli o čemu se radi.
Ponajprije, tu je Abraham kojega s pravom nazivamo praocem vjere, jer je u iskrenosti i poštenju osluškivao glas srca koje ga je dovelo do spoznaje jednoga Boga koji ga vodi putem koji mu je namijenio, a sam Abraham izvježbao se u prepoznavanju poruka Božjih.
Njemu se kod hrasta Mamre, na području Hebrona ukazao Gospodin. To ukazanje čitatelja odmah dovodi u zabunu: ukazao mu se Gospodin a dolaze trojica?
Pustimo sada postrani što su neki crkveni oci u toj trojici vidjeli Presveto Trojstvo i okrenimo se Abrahamu.
Abraham je poput beduinskog poglavice živio u šatoru sa svojom ženom Sarom. Za dnevne žege, kada se obično ne putuje, njemu ususret dolaze trojica ''niotkud''.
Njegovo je srce zaigralo od uzbuđenja jer je uvježban Božjim iznenađenjima u toj trojici prepoznao posjet Gospodinov.
On im iskazuje najveće poštovanje i zajedno sa svojom suprugom priređuje svečanu zakusku po najstrožim pravilima kojih se i danas drže Beduini kada nekome žele iskazati posebnu čast.
Za Abrahama nije bilo upitno dali ga je u toj trojici posjetio Gospodin, koliko je za njega, vjerojatno, bio zagonetan uzrok posjeta. To doznaje tek na kraju kada mu je rečeno da će dogodine njegova vremešna žena Sara roditi sina.
Ruski ikonopisac Rubljov (XV.st.) genijalno je prikazao jednoliku, tajanstvenu, trojicu za gostoljubivim stolom.
Bog koji dolazi u posjet čovjeku, nije li to onaj isti Svevišnji, Sabaot silan i strašan?
Da bismo bolje razumjeli tajnu Božjih postupaka neka nam pomogne Knjiga Mudrosti: ''Milina mi je boraviti sa sinovima ljudskim.'' (Izr 8,31).
Zar nije Bog poveo za ruku Abrahama da bi ga vodio kroz njegovo potomstvo sve do utjelovljenja Sina Božjega?
Svaki bi vjernik trebao prihvatiti poziv Božji da bude poput Abrahama vođen putem jedinstvenim i neponovljivim, jer kako je Gospodin jedinstven i neponovljiv tako je i onaj tko ga slijedi neiskrćenim putevima božanske avanture, koja se zove punina života.
Drugi opis gostoprimstva pruža nam evanđelje. Dvije sestre, Marta i Marija ugostile su Gospodina.
Dobro nam je poznato kako je Marta bila ta koja se brinula kako bi gosta što ljepše poslužila, a Marija je sva zanesena slušala što on govori.
Ako ostavimo postrani tipska tumačenja i one koji u Marti vide aktivne vjernike, a u Mariji kontempativce, kao i one koji naglasak stavljaju na tobožnji Isusov ozbiljni prijekor Marti jer se brine za mnogo, a jedno je potrebno…. Tek tada možemo ući u svu ljepotu njihove konverzacije koja se odvija u skrovitosti gostoprimstva koje su priredile te presretne žene jer ih je svojom prisutnošću počastio sam Učitelj. Marta, kao vrijedna domaćica nije toliko potrebita pomoči koliko se boji da možda Marija previše ne zamara Gospodina, a on ju zapravo tješi, kako je njezina sestra izabrala najbolji dio koji joj se neće oduzeti.
Na kraju bismo si trebali posvijestiti vlastitu ulogu obzirom na gostoprimstvo.
Svi smo mi, vjerujem, dobri domaćini, kada nam netko dođe u goste. Istina, ne iskazujemo svima jednako gostoprimstvo. Drugačije ćemo ugostiti nekog svog poznanika ili rodbinu, a drugačije ako nam slučajno dođe u goste neka visoko rangirana osoba u društvu, predsjednik države ili neki kardinal ili nadbiskup.
Biti u ulozi jednog Abrahama ili Marte i Marije; o tome, dakako, ne trebam niti razmišljati jer to zvuči poput znanstvene fantastike.
A, je li baš tako? Nisam li ja svake nedjelje doslovno u stvarnoj ulozi Abrahama, Marte i Marije kada ugošćujem u šatoru ili domu svoga srca samoga Gospodina Isusa u sv. Pričesti? Jesam li tada sličan Abrahamu koji je vidjevši tko mu se približuje pao ničice na zemlju i rekao: ''Gospodine moj, ako sam stekao milost u tvojim očima, nemoj mimoići svoga sluge!''(Post 18, 3-4) Jesam li zaokupljen u svojim mislima kako najbolje ugostiti najuzvišenijeg Gosta, što mu kazati i kojim ga molitvama počastiti?
Jednako tako, slušam li Božju riječ pozorno i s ljubavlju poput sestre Marije?
Neke stvari u životu nikako ne bi smjeli prepustiti da se rutinski odvijaju, a tu je na prvom mjestu euharistija, a posebno sv. Pričest jer tu sam ja domaćin samome Gospodinu. Amen.
1. Gospodine daj da i ja budem obuzet brigom kako da te ugostim u liku onih koje je ovaj svijet prezreo i odbacio. – Molimo te.
2. Daj mi srce Marijino da s ljubavlju slušam tvoj sveti nauk i u životu ga provedem. – Molimo te.
3. U Crkvi ima mjesta i za Marte, daj mi spremnost da se zalažem u župskoj zajednici u svim vrijednim poduhvatima, kao i u akcijama na općem planu Crkve. – Molimo te.
4. Daj nam duha pobožnosti da svetoj Pričesti pristupamo s osjećajem strahopoštovanja. – Molimo te.
5. Pomozi nam da u svakom trenutku budemo svjesni tvoje blizine. – Molimo te.
6. Vodi nas putem spasenja i oslobodi nas zla. – Molimo te.
7. Naše pokojne uvedi u svoje kraljevstvo svjetlosti i mira. – Molimo te.
Gospodine, daj da uvijek proživljavamo otajstvo tvoje ljubavi i daj nam snage da Te znamo ugostiti u osobama naše braće i sestara koji kucaju na naša vrata. Koji živiš i kraljuješ u vijeke vjekova. Amen.