Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/nepoznatizagreb

Marketing

Prekinute ulice Trešnjevke - pronađena još jedna članica kluba!

Rast i razvoj grada često nemaju milosti ... Ponekad su žrtve stanovnici grada i pritom se uvijek sjetim svojeg prijatelja Vlade koji se rodio u ulici Svilkovići i tamo negdje krajem 70-ih su njega i njegovu obitelj iselili u tada nastajuće naselje Gajnice pod izgovorom da će se na mjestu njihove kuće graditi nova cesta. Cesta je zaista i izgrađena, ali tek 2000. godine, kada je tramvaj produžen do Prečkog i kada je širenjem Matetićeve ulice i dijela ulice Svilkovići sagrađen novi magistralni prometni pravac kroz taj dio grada.

Ponekad su žrtve razvoja grada nematerijalne, kao recimo lokalni toponimi. Samo se rijetki poznavaoci grada sjećaju imena poput Berek (livade sa istočne obale potoka Črnomerec, sada na području Pongračeva i Remize) ili Blažićko (današnje Voltino naselje). S druge strane, toponim Vrbani je nastao od imena malene slijepe ulice koja je dobila ime po jedinoj obitelji koja je u njoj živjela, obitelji Vrban ... ulica zvana Vrbanov put je još prije 40-tak godina bila posve beznačajna, a današnji Vrbani su bili dijelom nazivani Donjim Rudešom, a dijelom smatrani dijelom Jaruna i Prečkog, dakle naselje Vrbani nije uopće postojalo ... dok su Vrbani danas jedno od najvećih naselja južne Trešnjevke sa čak tri "podnaselja", Vrbani I (istočno od Rudeške ceste, sjeverno od Horvaćanske), Vrbani II (koje nitko tako ne naziva wink, zapadno od Rudeške ceste, sjeverno od Horvaćanske) te Vrbani III (južno od Horvaćanske).

O ulicama kao žrtvama razvoja grada sam već pisao i na ovome blogu, OVDJE, te opširnije u tekstu "Prekinute ulice" na web stranici "Mapiranja Trešnjevke". Glavni razlog prekinutih ulica je izgradnja magistralnih cesta kroz gusto naseljena područja grada, a u zagrebačkom primjeru je u tome bez premca bila izgradnja "Autoputa" (vidi OVDJE za detalje). Na Trešnjevci su tako u području između Stare Trešnjevke na sjeveru i Knežije i Srednjaka na jugu nastradale Nova cesta, Zadarska ulica, Zelengradska ulica i Lazinska ulica. No, posve slučajan prolaz biciklom kroz ulicu Ilirska grana otkrio mi je trag koji je ukazao na još jednu prekinutu ulicu!



Kuća (ona bijela, istaknuta, odmah pored Zagrebačke avenije) o kojoj se govori u ovom tekstu. Snimio: Vanja


Zid koji sam ugledao na kraju Ilirske grane. Snimio: Vanja


Novi broj. Snimio: Vanja


Stari broj. Snimio: Vanja


Naime, posljednja kuća u toj ulici sjevernog dijela naselja Gajevo, slijepoj, sa izlaskom na stepenice prema Zagrebačkoj aveniji, nosi dva kućna broja, jedan stari i jedan novi, a niti jedan ne nosi ime ulice Ilirska grana. Stari nosi broj 60 Crnkovečkine ulice, a novi također broj 60, ali Dinarske ulice. Ta ulica zaista postoji, ali u gornjem dijelu Ljubljanice i pruža se prema jugu sve do Zagrebačke avenije ... ali, kao što pokazuje ova zgrada, njen komadić postoji i južno od nje, u tom slijepom kutu Ilirske grane. Ako pogledamo isječke iz starih planova grada, prije gradnje Autoputa (1948.) i nakon gradnje (1958.), sve će biti puno jasnije!

Što se samog imena ulice tiče, ta ulica nije samo član "kluba" prekinutih ulica, već i ulica sa promijenjenim imenima. Razlog je ime Ruže Crnković, ilegalke koja je po nekim izvorima upravo u toj ulici obješena početkom Drugog svjetskog rata. Za vrijeme NDH (a vjerojatno i prije) sjeverni dio te ulice je nosio ime Dinarska ulica, a južni dio, od Svetojanske dolje, zvao se Čazmanska ulica (u to doba taj predio zapadno od potoka Črnomerca nije bio u sastavu grada Zagreba već prvo općine Vrabče gornje, a zatim općine Kustošija i tek je nakon Drugog svjetskog rata postao dio grada). A unutar grada, na Trnju, već je postojala Čazmanska ulica (postoji i danas) tako da je Dinarska ulica produžena i nazvana Ulicom Ruže Crnković kako se zvala sve do osamostaljenja Hrvatske kada je ulici vraćeno staro ime.



Isječak iz plana općine Kustošija iz 1944.


Plan tog dijela grada iz 1948., prije izgradnje Autoputa, crvenkasto je obilježena ulica Ruže Crnković.


Plan tog dijela grada iz 1958., nakon gradnje Autoputa, crvenkasto je obilježena ulica Ruže Crnković, a crvenom točkom pozicija kuće iz teksta.


Post je objavljen 11.04.2016. u 13:35 sati.