A F E R A - REMONT AVIONA
KAKO 130 MILIJUNA KOJI SU NESTALI VRATITI U HRVATSKU ?
Tema emisije U MREŽI PRVOGA emitirana u četvrtak 24. ožujka 2016. na Prvom program radio Zagreba u 7,30 bila je ISTRAGA O REMONTU BORBENIH ZRAKOPLOVA. Vojna policija i USKOK provode istragu o tome tko je odgovoran za aferu s avionima MIG 21 te da li je u pitanju korupcija ili veleizdaja. Emisiju je vodila novinarka MIRJANA GRAHOVAC.
Sugovornici u emisiji Mirjane Grahovac bili su general Josip Štimac, bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Đuro Sesar predstavnik rumunjske tvrtke Aerostar koja je sudjelovala kod prvog remonta.
Samo iz odgovora ovih dvaju sugovornika u emisiji koja traje pola sata može se zaključiti da je remont aviona bio je u drugom planu. Neovisni istražitelji lako bi došli do imena počinitelja i odgovora na pitanje zašto je do afere uopće došlo i gdje je završio novac iz državnog proračuna Republike Hrvatske kojim je plaćen remont, a avioni nisu osposobljeni za letenje. No koliko će trebati istražiteljima USKOKA i Vojne policije da dođe do rezultata nejasno je. Njihov istražiteljski rad na tom predmetu nije ničim uvjetovan. Kad bi bio uvjetovan visinom dohotka ili budučnošću radnog mjesta, istraga bi imala mnogo učinkovitiji tijek.
Hrvatski sistem u kome su svi svima veza i prijatelji, a koji se pučkim jezikom zove “ ruka ruku mije “ a koji Hrvatsku drži na vrhu korupcije u Europi, za pretpostaviti je da radi punim kapacitetom i dalje. Prema izvještaju od 23. 3. 2016. Hrvatska, Bugarska, Rumunjska i Latvija zbog korupcije godišnje izgube oko 15 posto BDP-a kaže analiza neprofitnog instituta RAND Europe, koja se temelji na nekoliko metodoloških pristupa. Taj je institut utvrdio da korupcija Europsku uniju godišnje stoji između 179 i 990 milijardi eura. Institut RAND Europe predlaže i osnivanje Europskog ureda javnog tužitelja koji bi proširio područje djelovanja OLAF-a, europskog ureda za suzbijanje prijevara te uvođenje javnog sustava nabave.
Zbog aktualnosti teme, ali i zbog svojstva radijskog i pisanog novinarstva koje se sažima u latinskoj izreci VERBA VOLAN SKRIPTA MANET - RIJEČI LETE, NAPISANO OSTAJE - objavljujem sadržaj radijske emisije u MREŽI PRVOG u pisanom obliku, na istovjetan način na koji je novinarka Mirjana Grahovac emisiju vodila.
TIJEK RAZGOVORA
Novinarka Mirjana Grahovac : USKOK provodi Istragu o remontu borbenih zrakoplova. Tko je odgovoran za aferu s MIG -ovima 21, da li je u pitanju korupcija ili veleizdaja? Može li Hrvatska s tri borbena aviona nadzirati svoj zračnii prostor? Državni vrh očekuje rezultate istrage.
Generale tko je u lancu odgovornosti zakazao, da su sve te nepravilnosti što se tiće naših borbenih zrakoplova dogodile. Kada je u pitanju tako jedan zahtjevan posao kao što je remont MIG-ova 21 da se u svim tim fazama postupka tu nije nadziralo, i da se nije prije moglo utvrditi da će cijeli posao završiti s ovakvim skandalom. Tko je po vašim informacijama i saznanjima za ovo sve na neki način krivac?
General Štimac: Pa meni je teško tražiti krivca. To nije moja dužnost. Ima onih koji su zaduženi za traženje krivaca. Ja samo mogu reći da cijeli taj postupak od samog početka je pokazivao da bi se moglo dogoditi ovo što se dogodilo, odnosno da će biti upitan taj remont koji je morao osigurati do 2024. godine funkcioniranje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva odnosno zadržavanje njegove sposobnosti do donošenja odluke o daljnjim postupcima. Već od samog početka je bilo jasno da ukrajinski export neće moći izvršiti remont i modernizaciju po zahtijevanom stupnju. Još za sam remont ja sam čak vjerovao da to može napraviti. Oni jesu nekad bili jedan od najboljih remontnih zavoda za remont MIG-ova međutim za modernizaciju i opremanje kako bi ti MIG-ovi bili inter operativni NATO sustavu gdje smo mi članovi i jednako djelujemo, bilo je jako sumljivo i stoga smo upozoravali generalski zbor i ja sam osobno upozoravao i bilo je i u natpisima. Od samog Natječaja već se vidjelo da je to neprihvatljivo. Dati su rokovi koje je bilo nemoguće ispuniti. Znate, ne možete vi za tri mjeseca napraviti remont, a tamo se zahtijevalo do Božića pet aviona, što je Aerostar odmah rekao da to ne može napraviti, ovi su rekli da mogu napraviti. Isključili su u startu izraelsku firmu jer su kao zakasnili na taj Natječaj i po tome je dosta bilo sumnjivo da će taj posao biti odrađen kako treba.
NOVINARKA: Ako je bilo sumnjivo zašto se išlo dalje u sve te faze poslova?
General Štimac: Ta sva upozorenja koja su dolazila i od generalskog zbora i od saborskog zastupnika gospodina Miroslava Tuđmana koji je postavljao saborsko pitanje i ministar i svi koji su bili u tom procesu jednostavno su govorili da treba biti strpljiv. Jer prvo već za Božić 2013. godine kada je trebalo stići prvih pet aviona, da zamjene ove druge koji su ostali u Hrvatskoj, ja sam predlagao raskid ugovora jer su prekotračili rok. Tih pet aviona nije stiglo i nije bilo u funkciji. Do kraja srpnja 2014. je trebalo doći svih 12 aviona, mi smo vidjeli da je po ugovoru trebalo preletjeti, znaći oni nisu tamo napravili remont, nego su remont pokušavali raditi kod nas., što je neizvodivo. Mi da smo remont mogli napraviti kod nas u Tehničkom centru ili kod nas u Zrakoplovnoj bazi na Plesu mi ne bismo slali avione niti bismo raspisivali međunarodni Natječaj I tendere za remont tih MIG-ova. Međutim uvjeravali su nas iz Ministarstva i iz Zrakoplovstva da će sve biti u redu da samo treba biti strpljiv i da će sve biti kako treba. Međutim sad vidimo da to nije bilo tako i nije bilo u redu.
Novinarka: Gospodine Sesar vi ste predstavnik rumunjske tvrtke koja se također javila na natječaj MORH-a za remont borbenih zrakoplova. Jeste li vi imali saznanja, u medijima se pisalo o dokumentima s kojima vi raspolažete vi kako upozoravate, je li vas tko kontaktirao sada u vrijeme istrage koju provodi USKOK, Vojna policija, jeste li vi nekome davali dokumente I nekome nešto govorili i davali službene iskaze?
Sesar: Ja sam učestvovao na Rumunjskoj strani u suočavanju povjerenstva koje je dodijelilo taj posao ukrajincima. Ja sam im tada rekao da je taj dio posla nemoguće izvršiti kako su oni isplanirali kako su napisali u ponudebnoj dokumentaciji da će do 15.10. 2013., isporučiti tri borbeda aviona DIS, a do do kraja godine, znaći do 30,12.2013. dva aviona školska UM. To se po tome vidjelo da je taj Natječaj unaprijed dogovoren. Znaći vi napišite da možete, a onda ćemo vam na kraju sve oprostiti.
Novinarka: I koliko je na kraju sve kasnilo?
Sesar: Pa to je kasnilo, i praktički još uvjek kasni. To ni dan danas još uvijek nije završeno, jer ti avioni u biti ne migu letjeti, ili u biti nesigurno lete. To uglavnom probni pilot leti koji ima veliko iskustvo u letenju. I mislim da normalna upotreba tih aviona nije moguća.
Novinarka: Niti uz bilo kakvu reviziju.
Sesar: To se vidjelo tada da je taj posao dogovoren unaprijed. E sad zašto su oni zbog nekekve hrpice novaca nama čak isporučili, nisu ni jemenske avione koji su toliko bili možda bolji, nego su sa otpada bugarskog kupili avione koje su bugari dali u rezalište, nešto su ih obnovili pa su ih nama dali. Jas sam pozvan bio od strane Vojne policije da dam iskaz.
Novinarka: I dali ste? Kada je to bilo?
Sesar:Ja sam dao iskaz, upravo sličan ovom, sa više detalja, možda prije tjedan dana. Čitam jučer (23.3) u Večernjaku gdje je gospodin Ivanković novinar Večernjeg lista dao lijepo naslovnice Večernjeg lista od 2014. Ne može nitko reći da se nije znao za to.
Novinarka: Da se nije upozoravalo! Pa i saborski odbor za Odbranu je 2014. o tome raspravljalo.
Sesar:Ja sam učestvovao u inicijativi za saborski odbor da se rasprava dogodi, međutim, oni su, došao je gospodin Kotromanović, došao je zapovjednik zrakoplovstva general Šuri, došao je probni pilot Selak. A sa suprotne strane je bio gospodin Ivić Tomislav. I kada je Selak rekao da su avioni u redu – taj Saborski odbor je faktički to morao zaključiti jer nije imao drugu stranu tako da je to bila farsa. Isto je bila farsa kada je ugovor sklopljen da bi se to osiguralo, ta interesna grupa je sve skupa opet provela i kroz Saborski odbor, da kao imaju dobro zaleđe u tom poslu. Međutim to nije moglo proći i to se sada vidi da to ne valja. A posebno mene je sada iznenadilo, ja imam tu i pločice kako izgledaju te koje su lažirane praktično na zrakoplovima. I postavlja se pitanje, naši su avioni mogli preletjeti u Ukrajinu prije remonta, ali se nisu mogli vratiti leteći. I vratili su se sa drugim pločicama, sa drugim brojevima.
Novinarka: Kako je moguće da vi dođete do tih pločica?
Sesar: Ja sam deset godina sa Ukrajinom radio, normalno je da imam poznatih ljudi koji su isto tako taj remont pratili, odnosno razgovarali smo šta se dešava u Ukrajini, a posebno bi istaknuo to što oni govore da je u Ukrajini počeo rat. 2013.godine kada je nama trebalo isporučiti pet mogova. Nije ztada bilo ni govora o ratu. Vađenje na rat, to nije normalno.
Novinarka: Generale, ako je već Ukrajina radila te nepravilnosti na našim zrakoplovima, dakle krivotvorila kako se navodi, dokumentaciju, sporne ploćice, sporni djelovi, ali tko je sa hrvatske strane kontrolirao i nadzirao cijeli postupak? Jesu li naši mehaničari i vojni piloti bili tamo? Tko je sve uključen sa hrvatske strane da to nadzire i da u jednom trenutku kaže “ ovo se ne radi dobro, ovo se mora zaustaviti”
General Štimac: Cijela ta ekipa odbijala je činjenicu da se ne radi kako treba, nego su govorili da se radi po propisima od samog Natječaja. Natječaj je bio transparentan to može potvrditi Aerostar, kao i njihov predstavnik koji je ovdije. Međutim rokovi koji su postavljeni nisu bili realni, cijena isto tako, vjerojatno nije bila realna zato su ponuđeni avioni stariji 10 godina od konkurencije i recimo tim avionima 2024. ističe 50 godina, ako su čak 84. ili 85. godište ako nisu stariji pet godina kako se sada tvrdi. Zadnji MIG-ovi su izašli 1984. Godine. Tim MIG-ovima je vijek trajanja do 2034., ne do 2024. Hrvatska bi u tom slučaju mogla opet produžiti za 10 godina dok se ne stabilizira..
Prvi remont nad MIG-ovima je napravljen je 2003. godine . Tada smo vjerovali da je Hrvatska u nekakvoj financijskoj krizi i tada smo vjerovali da ćemo u 10 godina smoći snage i kupiti novi borbeni avion. Međutim 2013. Hrvatska je ponovo motrala ići na remont. I to je bila dobra odluka, ja sam pohvalio i ministra i cijelu tu ekipu da su donijeli jedinu moguću odluku. Kao i danas, danas je opet pitanje da li Hrvatska ima novce i to je ono što ja zamjeram i gospodinu Cvrtili i svima onima koji tvrde da je to iluzija kako Hrvatska sama sebi ne može priuštiti tu sposobnost nadzora i zaštite vlastitog zračnog prostora vlastitim snagama.
Novinarka: Vi znate da mi to trebamo imati?
General Štimac: Ne samo ja, svi smatraju da to treba imati zato što, da bi bilo komercijalnih letava pa ako netko nema zaštite zračnog prostora, to je obaveza koja je proizlazila iz Ustava, zaštite prostora vlastitim snagama. Ustav iz 2010. unio preinaku, točka 2 i točka 7 Ustava kaže da su oružane snage zadužene za suverenitet cjelokupnog Hrvatskog državnog prostora kopna, mora i zraka, ali od 2010. se pruža mogučnost da se međudržavnim sporazumima ta sposobnost prepusti, odnosno ta zadaća prepusti nekom od partnera, s tim što je to vrlo kompliciran postupak, imamo slučaj Slovenije i Baltičkih zemalja. Čak je bilo iz Brisla govora iz EU o zemljama koje imaju do 2 milijuna stanovnika da same ne ntrebaju održavati tu sposobnost, a koje su od dva do pet da bi trebale imati bar jednu eskadrilu borbenih aviona. Hrvatska ima tu sposobnost jer nisu samo avionic ti koji ulaze u sustav, tu je I radarska mreža, zapovjedni sustav, infrastruktura koja je na zemlji postavljena, obučeno ljudstvo, na radarima, inžinjere, pilote. E sad često se lažno prikazuje da Hrvatska nema tih novaca u proračunu. Proračun sustava domovinske sigurnosti u koje ulazi i ministartsvo unutarnjih poslova, u koje ulaze obalne službe, službe zaštite I spašavanja je oko 9,5 milijardi kuna. Od toga je i četiri milijarde za milijarde za
Obranu. U te četiri milijarde remont migova je trebao koštati, koštao je 150 milijona kuna, a možda je trebao ići na 200 milijona kuna. Postoje unutanje reserve, pravilnom preraspodjelom tog proračuna se moglo sigurno dati.
Novinarka: To je uglavnom još odluka koju čekamo, što će Hrvatska na kraju napraviti ?
General : Prije tri godine sam govorio unaprijed da ovaj remont neće bito kako treba jer sam se bojao ovoga. E sada meni se čini da se ovaj fijasko može iskoristiti kao adut da Hrvatska to nemože, jer MIG -ovi su stare kante koje se više ne mogu remontirati, što sigurno nije točno, imamo migove koji se mogu naći u svijetu, mlađi i u puno boljem stanju i mogu se remontirati i dalje mogu izvršavati te zadaće, to je jedna opcija, a druga je opcija ; lažno se prikazuje isto tako da Hrvatska nema mogućnosti u svom proračunu. Iako Hrvatska za sada ima manje od jedan, dva posto u svom proračunu za obranu sa tim sredstvima Hrvatska se može nositi. Nabava, teško da mi možemo nabaviti eskadrilu nekih aviona poput “kiropajtera” ili “ rafala”.
Novinarka: Koliko bi bilo potrebno tih zrakoplova? U ovom trenutku lete samo tri.
General: Tri je dovoljno. Dežurni par koji izvršava zadaće “er polisinga” u okviru sustava NATO-a za nadzor i zaštitu zračnog prostora i njegove obrane, ima dva aviona I treći je kao rezerva. To je dovoljno da Hrvatska ispunjava svoju funkciju koju ispunjava, koju treba.
Novinarka: Gospodine Sesar rekli ste da ste dali iskaz vojnoj policiji , no očito istraga je vjerojatno krenula i ranije nego što je ova Vlada prisegnula. No da li su detalji i rezultati istrage stajali negdje u ladici, negdje “ pod tepihom” kako se kaže pa se sada smjena vlasti iskoristila da se izađe u javnost s ovako poraznim podacima kako je napravljen remont.
Sesar: Mislim da ovo što je rađeno u istrazi do sada bilo je zataškavano. Ja sam bio u Vojnoj policiji i video sam da oni imaju hrpu dokumenata koji stoje, praktično. Oni su davali dokumente nadležnim službama koje ih nisu prosljeđivali dalje, tako da je to skupljano i ja mislim da ta interesna grupa koja je to zataškavala ona će biti otkrivena.
Novinarka: Da li je to bilo zbog korupcije?
Sesar: Najvjerojatnije. Ali kada se gleda da smo mi dobili ne remontirane avione onda je tu ostatak novaca bio jako velik. Po mojoj procjeni, tu je bilo 12 ukrajinaca, dnevna potrošnja tih ljudi je vrlo skromna, negdje od 30 - 40 dolara, koristili su našu kompletnu infrastrukturu, znači vodu, struju, čak i rezervne dijelove su skidali sa starih aviona, tako da je negdje oko 100 milijona kuna po mojoj procjeni praktično nestalo, a bilo je namijenjenio da se ti avioni naprave kako treba. Cvrtila je jednom prilikom, mislim i u ovoj emisiji rekao da je otišlo to u vjetar i to je točno. Di su završili ti novci? Upravo je to zadatak istrage koja se sada obavlja. A najveća katastrofa je što je naših sedam aviona koji su bili u dobrom stanju odveženo tamo, a vraćeni su kao mrtvaci praktično, u kamionima. I sada se postavlja pitanje, zašto su na našim avionima mijenjali pločice? Da li su i vraćeni uopće naši avioni ili su to neki drugi.
NOVINARKA: Jesu li to uopće hrvatski borbeni zrakoplovi? Što smo mi dobili na kraju? Kakve dijelove, kakve pločice?
General: To mora istraga utvrditi da li su to avioni koje smo mi poslali ili nismo poslali?
Novinarka: Dobro što kažu piloti?
General: Gospodin Đuro o tome ima više informacija nego imam ja, mene više zanima – iako treba utvrditi tko je zapalio požar pa gledati kako ćemo izgraditi novu kuću – mene zanimaju posljedice koje će se dogoditi ovakvim jednim postupkom. Ako je gospodin ambasador ukrajinski rekao da je ukrajina spremna otkupiti te avione, ja bi ih vratio natrag, neka vrate novce, neka Hrvatska raspiše novi Natječaj I javiti će se vjerojatno i izraelci, javiti će se ponovo i rumunji i mi u vrlo kratkom vremenu možemo imati avione koji su mlađi i koji mogu obavljati ovu zadaću koju imamo. Iako bi naravno bilo bolje da se pronađu sredstva, jer već predugo traje ta trakavica sa izborom novog borbenog aviona.
Novinarka: Da li očekujete da će biti donesena ta odluka?
Sesar:Ja sam bio član HDZ-ovog Odbora za nacionalnu sigurnpost na kojem smo mi tri godine uporno radili u izgradnji sustava domovinske sigurnosti.Ovaj sustav nadzora i zaštite zračnog prostora samo je jedna kockica u mozaiku ukupne domovinske sigurnosti i mi smo zaključili da to treba i da to je . E sad koliko će ova nova vlast prihvatiti argumente tog Odbora od onog što smo mi pripremili to ćemo vidjeti. U svakom slučaju ja vjerujem da se to može i da će to tako biti.
DA NIJE MEDIJA O REMONTU AVIONA SE NIŠTA NE BI ZNALO
Budući da je emisija U mreži prvoga koncipirana tako da se u eter s pitanjima u zadnjih nekoliko minuta javljaju i slušatelji, jedan je slušatelj postravio pitanje generalu Štimcu “Da li je ovo potrebno rastezati u javnim medijima, dovodimo u pitanje nacionalnu sigurnost zemlje “ a slušatelje je za sebe rekao da je umirovljeni bivši djelatnik vojske.
Odgovorio je g. Sesar:Da nije javnosti pitanje je što bi se desilo. Jer interesna grupa – ja tako nazivam ljude koji su se udružili da bi određeni novac podjelili. Ta interesna grupa je vrlo jaka i ona bi te avione naše uz pomoć političara opet nekih, dala u rezalište, izrezali bi ih, prekucane brojeve pretopili bi u aluminijum i ništa se ne bi desilo. A nitko ne pita šta je sa naših 140 milijuona koje smo iz naše blagajne, hrvatskih poreznih obveznika dali ukrajincima, odnosno dali krimiunalnom lobiju međunarodnog karaktera. Da nije javnosti, da nije medija, o tome se ništa ne bi znalo. Prema tome slušatelj koji misli da to ne treba “rastezat” ja mislim da treba.
Drugi je slušatelj konstatirao da je Hrvatska u Nato savezu da nas Nato štiti i da nama ti avioni ne trebaju, poprativši to impresijom da smo mi mala zemlja pa “ naš avion kada se digne sa zemlje, već je u Bosni, ili Mađarskoj ili Sloveniji” te zaključio da je ovo sve prljava politika koja ničemu ne void već samo da se pare zgrču i eventualno korupcija. “A jučer smo čuli na Dnevniku da smo među prve tri zemlje po korupciji u Europi “ dodao je slušatelj
Sesar: Što se tiče pitanja da li nama trebaju MIG-ovi-;nama trebaju migovi za er policising. Znaći ako neki uljez sa CESNOM pokuša ući u naš zračni prostor da ga zaustavimo i da mu zaprijetimo. Ne da ga rušimo. I nema boljeg I jeftinijeg aviona za te namjene od MIG-a.
General; U okviru Nato obrane mi imamo er policising, znaći to je nadzor, ovo što je gospodin Đuro govorio, ako neki od aviona koji nije najavljen uđe u naš zračni proctor. Nedavno smo imali jednog kralja koji je nenajavljeno ili neznam kojim sticajem okolnosti ušao u Hrvatski zračni prostor,gdje su ga naši MIG-ovi presreli identificirali i poslije je sve bilo kako treba. Ali to je slučaj bez kojih nema komercijalnih letova iznad Hrvatske, a tu svaki komercijalni let po kilometru se naplaćuje i naša kontrola leta lijepe novce zarađuje od svega toga. Postoji slučaj renege, slučaj kada je otmica aviona I kada se avion usmjerva na neki od objekata u Hrvatskoj. Tu NATO više nema nadležnosti. Neće nitko od NATO zemalja - niti Talijani niti Mađari – oni nemaju ovlasti srušiti taj avion ako se recimo zaleti u zagrebačku Katedralu. To je dužnost Hrvatskih oružanih snaga prema Ustavu točke 2 i 7 . I svaki onaj tko govori da smo mi pod NATO kišobranom pokazuje da ne poznaje kako sustav funkcionira.Ovo je istraga koja se možda trebala povesti mimo javnosti, ali javnost treba biti upoznata šta sve to znaći.
Novinarka: Očekujete li novi Natječaj gospodine Sesar? Što to sve sada znaći?
Sesar:Ja očekujem da se pronađu i prokažu ljudi koji su dozvolili i koji su učestvovali u ovoj kriminalnoj radnji. To očekujem. A ujedno to će otvoriti prostor da se naši avioni dovedu u red. Jer povratak para je težak, međutim eskadrila se može povratiti. Postoji tehnologija, postoje Zavodi koji se bave tim i nije problem avione ospsobiti, ali je problem kako naših 130 milijuna koji su nestali kako ih vratiti u Hrvatsku i iskoristiti za obnavljanje naše zrakoplovne eskadrile.
Novinarka: I da imamo MIG-ove 21 koji će braniti hrvatsko nebo.
Post je objavljen 27.03.2016. u 16:43 sati.