Danas je nezamisliv svijet bez automobila, u cijelom svijetu je nekoliko milijuna automobila. Nekima je auto neophodan za posao, za kućne poslove, za bilo kaj. u 2015.g bilo je novoregistrirano 35.715. vozilo.
No, da li bi i kako bi živjeli u doba bez automobila, bicikla, aviona,? Si morete zamisliti?
Nekada ljudi nisu znali niti za bicikl a kamoli za auto.
Zato bumo malo prešli kroz povijest i važnije datume vezano za prijevoz u Zagrebu. Probal bum nekako po redosljedu posložit pojavu, razvoj i druge važnije stvari vezano za prijevoz.
Pa krenimo.
1. Listopada 1862.g u Zagreb je došel prvi vlak koji je vozil od Siska do Zidanog mosta. Tada je „Glavni kolodvor“ bil današnji Zapadni kolodvor a prvo se zval kolodvor Sava a kasnije Južni kolodvor. I bil je glavni sve dok se ni 1892.g izgradil Državni željeznički kolodvor – danas popularno nazvan Glavni kolodvor. Na Glavnom se more videti prvi vlak koji je vozil kroz Zagreb.
Prvi bicikl u Zagreb je dovedel Ladislav Beluš 1867.g sa izložbe u Parizu. Bio je senzacija, tehnnološki napredak. Bicikl postaje popularni prijevoz pa se 26. lipnja 1885 osniva Hrvatsko društvo biciklista a 14. travnja biciklistički klubovi osnivaju 1894. „Savez hrvatskih biciklistak“.
(prvo biciklističko društvo)
Prva utrka biciklista je bila na Zrinjevcu 1886.g za fond izgradnje HNK.
(prva biciklistička utrka na Zrinjevcu)
Prije automobila gradom su vozili fijakeri (kočije). No onda je došel 1844.g omnibus gdje je moglo stat više ljudi pa je to bil prvi organizirani prevoz u Zagrebu.
(omnibus)
Prvi motocikl je doveo Ferdinand Budicki 1902.g a samo godinu prije je dovel auto u Zagreb i tako postal prvi zagrepčanec koji je bil vlasnik automobila. Inače, i prije ovog je auto bil u Zagrebu, njega je dovel grof Bombelles iz Vinice kraj Varaždina 16. Kolovoza 1899. Prvi registrirani vozač je bil Ferdinand Budicki. Zanimljivo je i to da je Budicki učil voziti komisiju za polaganje vozačkog da bi ga ista ta komisija rušila na vozačkom pa je Budicki položil iz druge. Budicki je i prvi vozač koji je skrivil prvu prometnu nezgodu. Taj Budicki je osnivao 1. lipnja 1906.g Hrvatski autoklub tada zvanog „Prvi hrvatski automobilni klub“.
(Budicki u svom autu ispred svojeg dućanana uglu Ilice i Gundulićeve)
Spomenimo i prvi taksi u Zagrebu koji je pokrenul Tadija Bartolović 11. Lipnja 1901.g.
Nikako nesmem izostavit i prvu ženu koja je 1914.g položila vozački - Alma pl Balley.
(Alma pl Balley)
8. listopada 1890. složbeno je puštena u rad Uspinjača dok je službeno počela voziti građane 23. travnja 1891. Uspinjača je bila na parni pogon i često je znala stat i zapinjati pa su ju građani prozvali Zapinjača.
(uspinjača danas i nekada u gornjem uglu)
Tramvaj je u Zagrebu prvi put provozil 5. rujna 1891. Taj su tramvaj vukli konji pa su ga građani ubrzo prozvali konjka. Električni tramvaju su počeli voziti 18. Kolovoza 1910.g. Prvo spremište tramvaja je bilo na mjestu današnjeg Tehničkog muzeja.
(prvi tramvaj u Zagrebu - otvoreni tip)
(nekoliko starosniih tipova tramvaja u spremištu na remizi Trešnjevka)
16. siječnja 1901.g počel je voziti slavni Samoborček. Do 29. travnja 1959.g vozi na parni pogon a onda ga zamjenjuje vlak na motorni pogon na dizel a vlak je izgrađen od aluminija (jedan od prvih takvih u svijetu) gdje je bil brži od parnog pa su prozvali "srebrna strijela". Zadnju svoju vožnju je odradil 31. prosinca 1979.g. kada je ukinut.
("srebrna strijela" koja je zamjenila vlak na parni pogon)
Prije aviona ljudi su Zagreb gledali iz zraka u balonu. 1905.g sa Mažuranca je poletil "Turul" i iz njega su načinjene i prve snime Zagreba iz zraka. No, malo je kome poznato da je zapravo prvi balon nad Zagrebom bil 15. prosinca 1789. a s njim je letil Karlo Mazarović.
(prije puštanja "Turula" u zrak )
Prvi avion u Zagrebu (a i hrvatskoj) je konsturiral slavni svjetski popularan Slavoljub Penkala. On i njegov pomoćnik Dragutin Novak su radili avion i prvi su u Hrvatskoj 15. Lipnja 1910.g uzletjeli na uzletištu Črnomerec.
(Penkala u svom avionu na Črnomercu)
Prvi pravi i službeni aerodrom Zagreb je dobil na Borongaju a u funkciju je pušten 15. veljače 1928.g kada je otvorena prva putnička zračna linija iz Zagreba (prema Beogradu).
11. kolovoza 1927.g kroz Zagreb je počel voziti autobus. Kak je Zagreb bil sve veći i bilo je sve više zagrepčana i njihovih gostiju pa su zbog premalog broja autobusa i premalih prijevoznih kapaciteta koji su tada imali, 1955. kupljeni su bili autobusi na kat. No, zbog visine nisu mogli voziti po samom gradu već su vozili po prigradskim naseljima jer nije bilo nadvožnjaka i električnih žica za tramvaj. I ostali su u Zagrebu do 1960.g
(autobus na kat u Zagrebu)
A danas, Zagreb ima na tisuće i tisuće automobila, bicikla, na stotine modernih autobusa i tramvaja.
Novost je da bi uskoro moglo počet voziti električna kočija koja je replika kočije u kakvoj se vozio ban Jelačić te električni automobili - replike prvih serijskih automobila u svijetu.
Nadam se da vam se dopal ovaj članak, ak slučajno znate još poneku zanimljivu informaciju slobodno ostavite u komentaru il mi pošaljite na mail brncic@gmail.com