U prošlom nastavku serijala Quo vadis plastiko? opisan je jedan od najvažnijih segmenata primjene plastike, a to je ambalažna industrija i pakiranje. Predstavljena su i najnovija dostignuća s tzv. pametnom abbalažom. U ovom nastavku biti će riječi o sve većem korištenju plastike u automobilskoj industriji.
Priredila:
prof.dr.sc. Đurđica Španiček
Quo vadis plastiko? - 4
Iznimno je važno smanjenje ukupne mase automobila uporabom materijala koji nisu metalni. Pomno se istražuje svaka komponenta vozila radi određivanja potencijala za smanjenje težine. Taj potencijal posjeduje plastika i plastični kompoziti. Vlaknima ojačani plastični kompoziti uobičajeno su, uz jednaku čvrstoću, 25 – 35 % lakši od odgovarajućih čeličnih dijelova.
Usavršeni materijali smanjuju težinu vozila
Uporaba novih materijala radi smanjenja ukupne mase vozila uključivat će:
– veću uporabu plastike i plastičnih kompozita pri izradi automobilskih panela
– nove preradbene postupke za duga i kontinuirana vlakna namijenjena pravljenju strukturnih dijelova
– veću uporabu plastike ojačane ugljikovim vlaknima, kao i razvoj jeftinijih kompozita
– završni slojevi od polikarbonat / poli(metil-metakrilata), uključujući krov automobila i stražnji dio
– napredni, usavršeni poliamidi za dijelove pod poklopcem motora
– uporaba uobičajenih pjenastih proizvoda, kao i onih ojačanih staklenim kuglicama (sindiotaktička pjena), što dodatno smanjuje težinu proizvoda
– porast uporabe plastično-metalnih i organskohibridnih proizvoda te
– povećana uporaba magnezija i aluminija.
SLIKA - Predviđeni porast uporabe materijala u automobilskoj industriji
Tvrtka Teijin načinila je novu vrstu ugljikovim vlaknima ojačanoga plastomernoga kompozita, CFRTP (e. carbon fibres reinforced thermoplastic). To omogućuje pravljenje lakših proizvoda, poput fotografskih kamera ili dijelova za automobilsku industriju. Primjerice, pri izravnom prešanju uporabom CFRTP-a skraćuje se ciklus u proizvodnji nekih automobilskih dijelova na manje od minute. Pravljenje istog proizvoda od metala traje najmanje pet minuta.
Oblaganje ugljikovih vlakana plastomerima omogućilo je razvoj triju vrsta CFRTP međuproizvoda pogodnih u masovnoj proizvodnji:
– U-serija – jednosmjerno ojačan međuproizvod koji daje ultravisoku čvrstoću u smjeru ojačavala
– I-serija – izotropni međuproizvod te
– P-serija – plastomerni peleti s dugim vlaknima.
Razvijeni su i postupci za međusobno zavarivanje CFRTP dijelova, kao i za spajanje s drugim materijalima, npr. čelicima.
Za dijelove ispod poklopca motora razvijen je poliamid na bioosnovi EcoPaxx, pogodan i za dizelske motore. EccoPaxx je PA410 sa 70 % bioosnovom dobivenom od zrnja tropskog ricinusa. Materijal je certificiran kao 100 % neutralan za ugljik. Ima dobra mehanička svojstva pri povišenim temperaturama i izvanrednu žilavost, što ga čini idealnim materijalom za visoke zahtjeve u ekstremnim uvjetima. Poklopac koljeničaste osovine napravljen od takvog poliamida lakši je za 45 % u odnosu na uobičajeni aluminijski.
SLIKA - Poklopac motora nove A klase Mercedesa izrađen od poliamida (PA) proizvođača DSM komercijalnog naziva EcoPaXX
Kakva su očekivanja?
Svaki model automobila u budućnosti sadržavat će materijale koji mu smanjuju masu. Inovativni materijali zajedno s novim postupcima proizvodnje i ojačane strukture imat će pri tome važnu ulogu. Za sada oko 15 % ukupne mase automobila čine plastični materijali i njihova se uporaba ubrzano povećava. Trend zamjene metala plastikom dopušta funkcionalno integriranje, što kod metalnih izvedbi nije moguće. Sve se češće metalni dijelovi pogonskog stroja zamjenjuju plastikom. No treba spomenuti da je postignut napredak i u razvoju lakih metalnih konstrukcija.